Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

IKEA TARINA

Kirjoitettu 24.10.13
Esseen kirjoittaja: Anders Bertlin
Kirjapisteet: 3
Kirja: IKEA TARINA
Kirjan kirjoittaja: Bertil Torekull
Kategoriat: 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

IKEA TARINA

Bertil Torekull

Yleistä:

IKEA ketjuna on aina kiehtonut minua. Kävin IKEA:ssa jo hyvin nuorena poikana. Lihapullat ja hot dogit ovat jääneet mieleeni. Kirja oli minun mielestäni paikka paikoin vähän tylsä, mutta kyllä muutama hyvä helmi tarttui mukaani. Ingvar Kampradista tuli sellainen olo, että sairauden ja hulluden välillä on hiuksenhieno raja. Välillä ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Syy miksi kirja jäi vähän vaisuksi minun mielestäni on varmaan se, että Ingvar ei suostunut avaamaan kaikkia asioita. Tuli välillä sellainen olo, että tässä peitellään jotain asioita. IKEA:sta ei myöskään saanut ihan selkeää kuvaa, kun raha-asiat on jaettu niin moneen eri firmaan ja säätiöön.

Mitä hyötyä kirjasta oli?

Löysin IK:n (Ingavar Kamprad) kanssa yhteisen pohjan. Itse aloitin jo pienenä poikana kaupankäynnin. Kävin imuroimassa naapureiden autoja 10 markan hintaan. Muistan hyvin kuinka muutamista naapureista tuli jopa minun vakioasiakkaitani. He tulivat aina meidän kotiovellemme kysymään ”milloin pojalla olisi aikaa tulla imuroimaan autoani?” Kirjan alussa IK kertoo näin:

”Muuten olin joissain asioissa hieman omituinen; aloitin esimerkiksi kaupankäynnin hyvin varhain.”

Välillä tulee vähän sellainen olo, että mihin tällainen vilpittömyys on kadonnut. Tuntuu että aina pitäisi lähtee merta edemmäs kalaan. Parhaat asiakkaat voivat kuitenkin löytyä ihan vierestä! Aina ei kannata lähtee kauaksi vaan pitäisi muistaa aloittaa läheltä! Ennen kuin IK aloitti koko huonekalubisneksen hän oli ehtinyt myydä ”lyhyttavaraa, joulukortteja, siemeniä, täytekyniä, lompakoita, valokuvakehyksiä, kaitaliinoja, kelloja, koruja, nailonsukkia, ja sen sellaista”. Kokeilemalla ne parhaat bisnesideat tulevat.

Monta kertaa IK kirjassa mainitsee, että asiat on pidettävä yksinkertaisina, ja sen myöskin IKEA:a perustaessa. IK halusi ratkaista yhden kysymyksen:

”Hyväksi liikemieheksi tuleminen edellytti keksimistä kysymykseen, miten tuotteen saisi tehtaalta asiakkaalle yksinkertaisimmin ja edullisimmin.”

Eli ei mitään avaruustiedettä ollut tämäkään liiketoiminta. Yhteen kysymykseen vastaus. Huonekaluliikkeitä oli jo kymmeniä olemassa, mutta IK keksi kysymykseen vastauksen, toimittamalla huonekalut ei kasattuna. Monesti itse mietin asiat liian vaikeasti. Mitä tuotetta ei ole vielä keksitty? Mitä palvelua ei ole vielä olemassa? Tämä maailma kun on jo osittain valmis, voisi olla parempi miettiä IK:n tavoin, miten voisin parantaa tietyn asian. Uudistaa joku jo käytössä oleva asia. Lainaan tässä idoliani Juhani Tammista joka inhoaa lausetta ”näin on aina tehty.” Voisiko jotain asiaa tehdä toisella tavalla? IKEA:n kohdalla pieni muutos ”normaaliin” käytäntöön johti miljardibisnekseen.

