Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Huippumyyjien ominaisuudet & tositarinoita

Kirjoitettu 02.03.13
Esseen kirjoittaja: Janina Lindroos
Kirjapisteet: 1
Kirja: Huippumyyjien ominaisuudet & tositarinoita
Kirjan kirjoittaja: Tuija Rummukainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kätevä pikku kirja asenteen nostattamiseksi myyntityötä kohtaan! Meillä on Mittavan kanssa Siperiasta Saharaan – teema maaliskuun ajan. Tarkoituksena on siis myydä, myydä, myydä ja käydä mahdollisimman paljon asiakkaissa. Kilpailemme keskenämme asiakasviikkojeen tyyliin: asiakaskäynnistä yksi piste, tarjouksesta kaksi ja kaupasta huikeat viisi.

Olen käynyt säälittävän vähän asiakastapaamisissa koko Tiimiakatemian aikana. Se kyllä näkyykin. Nyt olen ottanut haasteen iloisena vastaan ja aion todistaa myös muille, mutta ennen kaikkea itselleni, että kyllä minustakin potkua löytyy kun yritän.

Kirja tuli siis juuri oikeaan saumaan. Löysin paljon käytäntöön pantavia asioita:

se v*tun ASENNE. Sitä on löydyttävä, on tullut selväksi. Miten asennetta voi muuttaa? Täytyy olla ylpeä siitä, mitä tekee. Ylpeäksi voi tulla, jos itse uskoo tuotteeseen, mitä myy. Eli kun seuraavan kerran myyntiaamussa soitan asiakkaalle, olen innoissani siitä mitä voin tarjota. Itseni! Uskon siihen, että minusta on asiakkaalle hyötyä.

Ajankäytön hallinta. Liian usein huomaan että päivä on kulunut palloillessa, muka hienoja asioita tehdessä. Otan käyttöön to do-listan tekemisen joka viikolla, ehkä joka päivälle.
Maanantaina: 8-10 solu-kokous, 10.15-11.15 asiakastapaaminen, 12-16 treenit. Sitten oikeasti noudatan sitä. Miten näin yksinkertainen asia voikin tuntua monimutkaiselta? Asenteella sekin hoituu. Tärkeää on myös olla tietoinen siitä, mihin aika kuluu. Laitan joka päivä tekemiseni ylös. Siitä ei ole haittaa opintojenkirjaukseenkaan.

Selittelen vähemmän. En ole käynyt asiakkaissa, piste. Ei minulla ole ollut siihen mitään hyvää syytä. En ole jaksanut, en ole halunnut, en ole tuntenut sitä hyödylliseksi. Paljon tärkeämpää on se muutos parempaan päin. Kuten kirjassa sanotaan nasevasti: ”Myyjän tehtävä on myydä, eikä selitellä, miksi ei ole myynyt.”

Ensivaikutelman merkitystä korostetaan tässäkin kirjassa. Niinpä menen asiakaskäynneille siisteissä vaatteissa, mutta kuitenkin rennoissa. En ehkä lähtisi reinoilla tapaamaan asiakasta, vaikka kuljenkin niissä akatemialla. Tällaisillakin asioilla on merkitystä. Ensivaikutelmaan kuuluu myös ilmeet. Mieluumin hymyillen kuin itkien.

Uusasiakashankinta. Ei ole sellaista, kuin liikaa asiakkaita. Aina on hyvä syy lähteä juttelemaan asiakkaille, hankkimaan niitä lisää. Ero huippumyyjän ja keskivertomyyjän välillä on se, että huippumyyjä jaksaa kertoa koko ajan uudestaan ja uudestaan siitä hyvästä tuotteestaan, mihin uskoo. Asiakkaat ovat Tiimiakatemian perusta. Ilman heitä ei olisi meitäkään. Asiakastapaamisissa on tärkeä myös jutella ihmisille, jotka oikeasti tekevät päätöksiä. Tähdätä siis ylös.

Huippumyyjän ehkä tärkein ominaisuus on kuitenkin halu olla paras. Sitä en voi kiistää. Olen todella kilpailunhaluinen, joten tämä meidän Siperiasta Saharaan on minulle juuri omiaan. Siitä saan kunnolla motivaatiota.

Maaliskuussa käytän aikaani asiakaskäynteihin, hyvällä asenteella ja rohkealla mielellä. Siitä on hyvä aloittaa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!