Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvästä paras

Kirjoitettu 27.02.14
Esseen kirjoittaja: Kimmo Pulkka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Hyvästä paras - Miksi jotkut yritykset menestyvät ja toiset eivät?
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Poimin Hyvästä paras – kirjasta kolme suurinta asiaa, mitkä vaikuttavat eniten yrityksen kehittymiseen hyvästä parhaaksi.

 

Viidennen tason johtaja

 

Kirja määrittelee viidennen tason johtajan lyhyesti näin: ”Vaatimattomuus ihmisenä, voimakas tahto ammatti-ihmisenä.”.

 

Vaatimattomuus johtamisessa tarkoittaa sitä, että itsestä ei tehdä numeroa. Jos yritys menestyy, et nosta itseäsi jalustalle. Vaatimattomuudella ei tarkoiteta tässä tapauksessa sitä, että vähätellään yrityksen saavutuksia. Vaatimattomuus liittyy johtajaan itseensä, ei yritykseen. Viidennen tason johtaja toimii myös rauhallisen määrätietoisesti. Hän käyttää kannustimena yrityksessä olevia normeja, eikä omaa karismaansa.

 

Jotta voi tahtoa, pitää ensin tietää mitä. Kun johtaja tietää mitä hän tahtoo, tekee hän kaikkensa sen eteen. Hän tekee päättäväisesti päätöksiä, olivat ne miten vaikeita tahansa. Kirjassa oli hyvä esimerkki siitä, miten erään yrityksen johtaja oli myynyt kaikki paperinvalmistustehtaansa ja keskittynyt kulutustavaroiden valmistamiseen, vaikka paperinvalmistus oli ollut yrityksen suurin toimiala. Tämän päätöksen jälkeen yritys lähti räjähdysmäiseen kiitoon. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että usein tehdään vain tehtäväluettelo, johon yritetään saada kokoajan lisää tehtäviä, jotta saataisiin parempia tuloksia. Viidennen tason johtajat pitävät tärkeämpänä lopetettavien tehtävien-luetteloa, sillä se auttaa heitä keskittymään oikeisiin asioihin.

 

”Viidennen tason johtajat katsovat ulos ikkunasta ja kiittävät menestyksestä itsensä ulkopuolella olevia tekijöitä. Kun on kyse vastuunottamisesta, he katsovat peiliin eivätkä koskaan syytä huonoa onnea asioiden pieleen menemisestä.”

 

Oikeat ihmiset

 

Parhaiden yritysten kasvua eivät rajoita markkinat, tekniikka tai kilpailu. Merkittävin tekijä on löytää oikeat ihmiset ja saada ne pysymään yrityksessä. Oikeat ihmiset eivät tarvitse ohjailua tai sen suurempaa johtajuutta. Oikeat ihmiset eivät tarvitse ulkoista motivaatiota, vaan se kumpuaa heidän sisältään. Tulos lähtee rajuun nousuun, kun tällaisen tiimin saa ympärilleen. Tulee muistaa myös se, että tiimi on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Siksi väärät ihmiset tulee pudottaa joukosta pois heti. Tässä kirjan esittelemät kolme käytännön ohjetta:

1) Jos epäröit, älä palkkaa, vaan jatka etsimistä

2) Kun tiedät, että ihmisiä on tarpeen vaihtaa, toimi

3) Anna parhaiden ihmisten työsaraksi parhaat mahdollisuudet suurimpien ongelmien sijasta

 

Ohjeiden perusteella voisi luulla, että vaihtuvuus yrityksissä on suurta. Näin ei kuitenkaan ole, vaan vaihtuvuus on sen sijaan parempaa. Ominainen piirre on myös se, että johtoportaan työntekijät ovat yrityksessä joko todella pitkään tai vain vähän aikaa.

