Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvästä Paras

Kirjoitettu 09.01.15
Esseen kirjoittaja: Aku Oikari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Hyvästä Paras
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.7. Johtamisen klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjoista, joista saa eniten kolahduksia, pystyy vähiten reflektoimaan. Mutta se ei tarkoita etteikö oppeja voisi viedä suoraan käytäntöön. Tämäkin osittain referaatiksi kääntynyt essee antaa itselleni ja varsinkin johtamiseen älyttömän hyviä ohjenuoria tulevaisuudelle.

Jim Collinsin Hyvästä Paras (2001) on yksi maailman tunnetuimpia ja myydyimpiä bisneskirjoja, eikä suotta. Kirja nimittäin todellakin vastaa kantensa kysymykseen: ”Miksi jotkut yritykset menestyvät ja toiset eivät?” Ja päätekijänä siinä ovat ihmiset, mutta siihen myöhemmin. Tässä muutamia tärkeimpiä kolahduksia kirjasta.

”Valtaosa yrityksistä ei kehity koskaan parhaaksi, sillä useimmista kehittyy hyviä – ja siinä ongelman ydin onkin”

Tyydymme monesti liian helposti nykytilanteeseen, kun yrityksellä, tai oikeastaan millä tahansa asialla, menee hyvin. Ollaan saavutettu tietty taso, jossa kaikki menee hyvin, ei erinomaisesti, eikä huonosti. Vaikka itsekään ei olla täysin tyytyväisiä, koska olemmehan tähdänneet parhaiksi, niin näemme silti nykytilan hyvänä ja turvallisena sekä erinomaisuuden saavuttamisen liiallisen ponnistelun takana. Tai sitten ei edes tajuta tai uskalleta tavoitella erinomaisuutta, parhaaksi kasvamista. Tässä kohtaa tarvitaan visionääriä, ihmistä tai mielellään ihmisiä, jotka uskaltavat nähdä ja ajatella isosti. Mutta sitä ennen sinun täytyy löytää oikeat ihmiset ympärillesi, jotka uskovat sinun laillasi asiaan ja tekevät töitä samanlaisella intohimolla kuin sinä.

Yrityksen tärkein resurssi on ihmiset. Vaikka sinulla olisi maailman paras tuote tai maailman paras palvelu, ei se kehity kestävästi parhaaksi, jos sinulla ei ole oikeita ihmisiä ympärilläsi.

Mielenkiintoista oli itselleni, että kirja ei pidä vision merkitystä suurena: ”Energian uhraaminen ihmisten kannustamispyrkimyksiin on ajanhukkaa”. ”Jos yrityksessä on oikeat ihmiset, he motivoituvat itse. Tärkeintä on olla riistämättä heidän motivaatiotaan”. Oikeat ihmiset siis todellakin ovat yrityksen tärkein resurssi. Valitsemalla oikeat ihmiset ympärillesi, sinulla menee paljon vähemmän aikaa heidän valvomiseen ja motivoimiseen. Jos sinulla on oikeat ihmiset ympärilläsi, yrittäjämäisesti ajattelevia ja yrittäjäasenteen omaavia ihmisiä, pystyt luomaan yritykseen oikeanlaisen kurinalaisen kulttuurin.  Tällä tarkoitetaan, että ihmiset ovat itse niin motivoituneita työstään, että heille pystyy antamaan vapautta ja vastuuta työssään. Tämä taas nostattaa aivan varmasti työilmapiirin laatua. Uskon vahvasti, että ilman loistavaa työilmapiiriä, mikään firma ei voi nousta parhaaksi. Tässä vaiheessa päästään visioon. Visio syntyy erinomaisuuteen pääsevillä yrityksillä siitä, että yrityksen työntekijät haluavat olla mukana luomassa jotain suurta ja arvostettavaa. Se on paljon suurempaa kuin yksikään miljoonabonus.

Kävimme Markkinoijan Tie -koulutusohjelman viimeisellä kerralla Kööpenhaminassa tutustumassa Tivoliin ja miten he näkevät Tivolin bisneksen kannalta. Oppaanamme oli aivan perus kausityöntekijä, mutta hän teki kyllä vaikutuksen. Tai enemmänkin Tivoli teki. Opas kierrätti puistoa ympäri ja puhui paljon siitä mitä toimenpiteitä Tivolissa on tehty, kun on ollut heikompia kausia ja miten niistä on selvitty. Mielenkiintoisinta oli, että hän ei missään kohtaa puhunut, että markkinointiosasto keksi, toimitusjohtajamme hoksasi, eikä edes että Tivoli teki. Tämän sijasta hän puhui koko ajan meistä. Me teimme kokeilun, me rakensimme hotellin, me keksimme olla auki talvellakin. Oppaamme puhui aivan kuin hän, kausityöntekijä, olisi ollut yrityksestään ylpeä toimitusjohtaja. Eikä se kuulostanut päälle liimatulta yhtään, joten pakko siihen on uskoa. Tämmöisen ilmapiirin, jossa jokainen työntekijä kokee itsensä oikeasti tärkeäksi ja yhtä arvokkaaksi kuin muut, kun pystyy rakentamaan yritykseen, niin uskon, että tuloksia syntyy ennen pitkään.

”Elämässä voi saavuttaa mitä tahansa, kunhan ei välitä siitä, kuka saa kehut” -Harry S. Truman

Mutta sitten tarvitaan myös oikeanlaista johtajuutta. Collins esittelee kirjassaan viidennen tason johtajan. Collinsin tutkimuksen mukaan hyvistä parhaiksi kehittyneitä yrityksiä yhdistivät samantyyppiset johtajat, viidennen tason johtajat.

Mitkä ominaispiirteet sitten Collinsin viidennen tason johtaja omaa? ”Viidennen tason johtaja tuo pohjaa pysyvälle paremmuudelle olemalla ihmisenä vaatimaton, mutta ammatti-ihmisenä voimakastahtoinen”. Viidennen tason johtaja ei ajattele omaa etuaan ensimmäisenä vaan aina yrityksen etua. Viidennen tason johtajaa voidaan kuvailla tekijänä, joka ei pidä meteliä itsestään. Viidennen tason johtajat ovat kuitenkin määrätietoisia ja heillä on heltymätön tarve saada aikaan tuloksia.

Viidennen tason johtajalla on kyky tehdä itsestään korvaamaton, mutta kuitenkin pitkässä juoksussa tarpeeton. Koska viidennen tason johtaja tekee työnsä yritys edellä, ei se ole riippuvainen yhdestä henkilöstä. Tämä kuulostaa aika terveeltä.

Miten sitten pitää yllä loistavaa työilmapiiriä ja miten tehdä itsestä korvattava? Puhumalla, dialogi työntekijöiden kesken on avain siihen. Viidennen tason johtajat uskaltavat kohdata tosiasiat ja kuunnella työntekijöitään. Heillä on kyky luopua omasta ideasta, jos työntekijöillä on parempi. Heillä on myös kyky aidosti palvella työntekijöitä, koska ”Tärkeintä on olla riistämättä heidän motivaatiotaan”.

Top 3 kopit omaan johtamiseen

  1. Etsi oikeat ihmiset ympärillesi
  2. Rakenna ME-Henkeä, jos sinulla on oikeat ihmiset ympärilläsi, he motivoituvat siitä, että saavat tehdä juttua.
  3. Niin kuin Suits -sarjan Harvey Specter sanoi: ”Ole ankara, mutta reilu”.
  • Aku Oikari
  • aku.oikari (at) idealeka.fi
  • Kirjoittaja on kolmannen vuoden tiimiyrittäjä Osuuskunta Idealekassa

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!