Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Igglo, taivas kattona

Kirjoitettu 24.02.13
Esseen kirjoittaja: Jonna Tuovinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Igglo, taivas kattona
Kirjan kirjoittaja: Matti Kasso
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Igglo, taivas kattona on tarina asuntokauppaa mullistamaan lähteneestä nettiportaaliin pohjautuvasta välitysliikkeestä, joka nokkeluudellaan ja rohkeudellaan tähtäsi alusta alkaen korkealle. Kirjan on kirjoittanut itsekin Iggloa kehittämässä ollut kiinteistöalan ammattilainen Matti Kasso, joka on aiemmin julkaissut mm. kiinteistöjuridiikan kirjallisuutta. Igglon räväkkä tulo markkinoille, vauhdikas kehittäminen ja into tehdä asiat uudella tavalla on omalla tavallaan esimerkillistä toimintaa, vaikka yrityksen toimintaa kyseenalaistettiin useasti ja se närkästytti monet vanhat välitysliikkeet. Nykyään Igglo ei tee enää välitystoimintaa ja portaalin ideakin on myyty eteenpäin. Useat asiat olisivat siis voineet mennä toisinkin. Igglo on kaikesta huolimatta osoitus siitä, että niinkin vakiintuneella toimialalla kuin asuntokaupassa voidaan asioita tehdä toisin. Miksei siis millä tahansa muullakin alalla?

Valitsin Igglon luettavakseni monien suositusten seurauksena, osaksi siksi että se käsittelee alaa jolla työskentelen ja osaksi taas korkealta ja lujaa –meiningin takia. Kuuluuhan sanontakin ”Jos et aseta tavoitteita niin korkealle että ne pelottavat sinua, ne eivät ole riittävän suuria”. Erityisen opettavaista kirjassa oli myös seurata niitä asioita mitä Igglolaiset olisivat jälkikäteen tehneet toisin. Kun mennään lujaa niin virheitäkin sattuu. Pureudun esseessäni kuitenkin mieluummin Milliota koskeviin aiheisiin kuten tavoitteiden asettamiseen ja vastoinkäymisistä selviämiseen.

”Kun ajatuksia on tarpeeksi, lisätään keittoon innovaatiota ja visioita. Kun visioita on tarpeeksi, kerätään tietoa, näkemyksiä ja kokemuksia. Kun tietoa on tarpeeksi, lisätään tavoitteita ja keinoja. Kun tavoitteita on tarpeeksi, haetaan työkalut. Näillä rakennetaan missio ja tikapuut, joilla maaliin mennään.. Strategia tekee sen, minkä innovaatio synnyttää ja missio piiskaa.”

Igglolla oli ajatus. Tehdään asuntokauppa asiakkaalle helpoksi ja edulliseksi sekä lisätään toimialan läpinäkyvyyttä. Haluttiin rikkoa rajoja ja tehdä asiakaslähtöisyydestä totta eikä pelkkiä kauniita sanoja. Silläkin uhalla että välillä sahattiin omaa oksaa. Nettiportaalin kehittäminen vaati paljon työtä, kuvattiinhan sitä varten aivan jokainen talo pääkaupunkiseudulta. Tavoitteiksi asetettiin heti nousu suurimpien suomalaisten toimijoiden joukkoon ja kansainvälistyminen. Ja ei kun toimeen!

Milliollakin on ajatus. Välillä se on kirkkaampi kuin toisina päivinä. Innovaatioita on, toteutuskelpoisuudesta en tiedä. Ei ole tarpeenkaan tietää, sillä innovaatioissa on usein fiksujen ideoiden jyväset muodossa joka vaatii hiomista mutta josta seuraa myöhemmin mahtavia toteutuksia. Tavoitteita tiimimme hakee vielä, niin oppimisen kuin taloudellisten tavoitteidenkin muodossa. Niitä ei voi ylhäältä kukaan määrätä, niitä ei saa keskustelematta selväksi. Aihe on haastava, joten toivon että emme tee tässä enää millioita ja jätä asioita hautumaan liian pitkäksi aikaa. Johtuuko tavoitteiden asettamisen hankaluus siitä, että ajatuksemme ja visiomme ei ole riittävän selvää kauraa? Jos aloittaisimmekin yllä olevan reseptin alusta, millainen täytekakku tällä kertaa saataisiin aikaiseksi? Meidän täytyy pohtia mitä Millio on ja mitä se haluaa olla, mitä haluaa tehdä ja saada aikaan. Se kaikki pitää muotoilla lauseiksi, jotta jokainen tiimiläinen sen käsittää ja osaa myös omin sanoin selittää. Sen jälkeen tavoitteilla on alusta johon rakentua. Kyllä ne työkalut ja tikapuut tavoitteiden saavuttamiseksi, ja ylittämiseksi, sieltä löytyvät meillekin.

Jos tuulee kovasti vastaan, käännetäänkö suuntaa vai tuulta?”

Kun mennään kohti kovia tavoitteita, on ihme jos matkalle ei satu mutkia. Se olisi suorastaan harmillista. Igglo kohtasi vastustusta muun muassa toisilta välittäjiltä, ehkä myös aiheesta, sillä heidät kuvattiin Igglon mainoksessa rotiksi jotka hallitsevat kaupunkia. Vastustusta aiheutti myös talojen kuvaaminen, vaikkeivät ne olleet myynnissä. Joistakin se tuntui nurinkuriselta ja harhaan johtavalta, joistakin yksityisyyden loukkaamiselta. Nykyään valtaosa taloista näkyy internetissä Google mapsin kautta, eikä asia suuremmin ihmetytä valtaväestöä. (Igglon aikaan vuonna 2006 Google maps oli ollut pystyssä vasta vuoden)

Igglo osasi kuitenkin perustella toimintansa hyvän tarkoituksen kerta toisensa jälkeen. Ideana oli tuoda asunnon vaihdosta haaveilevalle mahdollisuus seurata korvamerkitsemällä myös asuntoja, jotka eivät olleet myynnissä. Just in case. Enää unelma-asunto ei menisi ohi ennen kuin se ehtisi myyntiin. Samalla myyjät pystyivät testaamaan asuntonsa kiinnostusta hiljaisen myynnin kautta – kätevää kaikille! Igglolle tässä oli mahdollisuus toimeksiantojen nappaamiseen yhä varhaisemmassa vaiheessa asunnonvaihtoprosessia. Muutosta varten on ravisteltava nykytilannetta, ja joidenkin päätä se tulee aina huimaamaan.

Vastoinkäymisten kohtaaminen on iso osa niin henkilökohtaista elämä kuin liiketoimintaakin. Jos jokaisen hidasteen kohdalla olisi valmis kääntymään kotiin ja pistämään pään tyynyyn iäksi, jäisivät monet hyvät ideat toteuttamatta. Jotta tavoitteet saavutetaan, pitää pystyä työskentelemään pitkäjänteisesti ja ajatukset kirkkaina. Takapakeista opitaan, ei lannistuta. Koiranpentukin voi jonkin aikaa kävellä hihnassa takaperin, mutta tarpeeksi moneen puuhun törmättyään se kyllä oppii kääntämään kuonon menosuuntaan. Silti se jatkaa matkaa ja pääsee lopulta perille.

Jonna Tuovinen
Osuuskunta Millio
jonna@millio.fi
0409606758

 

 

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!