 

Yrityksen ollessa täynnä oikeita ihmisiä, muokkautuu myös ilmapiiri oikeanlaiseksi. Oikeanlainen ilmapiiri on sellainen, missä käydään aitoa dialogia työntekijöiden kesken julmimmistakin tosiasioista. Ilmapiiriä kuvaa hyvin Stockdalen paradoksi: ”Säilytä usko siihen, että sinulle käy lopulta hyvin, vaikka koetkin vaikeuksia ja kohtaa kulloisenkin todellisuuden julmimmatkin tosiasiat, mitä ne sitten ovatkaan”

 

Siilikonsepti

 

Siilikonseptissa yrityksellä on yksi iso asia, jonka se osaa kaikista parhaiten. Siili osaa käpertyä piikikkääksi palloksi ketun uhatessa. Kettu ei voi siilille mitään, vaikka kettu on viekas ja osaa monia erilaisia temppuja. Siksi on tärkeä keskittyä yhteen siilimäiseen taitoon, joka on ylitse muiden. Siilikonsepti koostuu kolmesta eri kohdasta:

 

1) Missä voimme olla maailman parhaita ja missä emme voi?

 

Tässä kohdassa on erittäin tärkeää katsoa totuutta suoraan silmiin. Voimmeko olla omassa ydinosaamisessamme maailman parhaita? Jos emme, mitä meidän täytyy muuttaa?

 

2) Mikä vaikuttaa taloudelliseen tulokseen?

 

Tulee keksiä omanlainen tunnusluku tulokselle. Pelkkä ”voitto” ei yleensä riitä vaan tulee olla ”voitto x:ää kohden”. Esimerkiksi voitto asiakaskäyntiä kohden, voitto liikkeen neliömäärää kohden jne. Näillä erilaisilla tunnusluvuilla voidaan saada yllättäviäkin tuloksia aikaan. Niiden avulla pystytään selvittämään mihin kannattaa keskittyä.

 

3) Mistä olemme innostuneita?

 

”Todella suurenmoisissa yrityksissä voitot ja kassavirta merkitsevät samaa kuin vesi ja ravinto ihmiselle. Ne ovat elämän kannalta ehdottoman välttämätöntä, mutta ne eivät ole elämän tarkoitus.”

 

Kirjassa esitellyistä yrityksistä missään ei lähestytty innostumista tältä kantilta: ”Noniin, innostutaanpa nyt siitä, mitä teemme.”. He ottivat täysin päinvastaisen lähestymistavan: ”Meidän tulee tehdä vain sitä, mistä voimme innostua.”. Tulee etsiä sellaista työtä, mikä saa ihmisen luonnostaan tulemaan parhaaksi, ilman että siihen pitää pyrkiä. Innostuksen ei tarvitse välttämättä liittyä yrityksen valmistamaan tuotteeseen. Se voi liittyä siihen, mitä yritys tuotteellaan edustaa. Miten tuote palvelee ihmisiä ja helpottaa heidän elämäänsä?

 

 

Kimmo Pulkka

kimmo@millio.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!

Yksityinen: Hyvästä paras

Kirjoitettu 23.05.13
Esseen kirjoittaja: Milka Leppäkoski
Kirjapisteet: 3
Kirja: Hyvästä paras
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuulin Hyvästä paras kirjasta pariin otteeseen hyviä kommentteja ja ajattelin metsästää kirjan luettavaksi. Ensimmäinen kommenttini kirjasta taisi liittyä sen kokoon, sillä paksuutta sillä riitti. Kirjasta olisi ollut ääniversiokin saatavilla, mutta sisäistän asiat paremmin lukemalla. Selviydyin kirjasta kuitenkin hyvin ja jotain jäi ehkä myös käteenkin.

 

Jim Collinsin kirja Hyvästä paras kertoo miten yrityksen saa siitä normaalista tasosta hipomaan niitä pilven reunuksia. Siinä esitellään prosessi, joka kuvaa hyvästä parhaaksi kehittymistä. Prosessin kolme tärkeintä osa-aluetta ovat kurinalaiset ihmiset, kurinalainen ajattelu ja kurinalainen toiminta. Mikä siis tekee hyvästä parhaan?

