Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvästä Paras, tai ainakin jostain paras!

Kirjoitettu 28.11.16
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Jim Collins
Kirjan kirjoittaja: Hyvästä Paras
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

sisallasiiliJEFU Store on vielä kaukana hyvästä, mutta kovaa vauhtia matkalla hyväksi ja siitä luonnollisesti parhaaksi! Miten sitten sinne päästään? Hyvästä Paras kirjassa Jim Collins kuvailee yrityksille ominaista tapaa päästä tuonne parhaaksi. Tätä hän kutsuu siilikonseptiksi. Miksi? Siilit kun ovat pirullisen nokkelia… ja piikikkäitä.. eläimiä! Kun niitä uhataan niin ne käpertyvät pieneksi palloksi ja niiden piikit suojelevat niitä petoeläimiltä. No worries, kuka sitä nyt haluaisi ruveta suuhunsa kaktusta laittamaan!

Tämä Jimin siilikonsepti on hieman erilainen kuitenkin, se ei näytä siililtä eikä se kyllä ole yhtä piikikäskään. Mutta yhtä siilikonseptihyvin se pitää yrityksen hengissä ja kasvussa! Kuten meistä varmasti jokainen on huomannut Tiimiakatemian ja muun uransa aikana, että mikäli yrityksellä ei ole yhteistä näkemystä siitä mihin mennään, on todella haasteellista saada kestäviä tuloksia aikaan. Siilikonseptia voisi ajatella hieman erilaisena terminä kuin yrityksen perus visio, missio ja arvot. Ainakin missä voimme olla maailman parhaita on melkolailla yhtäsuuri merkki kuin isojen firmojen missiot.

Seuraava lainaus on Finnairin sivuilta otettu 28.11.2016 http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_2.html

Finnairin missiona on
– tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet
– tarjota kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle.

Mikäs se JEFU Storen Missio, eikun siis anteeksi missä voimme olla maailman parhaita? Siinäpä vasta kysymys. Ainakin yksi vaihtoehtomme voi olla että voimme olla maailman paras amerikkalaisen jalkapallon varusteiden myyntiin erikoistunut yritys.

Mistä olemme kiinnostuneita? No nämä ovat taas niitä yrityksen arvoja… Me olemme JEFU Storella kiinnostuneita pelaajien turvallisuudesta, etenkin nuorten.

Viimeisenä eli kolmantena alueena on ’Mikä vaikuttaa taloudelliseen tulokseen?’. Tämän tarkoitus ei ole avata koko tilinpäätöstä ja kertoa sieltä, miksi tulos oli tämä. Kysymyksen ideana on määritellä yksi avainluku taloudelliseen vaikutukseen joka määritellään kysymyksellä: ’Jos voit valita vain yhden tunnusluvun – voiton ”x:ä kohden” – jonka tulisi kasvaa järjestelmällisesti, mikä olisi se ”x”, jolla olisi suurin ja pusuuvin vaikutus taloudelliseen tulokseen?’ Eniten silmiin osui Wells Fargosin ja Abbottin nimittäjät X:lle – työntekijä. Tämä on sinänsä mielenkiintoinen määritelmä. Voimme siis laskea voiton / työntekijöiden määrällä. Ja tätä tulosta kun järjestelmällisesti saadaan nostettua niin, tottakai jokainen työntekijä tuottaa enemmän arvoa yritykselle ja maksattaa itsensä tietenkin myös yrityksessä. Onko meillä tällä hetkellä kyseessä työntekijä, joita ei ole vai olisiko meillä ehkä kuitenkin toimivampi JEFU Storella nimittäjänä olla Asiakas. Voitto Asiakasta Kohden, kuinka paljon yksi asiakas tuottaa meille. Kun laskemme myös, että paljonko asiakkaan saaminen meille maksaa niin pääsemme jo hienoihin lukuihin!

Ei näitä määritelmiä tietenkään yksin voi määritellä, nämä pitää tehdä yhdessä. Kyseessä on kuitenkin loppuen lopuksi hienostuneemmat sanat visiolle, missiolle ja arvoille. Nämä sanat ainakin Tiimiakatemian ympäristössä aiheuttavat niskavillojen nousua!

