Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Huippumyyjän ominaisuudet

Kirjoitettu 02.03.15
Esseen kirjoittaja: Mikko Tammilehto
Kirjapisteet: 1
Kirja: Huippumyyjän ominaisuudet
Kirjan kirjoittaja: Tuija Rummukainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miltä huippumyyjä näyttää? Ulkonäkö tietysti on eri sukupuolilla erilainen, mutta mikäli kyseessä on mies niin mieleen saattaa tulla seuraavia asioita. Siististi leikattu lyhyt tukka, kauluspaita, mahdollisesti pikkutakki, hienot kengät, salkku, leveä hymy.

Ehkä tänäkin päivänä voisi vielä sanoa että jopa puolet myynnistä on ulkonäön ja ensivaikutelman yhteispelin ansiota. Jokainen ihminen uuden henkilön tavatessaan saa tapaamastaan henkilöstä ensivaikutelman. Ensivaikutelma muodostuu joidenkin tutkimusten mukaan puolessatoista minuutissa tai jopa sekunnin 40:s osassa. Ensivaikutelma määrittää ajatteluamme tästä henkilöstä melko pitkälle, sillä onhan kyseessä tuntematon henkilö.

Olen kuitenkin itse sitä mieltä, että oli ensivaikutelma mikä tahansa, voi pidemmällä aikavälillä jostain henkilöstä pitää tai olla pitämättä. Ensivaikutelma antaa alkutahdin suhteelle, mutta vasta pidemmässä juoksussa voit oikeasti kertoa mitä mieltä olet tästä henkilöstä.

Ensivaikutelma on ensivaikutelma, mutta luottamus syntyy vasta silloin kun molemmat osapuolet tuntevat toisensa hieman paremmin. Ehkä siksi italialaisessa bisneskulttuurissa neuvottelut ovat todella pitkäveteisiä niin hierarkian ja tutustumisen, täten luottamuksen syntymisen takia. Nämä kaikki ovat kulttuuriasioita, mutta yksi asia on ylitse muiden. Suurin asia mikä myyjän pitää asiakkaalta voittaa missä tahansa kulttuuriympäristössä, on luottamus. Ilman luottamusta ei vain synny kauppaa.

Pukeudu siihen mitä myyt/edustat

Hyvä ensivaikutelma on tietysti tärkeä ensimmäinen askel kaupan syntymistä varten, mutta ensivaikutelmia voi olla monenlaisia. Ensivaikutelma on osa kaikkea, mitä sillä hetkellä olet ja edustat. Se on osa myynti/ostotapahtumaa. Se on osa elämystä.

Pukeutuminen sen mukaan mitä edustaa tarkoittaa sitä, että myyjällä ei aina tarvitse olla puku päällä. Mikäli työskentelet myyntihenkilönä jossain organisaatiossa, on sinun oltava osa organisaation tarinaa näyttämällä siltä ja käyttäytymällä heidän tavoin. On myös tärkeää ottaa asiakas huomioon ja muistaa, että asiakkaan on helpompi luottaa sellaiseen henkilöön joka osaa samaistua heidän maailmankuvaansa.

Keskivertomyyjän ja huippumyyjän ero

Tiedämme kaikki, että ne henkilöt ketkä antavat kaikkensa työlleen ja ovat näin löytäneet oman kutsumuksensa tulevat pärjäämään elämäss hyvin. Huippu- ja keskivertomyyjien erona on suurimmilta osilta siis se, että huippumyyjät oikeasti rakastavat myyntityötä. He ovat kovia kilpailemaan ja haluavat aina saavuttaa parempaa. Mutta he eivät ole tyrkyttäjiä. He ovat asiakkaillensa melkein kuin kavereita. He kyselevät kuulumiset ja tuntevat heidät henkilökohtaisella tasolla. Huippumyyjät ovat hyviä priorisoimaan ja multitaskaamaan, jotta muilta ”vähäpätöisemmiltä” töiltä jää enemmän aikaa myyntiin ja asiakastapaamisiin. Ja aivan oikeiden ammattilaisten tavoin, he eivät selittele vaan ovat itselleen ja muille rehellisiä. He tietävät että se on ainoa tie menestykseen. Omat vahvuudet ja heikkoudet on kohdattava rehellisesti, jotta voi olla joka päivä parempi.

Keskivertomyyjät ovat taas toista maata. Heidän voi kuvitella olevan niitä, jotka ovat töissä vain kiinteän palkan ja työn luoman turvan takia. He eivät osaa priorisoida yhtä hyvin, eivätkä aina edes halua. He ovat töissä hengailemassa, huippumyyjien tullessa aikaisin töihin. He eivät suunnittele seuraavaa päiväänsä etukäteen, joka syö heidän tehokkuuttaan. Tämä lista voi jatkua loputtomiin samalla tavalla kertoen, mitkä ominaisuudet keskivertomyyjiltä puuttuvat huippumyyjiin verrattuna.

Minä myyjänä

Olen vasta tänä keväänä aloittanut b2b-myynnin opettelemisen kunnolla. Ennen se hieman pelotti ja tuntui vastenmieliseltä tyrkyttämiseltä. Myynnissä on tärkeää kuitenkin asenne. Se, miten ajattelet myynnistä alana ja ammattina määrittää sen, miten yleensäkään yrität myydä asiakkaalle omia tuotteitasi.

Varmaan moni ajattelee vielä tänäkin päivänä, että myyjät ovat luihuja lieroja, jotka suostuttelevat ja taivuttelevat sinua ostamaan heidän tuotteitaan, joista ei oikeastaan ole mitään hyötyä sinulle. Monikin saattaa ajatella, että myyjä = kusettaja. Sitä oikeat myyjät eivät kuitenkaan ole. Myynti on toisten auttamista ja maailman parantamista, jossa saat omasta avustasi vaivanpalkkaa, joka tunnetaan myös myyjän provisiona.

Olemme myyntitiimimme kanssa tajunneet, että Inton täytyy saada asiakassynnytyksiä. Olemme siis yrittäneet myydä niitä. Synnytykset on tiimin yhteistä aikaa ja samalla työtä. Suuri osa, ellei jopa kaikki osallistuu siihen jolloin tiimihenki kasvaa hyvien suoritusten myötä. Olemme vielä alkuvaiheessa, mutta sain tästä kirjasta edes jotain hyviä tärppejä seuraaville asiakaskäynneille.

Pukeudun edustamani asian mukaan.

Otan sopimusluonnokset ja esitteet käynnille mukaan, jotta voimme klousata paikan päällä.

Otan asiakkaan huomioon, kuuntelen ja kehitämme yhdessä parhaan ratkaisun juuri hänelle.

Pyydän arvioimaan tuotetta ja kehittämään omaa toimintaani saadun palautteen pohjalta.

Suunnittelen myyntipäiväni etukäteen ja teen valmistelut sitä varten.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!