Mutta ei siinä vielä kaikki, IK ei lepää koskaan laakereilla. Sanotaan että ihmisellä on pelisilmää, niin IK:lla on kyllä bisnessilmää. Hän keksi hyvän idean: itse koottavat huonekalut, mutta se oli vasta alkua. Postimyynti oli hyvä alku, mutta siinä oli yksi ongelma: ihmiset ostivat aina halvimman mahdollisen tuotteen. Kalliin ja halvan tuotteen ero ei tullut selväksi katalogista. Mitä IK tekee? Oli uuden aikakauden alku. Hän perustaa tavaratalon, ja näin siinä kävi:

”Panimme huonekalumme esille kahteen kerrrokseen. Nyt saatoimme lopultakin näyttää halvat silityslaudat viisi kruunua kalliimpien ja hyvälaatuisten silityslautojen vieressä. Ihmiset tekivät niin kuin olimme toivoneet: He valitsivat viisaasti kalliimman silitysraudan.”

Näin sitä bisnestä tehdään! Pitäisi aina muistaa olla hereillä mitä ympärillä tapahtuu. Elää asiakkaiden tarpeiden mukaan, asiakas edellä. Tehdä rohkeita kokeiluja. Siinä IK on kyllä hyvä esimerkki. Eivät kaikki tiet olleet hyviä IKEA:n historiassa, mutta ne opettivat miten kannattaa toimia! Kokeiluista oli hyötyä kun myöhemmin piti tehdä isoja ratkaisuja.

IK antoi myös hyvän muistutuksen meille, eli Dynamialle:

”Älä tee suullisia sopimuksia äläkä luota vain kädenpuristukseen, vaan pidä huoli siitä, että kaikki tulee paperille.”

Tämä sääntö pitäisi aina muistaa! Varsinkin tässä alussa kun on ehkä vähän sinisilmäinen niin tulee varmasti äkkiä huijatuksi. Eli kaikki asiat pitää muistaa ottaa mustaa valkoiselle, vaikka se tuntuu ehkä vähän nololta.

Välillä minulla on sitä vikaa, että näen pelkästään ongelmia, en mahdollisuuksia. Joskus jopa tuntuu, että teen ongelmia vaikka niitä ei olekaan. Harvoin kuitenkaan tulee vastaan niitä ongelmia, joita olen piirtänyt mielessäni. Hauskinta on myös se, että joka ongelmasta on selvitty tähänkin asti, joten mustien pilvien maalaileminen on yleensä todella turhaa. Parempi olisi nähdä mahdollisuuksia, ei ongelmia. IK sanoo näin:

”IKEA:n liiketoimintafilosofiaan tämä kirjattiin kultaiseksi säännöksi: Näe jokainen ongelma mahdollisuutena. Uudet ongelmat merkitsivät uutta huimaavaa mahdollisuutta.”

Mahdollisuuksia, mahdollisuuksia, mahdollisuuksia! Ei ongelmia, vaan mahdollisuuksia. Sana mahdollisuus ei vieläkään oikein istu suussani, mutta ehkä ajan kanssa!

On myös hienoa nähdä IK:n into, sitä intoa pitää kyllä yrittää tiimissä jäljitellä. Rullat eivät koskaan pysähtyneet, joskus ne pyörivät kovempaa, joskus hitaammin, mutta pääasia oli että firma menee kokoajan eteenpäin! IK esittää aina saman kysymyksen, joka pitää kehityksen käynnissä:

”Miten voisimme tehdä sen vähän halvemalla? Mitä luulet? Onnistuuhan se?”

IK luotti aina omaan miehistöön, hän ei kysynyt, että onnistuuko se, vaan onnistuuhan se. Kyllä meiltä onnistuu asenne. Pitää pyrkiä samaan asenteeseen meidänkin projekteissamme, kyllä ne meiltä onnistuvat!

Viime aikoina ollaan paljon mietitty omia vahvuuksia ja heikkouksia. Ollaan paljon analysoitu tätä asiaa. Että tuntee itsensä, on varmasti tärkeää bisnestä pyörittäessä. IK:sta sanottiin kirjassa moneen kertaan, että hän tunsi itsensä. Kun tuntee itsensä, on helpompi tehdä onnistuneita päätöksiä. Pystyy käyttämään hyödyksi omia vahvuuksia. Heikkouksia voi taas kehittää, kun ensin tunnistaa heikkoudet.