 

Oikeita henkilöitä, oikeilla paikoilla, oikeita rooleja…vauhtipyor

Ei siitä hyvästä tule parasta tietenkään pelkästään näiden kolmen kysymyksen avulla. Hyvästä tulee paras sillä, että sinulla on oikeat henkilöt, oikeilla paikoilla vetämässä oikeita rooleja. Mikään tiimi ei toimi automaattisesti. Henkilökemioiden on siis täsmättävä, voidaan siedätyshoidolla tietenkin saada jonkin näköisiä tuloksia, mutta paras tapa on vain yksinkertaisesti tehdä todella synerginen tiimi ja rakentaa siihen ympärille vain sopivia henkilöitä. Helppoa eikö? No ei se nyt kuitenkaan ihan niinkään mene, paremmin voisi sanoa, että pidä hyvät tyypit ja poista huonot tyypit.

Wells Fargosin entinen CEO Dick Cooley muotoili tämän hyvin. Hänen piti johtaa pankkia nousuun, mutta hän ei voisi ikinä ymmärtää kaikkia pieniä yksityiskohtia toiminnassa. Hän siis päätti palkata parhaat ja fiksuimmat ihmiset ympärilleen. Jos tulisi ongelma he kyllä löytäisivät tien yli siitä. Tärkeintä kuitenkin on henkilökemia toisin kuin itse ammattitaito. Työntekijöitä voidaan aina kouluttaa, mutta motivaatiota ja intohimoa ei voida luoda. Mikäli työntekijöillä on motivaatiota ja intohimo yritystä tai sen ajavaa asiaa kohtaan, niin ammattitaito ei ole ongelma.

Tällaisella dream teamilla voisi lentää vaikka kuuhun! Kun työntekijät ovat innoissaan työstään niin he saavat tuloksia aikaan ja tulokset taas aiheuttavat lisää innostusta! Syntyy siis vauhtipyörä!

Onko JEFU Storella dream team? Onko meillä usko samoihin asioihin? Olemmeko me oikeasti suuntaamassa samaan suuntaan. Tuskin. Jotain tässä pitää alkaa tekemään, emme ole saaneet omaa vauhtipyöräämme vielä käyntiin, moottorimme on kuin 750 000 ajettu diesel kone.

 

Viidennen tason johtajuus

Hyvästä parhaaksi siirtyneissä yrityksissä oli selkeästi myös yksi yhteinen tekijä joka löytyi johtajuudesta. Viidennen tason johtajuuden määritelmä on jotakuinkin seuraavanlainen:

Viidennen tason johtajat eivät ole vain erinomaisia yksilöitä, tiimin jäseniä, esimiehiä tai johtajia, mutta myös erittäin kunnianhimoisia yrityksen puolesta. Samaan aikaan he kuitenkin myös pysyvät nöyrinä. Viidennen tason johtaja jakaa kunnian yrityksen onnistumisista ja vähättelee omaa rooliaan niissä, mutta mikäli tulee lokaa niskaan niin he ovat nopeasti ottamassa syitä vastaan.

Olenko minä viidennen tason johtaja? En todellakaan. Tähän voi kuitenkin opetella. Toki mikäli tiimini on tehnyt jotain, en minä heidän kunnioitaan rupea ottamaan. Mikäli taas tiimissä joku menee plörinäksi niin en ole ensimmäisenä ottamassa varmasti syitäkään vastaan. Hienona esimerkkinä Tiimiakatemialata tälläisenä johtajana olen nähnyt John Blåfieldin. Hän on mielestäni erinomainen esimerkki viidennen tason johtajasta, etenkin kuinka hän on kehittynyt tämän tiimiliideri kautensa aikana Intossa.

 

Yhteenvetona

Paljon on töitä JEFU Storella päästä parhaaksi alkaen ihan henkilöstöstä. Faktaa on, että jotkut ihmiset eivät vain sovi johonkin. Pitää nyt painaa vaan kovaa päivää ja puskea hyvä kassavirta laitokseen ja katsotaan sitten miten meidän käy!

Next Stepit JEFU Storeen vietäväksi tästä hommasta on selkeästikin tuo yhteisen päämäärän määrittäminen, eli siilikonsepti. Tämä on mielestäni ajankohtaista vuodelle 2017, samalla kun suunnittelemme vuodelle 2017 pelisäännöt ja hieman tavotteita.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!