Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvä idea ei toimi

Kirjoitettu 12.06.13
Esseen kirjoittaja: Lauri Pisilä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Hyvä idea ei toimi
Kirjan kirjoittaja: Marko Kulmala
Kategoriat: 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvä idea ei toimi – kirja esittää ajattelua herättäviä mietelmiä ja päätelmiä erilaisisita asioista. Luovuus-aihealueen kirjat yleensä ovat todella erilaisia ja poikkeavia ja koettavat olla itsessään jo innovatiivisia ja erilaisia. Luovuudessa ja innovoinnissa on keskiössä uuden keksiminen ja asioiden helpommaksi teko. Senpä takia uusi näkökulman on välttämätön. Siksi tämä kirja oli mielenkiintoinen lukea. Tässäpä pointteja jota mieleeni heräsi:

 

Hyvä idea ei toimi, mutta toimiiko sittenkin?

 

Mikä tekee ideasta toimivan? Kun mietitään mitä idea on, sehän on vain ajatus/olettamus jostain uudesta asiasta. ”Hei, olisipa mahtava idea järjestää messut Kuopio Hallissa!” Tässä vaiheessa on kyse vain arvottomasta ajatuksesta. Ideat sinänsä eivät todellakaan autuaaksi tee, vaan niiden työstäminen, sparraaminen, kyseenalaistaminen ja eri kantilta arvioiminen jalostavat ideasta oikeasti esimerkiksi liiketaloudellisesti potentiaalisen tuotteen/palvelun/toiminnon. Joskus Tiimiakatemialla tulee mietittyä, että jos edes yhden hyvän idean (tai edes semihyvän idean) saisi oikeasti kunnolla vietyä käytäntöön, oltaisiin jo oikeilla jäljillä. Senpä takia sanonkin, että ideointia tarvitaan, mutta kyllä kaikista tärkeintä on lähteä kehittämään juttuja käytäntöön mahdollisimman nopeasti idean mieleen juolahtamisesta. Hyvä idea ei toimi, jos se jää vaan idean tasolle, mutta jos sen eteen aletaan antamaan effortia hyvä idea voi olla hyvä idea. Täysin varmasti se ei sitä ikinä ole, koska sitä ei voi tietää ennenkuin idea laitetaan testiin.

Käytäntö ja tehokkuus

 

Kerran tämä on toiminut, nimittäin verstas-työpajoissa. Ideat saatiin käytäntöön ja testaukseen seuraavan päivänä aikana idean synnystä. Näin tehokkuus ja kokeilut suoritettiin miljoona kertaa nopeammin kuin yleensä akatemialla. Ei se Partanen väärässä ollut kun sanoi, että ei ideaa/palvelua/tuotetta tarvi hioa täysin valmiiksi vaan lähteä heti testaamaan asiakkaalla. Tottakai! Silloinhan sitä huomaa, että onko sille kysyntää ja että onko tuotteella potentiaalia. Yksinkertaista, mutta kuitenkin niin vaikeaa ja vaivalloista. Niin kauan kuin idea pölyttyy sillä fläpillä toimiston nurkassa, se on täysin arvoton. Jos tiedät, mutta et tee, on sama vaikka et tietäisi ollenkaan. Jos lukea, mutta et lue, on sama vaikka et osaisi lukea ollenkaan. Jos keksit hyvän idean, ja et toimi sen eteenpäinviemiseksi, on sama vaikka et olisi keksinyt sitä ollenkaan. Kokeiluja, kokeiluja ja kokeiluja. Siinäpä ohjenuoraa tulevaisuuden akatemian aikaamme. Niitä on painotettu jo pitkän aikaa, mutta tällaisen kirjan lukeminen nostaa jälleen asian pinnalle ainakin omalla kohdallani uudelleen. Onneksi piinapäivien tehtävä muistuttaa verstas-päivien antia, joten toivottavasti saamme hyvät ideat käytäntöön mahdollisimmaan tehokkaasti toukokuun lopulla!

TOP 3

  1. Idea voi toimia vasta kun sen kunnolla laittaa testiin. Ennen sitä on mahdotonta tietää, onko se oikeasti hyvä idea. (Yksinkertaista, mutta totta.)
  2. Palveluita ei tarvi hioa valmiiksi, jotta niitä voi lähteä myymään ja testaamaan asiakkaale. Silloin palvelusta saadaan mahdollisimman toimivakin, kun sitä kehitetään asiakkaiden toivomusten mukaisesti eikä omien olettamuksien mukaan. (kyllä, perusjuttuja!, mutta niin vaikeita.)
  3. Piinapäivien tuotteeseen panostaminen ja ideoiden muistaminen ja niiden kokeileminen. Ikinä ei tiedä, onko osunut kultasuoneen ennen kuin kokeilee!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!