Paljon on myös ollut puhetta siitä, että tehkää markkinointitutkimus. Kun keksitte jonkun hyvän idean, niin kokeilkaa ideaa ihmisillä. Vastaanotto kertoo paljon siitä, onko idealla tulevaisuutta. IKEA hoiti sen asian näin:

”Aluksi kokeiltiin mielellään onnea avaamalla ensin kaupungin keskustassa pienmyymälä, jonka kautta voitiin tunnustella markkinoita, paikallista elämäntyyliä ja ostotottumuksia.”

Ei jääty lämpimään toimistoon miettimään, että menisikö näitä kaupaksi vai ei vaan mahdollisimman nopeasti vietiin idea ihmisten pariin. Palautteen mukaan voitiin sitten kehittää myymälöitä niin, että niistä tuli mahdollisimman toimivia. Meidänkin pitäisi muistaa tämä puoli, viedään ideat ihmisten pariin. Ei jäädä lämpimään toimistoon ihmettelemään ja piirtämään, vaan kysytään ihmisten mielipidettä.

Lämpimässä toimistossa istumisesta tulikin mieleen yksi IK:n parhaista lauseista:

”Hänestä oli parempi tehdä virheitä kuin olla tekemättä mitään.”

Minulle hyvän muistutuksen antoi myös IK:n poika, joka vastasi kysymykseen: ”Voitteko jo nyt vaikuttaa IKEA:n? Voimme, mutta niin voi varastohenkilöstökin.”
Tämä on niin totta, kaikki eivät voi olla meidänkään tiimissä johtajia. Mutta kaikki voivat tehdä oman tonttinsa mahdollisimman hyvin! Jokainen voi myös omalta osaltaan vaikuttaa tiimin toimivuuteen joko hyvällä tai huonolla tavalla. Jokaisen panos on sama. Sen tiesi myös IK. Ei hän voinut yksin hoitaa joka asiaa. Että saavutetaan paras mahdollinen tulos vaatii jokaiselta sitoutumista yritykseen. Maon punaisessa pienessä kirjassa asia ilmaistaan näin:

”Yleisenä periaatteena on ahkeruus ja säästävyys.”

IK tiesi kuinka tärkeää on pitää työntekijät tyytyväisenä. Hän usein halasi kaikkia työntekijöitä ja piti heitä kovassa arvossa. Myös se fakta, että tyytyväinen työntekijä tekee enemmän kuin tyytymätön työntekijä, sai hänet tekemään toimeenpiteitä. Yksi näistä toimeenpiteistä tulee tässä:

”Koko henkilökunta sai jakaa yhden lauantain myynnin keskenään – lyömätön bonus, jonka arvo voi olla puoli miljardia Ruotsin kruunua. Työntekijöistähän menestys loppujen lopuksi riippuu.”

Voisi olla hyvä ottaa käytäntöön jonkinlainen bonusjärjestelmä myös meidän tiimissämme joka motivoisi tekemään vähän enemmän!

Mainonnasta ja markkinoinnista on lisättävä sen verran, että Venäjälle keksittiin uudenlainen mainos, joka sai aikaan paljon hälinää. Ikean sänkymainos meni näin:

”Joka kymmenes europpalainen on valmistettu tällaisessa.”

Vaikka mainos osittain kiellettiin, se sai aikaan paljon huomiota ja näin ollen tuotti todella hyvän tuloksen! Siinä meidän ryhmällemme mallia nykymainonnasta!

Loppusanat:

”Hinta plus suunnittelu plus laatu. Ja hot dog kassan jälkeen.” Siinä miljardien resepti lyhykäisyydessä. Hienoa oli seurata IKEA:n eri vaiheita, pienestä ideasta tuli suuri. Hattua pitää kyllä nostaa IK:lle, aika periksiantamaton mies. Voi olla, että ilman IK:n sisukkuutta tämäkin idea olisi kuollut enemmin tai myöhemmin. Paras opetus itselleni tulee tässä:

”Häneltä meni vuosia voittaa arkuus seisoa kassojen ulkopuolella ja haastatella outoja ihmisiä. Sain tarttua itseäni kraivelista: Nyt puhut ainakin kymmenen asiakkaan kanssa. Hei, olen töissä täällä. Mitä pidät meistä? Että se oli vaikeaa!”

IK:lla oli heikkous, mutta hän voitti sen pienillä tavoitteilla. Siinä tavoitetta taas kerrakseen!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!