 

Ehtymätön uteliaisuus ja kiinnostus asiaan, jonka haluat saavuttaa. Kun valitsee niitä mielekkäitä projekteja innostus tekemiseen tulee kuin itsestään. Saat enemmän aikaan ja tylsienkin asioiden selvittely tuntuu mielekkäämmältä. Syksyllä haluan ehdottomasti alkaa keskittymään niihin asioihin, joita oikeasti haluan kokeilla ja tehdä. Ensimmäinen vuosi meni enemmänkin oppiessa uuteen oppimisjärjestelmään, uusiin tiimiläisiin, osuuskunnan pyörimiseen yms. Se olikin toisaalta enemmän ensimmäisen vuoden tehtävä. Tiimi pyörii hyvin niin voimme alkaa kehittää enemmän itseämme ja keskittyä niihin omiin ja yhteisiin haaveisiin myös.

 

Viidennen tason johtamista on hyvästä parhaaksi yrityksessä. Se tarkoittaa vaatimattomuutta ja vahvaa tahtoa ammatti ihmisenä. Johtajat ovat kunnianhimoisia, mutta heidän kunnian himosta keskittyy pääosin yriykseen, eikä heihin itseensä. Heillä on heltymätön tarve saada aikaan tuloksia. Viidennen tason johtajat ovat uutteria ja he katsovat ulos ikkunasta, koska he eivät etsi menestyksen syitä muualta kuin omasta itsestään. Kun asiat menevät huonosti he katsovat peiliin ja syyttävät vain itseään.

 

Katso että ihmiset ovat oikeissa tehtävissä. Miettiessäsi uutta projektiryhmää on hyvä tuntea ihmiset ja osaamiset. Markkinointipääliköksi ei kannata laittaa ihmistä, joka on kiinnostunut talousasioista tai toisin päin. Keskustele mitä odotuksia ja haaveita heillä on. Anna sitten parhaiden ihmisten työsaraksi parhaat mahdollisuudet suurimpien ongelmien sijasta. Se onko ihminen oikea riippuu enemmän luonteen piirteistä kuin synnynnäisistä taipumuksista kuin erikoisalan hallinnasta, taustasta tai taidosta.

 

Treenit on meillä tiimin yhteinen hetki, joilloin kaikilla on mahdollisuus tulla kuuluksi ja jokainen voi kertoa oman mielipiteensä. Ilmapiirin täytyy olla avoin kaikille uusille ajatuksille. Oikeissa olosuhteissa sitoutuminen, yhteenkuuluvuuden lujittaminen, motivaatio ja muutokset lakkaavat olemasta ongelma. On mahdotonta tehdä hyviä päätöksiä ellei koko prosessille ole ominaista todellisuuden rehellinen kohtaaminen. Esimerkiksi jos joku projekti on menossa kovaa vauhtia puuhun, taloustilanne näyttää huonolta tai joku on yksilötasolla loukkaantunut. Olemme siis yhtä vahvoja kuin heikoin meistä.

 

Omien vahvuuksien kehittäminen ja niiden nostaminen vielä uudelle tasolle. Missä meidän tiimi on loistava? Mikä meidät erottaa muista tiimiyrityksistä? Loistava tiimihenki, edesvastuuton koheltaminen, huumori, sosiaaliset taidot….. Tähän voi listata paljonkin asioita joissa juuri me olemme loistavia. Keskitymme niihin vahvuuksiin ja jätämme heikkoudet pois. Jatkuvat parannukset ja konkreettiset tulokset ovat paras tulevan menestyksen tae.

 

Olemme saaneet jo vauhtipyörön liikkeelle ja uskon että jotai dramaattista tästä saadaan aikaan seuraavien vuosien aikana. Hyvästä parhaaksi kehittyminen ei tapahdu kerta rysäyksellä. Oikea innostunut tiimi saa luonnostaan tuloksia aikaan.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!