Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

IKEA tarina

Kirjoitettu 06.01.13
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 3
Kirja: IKEA tarina
Kirjan kirjoittaja: Bertil Torekull
Kategoriat: 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ingvar Kamprad, niin kuin jokainen omalla työllään rikastunut ihminen, toisin sanoen yrittäjä, on henkilö, joka jakaa mielipiteitä. Onko hän oikeasti medelsvensson, vai esittääkö hän vain?

 

En halua puuttua tähän seikkaan itse ollenkaan, koska minusta vain ja ainoastaan sillä, mitä saat aikaiseksi, on väliä. Uskon kumminkin sen, että ihminen joka lähettää 350 000 vilttiä Pakistanin maanjäristyksen uhreille ei voi olla täysin mulkku.

 

Ja mitä sitten, jos julkisuuskuvasi on eri, kuin oma henkilökohtainen minäsi – kunhan vain läheisesi tuntevat jälkimmäisen version.

 

Sen mikä IKEAn tarinasta minulle kaikkein eniten kolahti, on huolellisesti tehty asiakassegmentointi ja kyky synnyttää yrityksen liiketoimintaa uusiksi tarpeen vaatiessa. Molempia näitä teesejä yhdistää loistava asiakaslähtöisyys, seurataan mitä markkinoilla tapahtuu, ja pyritään olemaan ensimmäisenä kysynnän aallon harjalla.

 

Huippuyritysten yksi tärkeimmistä piirteistä on kyky synnyttää oma liiketoimintansa uudestaan tarpeen vaatiessa. Tässä IKEA kuuluu ehdottomasti huippuluokkaan.

 

Aluksi IK myi tuotteitaan maaseudun ihmisille, mutta huomasi kaupunkilaistumisen nousevan trendeissä ylemmäksi, joten kävi sen asiakaskunnan kimppuun. Lopulta sitä mukaa mitä uusia trendejä kuten suurperheet, kaupunkilaiskodit, opiskelijat, mökit, maalaisromantiikka syntyi, hän aina vain kasvatti ja kasvatti oman liiketoimintansa laajuutta, niin että se tänä päivänä pystyy vastaamaan jokaisen asiakkaan tarpeisiin.

 

Toinen huomattava rakennemuutos tavaratalojen sijoittelussa on se, että ennen IKEA- talot olivat aina yksin keskellä perunapeltoa, omana huvipuistonaan. Nyt toimintaa on muutettu, ja halutaan, että IKEAa, tätä suurinta karusellia ympäröi runsaasti muita pienempiä keinuja. Mikä vielä parempaa, näiden keinujen tarjonnat kilpailevat hieman toisiensa kanssa- mikä olisikaan asiakkaalle parempi tilanne?

 

Kolmantena esimerkkinä toiminnan synnyttämisestä uudelleen nostaisin kauppakeskuksen merkityksen, alussahan IKEA oli vain postimyyntiyritys.  IK:lla oli ongelma: kuinka muuttaa ihmisten mielikuva halpa = huono – yhtälöstä? (Koska koko IK:n oma myynnin ideologia perustui alusta alkaen tähän: osta halvalla, myy kalliimmalla.) Tähän ratkaisuna rakennettiin tavaratalo, jonne ihmiset pääsivät kiertelemään ja kokeilemaan haluamiansa tuotteita.  Näin kynnys ostamiseen pienentyi huomattavasti.

 

Niin kuin aiemmin sivusinkin, asiakassegmentointi on ollut IKEA:lla alusta asti kohdallaan. Ensimmäiset asiakkaat olivat juuri niitä, kenet IK tunti kaikkein parhaiten: maaseudun ihmiset. Sitten tuli uusi aikakausi, kaupunkilaistuminen ja suurperheet. Nämä poikkeavat toisistaan täysin. Kaupunkilaisten piti saada sisustettua pieni asunto viisaasti ja halvalla. Suurperheet taas rakensivat isoja taloja, joihin piti saada mahdollisimman monelle asukille oman näköisensä ympäristö.

 

Eri asiakkaiden segmenttejä voisi luetella loputtomiin, mutta kaikkein parhaiten nämä havainnollistuvat IKEA:n kuvastosta. Sieltä näistä jokainen on eritelty omiin lukuihinsa, on lapsille, kotona asuville nuorille, opiskelijoille, ensiasunnon ostajille, pienille perheille, suurperheille, vanhuksille, mökeille ja totta kai kuvastosta löytyy maalaisromantiikkaa, sailor- tyyliä… Ja niin edelleen.

 

Kun tunnetaan asiakas ja sen tarpeet näin hyvin, onkin markkinoinnin esityöt tehty. Tätä kuvastaa esimerkiksi IK:n ensimmäinen mainos maanviljely- yhdistyksen lehteen vuonna 1949: suuri slogan ”maaseudun ihmisille”.

 

Joka kerta eri markkinointitempauksia tehdessä pitääkin muistaa aina: kenelle markkinoidaan. Kaiken markkinoinnin peruskysymys, joka auttaa ratkaisemaan todella montaa muuta jatkotoimenpidettä.

 

Segmentointi siis kunniaan, eikä kaikkea kaikille!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!