Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin tiimiläisteni suosituksesta kirjan ”Ilmiön kaava”, jonka on kirjoittanut Lauri Hilliaho ja Johanna Puolitaival. Kirja on jaettu selkeästi neljään osaan: ensimmäinen käsittelee tarinan merkitystä, toinen innostamista, kolmas innostuksen vahvistamista ja neljäs ilmiön juurruttamista.

Ilmiö määritellään esimerkiksi asiaksi tai tuotteeksi, joka on aistein havaittava tapahtuma. Sen ympärille on tiivistynyt energiaa ja sosiaalista toimintaa. Toiminta ja energia leviävät.

Toimiakseen ja ollakseen tehokkaita ilmiöt vaativat eri rooleja. Esseessä tulen käsittelemään roolit ja tarinan käsillä olevan projektin kautta.

Olemme tiimini kanssa luomassa puhujatapahtumaa tälle keväälle, tarkemmin huhtikuulle. Sen teema on ”Tiimin merkitys menestyksessä”.

Ilmiö aktivoi ihmisiä ja leviää tehokkaasti. Haluamme, että tarinaamme kerrotaan eteenpäin ja sitä mukaa ihmiset kiinnostuvat näkemään lopputuloksen. Kohderyhmämme on hyvin laaja, sillä ”Tiimin merkitys menestyksessä”- teema sopii, niin hoitoalantyöntekijöille, kuin pankkitoimivirkailijoille. Yhdessä toimiminen ajaa meitä eteenpäin ja vaikuttaa tulokseen, terveyteemme sekä ihmissuhteisiin. Kaikki kulkevat käsi kädessä ja kun meillä on oikeat ihmiset ympärillämme – pystymme mihin vaan!

Tarina

Ilmiöt vaativat yleensä ympärilleen tarinan. Olemme kuulleet tarinoita lapsesta asti, ja koemme tunteita tarinan edetessä. Tunne yleensä ohjaa meitä toimimaan jollain tietyllä tavalla. Tapahtumamme tarina on oikeastaan kiteytettynä me itse. Hullu ajatus luoda yli tuhannen ihmisen tapahtuma kahdessa kuukaudessa. Teema on oikeastaan koko tarinamme siitä kuin kaksitoista ennakkoluulotonta nuorta yrittäjää asettaa itsensä suuren paineen alle ja rakentaa tapahtuman omasta tarinastaan. Haluamme tapahtumaan merkityksellisen uran tehneitä puhujia, joiden takana on vahva tiimi. Harva meistä tekee uraansa täysin yksin, mukana on valmentajia, työkavereita ja lähipiiriä. He kaikki puskevat meitä eteenpäin.

Tarina vaatii yleensä ongelman ratkaistavakseen. Ihmiset etsivät ratkaisuja ongelmiinsa, ja jos ongelmaa ei ole – on se luotava. Ongelman ratkaisu luo taas tyydytystä. Itse olemme valveutuneita työelämän murroksesta, jossa tiimin ja yhdessä tekemisen merkitys korostuu. Haluamme saattaa tapahtumaan ihmisiä, jonka jälkeen he ovat inspiroituneita hienoista puheenvuoroista ja ymmärtävät entistä syvemmin kuinka suuri merkitys oikeilla ihmisillä ympärillä oikein on.

Kirjan mukaan ilmiössä tulisi olla lupaus, jonka ilmiö antaa. Kuulijan tai kokijan voi antaa itse oivaltaa se, meidän kohdallamme se olisi juuri oikeiden ihmisten merkitys ympärillä. Lupauksia ei kannata olla monta, yksinkertaisimmat riittävät. Samoja jo käytettyjä juttuja ei kannata käyttää, vaan luoda uusia. Esimerkiksi luoda kertomus, jossa vedotaan tunteisiin. Meidän kohdallamme voisi vedota haasteeseen, jonka olemme ottaneet. Olemme kohdanneet vastoinkäymisiä, ja tulemme varmasti kohtaamaan niitä projektin edetessä. Osa tiimistämme on taltioinut videolle reaktioita, ja kyyneleitä sekä hyvässä ja pahassa. Olemme kaksitoista untuvikkoa, emmekä tiedä mihin olemme ryhtyneet. Se kiinnostaa ihmisiä ja haluamme saada heitä mukaan seuraamaan matkaamme ja saapumaan katsomaan lopputulosta: eli tapahtumaamme. Ihmisiin vetoaa hyvän ja pahan vastakkainasettelua. Me olemme kai nyt se hyvä ja nopeasti kuluva aika ja vastoinkäymiset paha.

Lupaus, jonka haluamme lunastaa on inspiroituneet ihmiset, jotka lähtiessään tapahtumasta ovat saaneet rohkeuttamme ottaa riskejä yhdessä sekä tajunneet tiimityön merkityksen. Tapahtumassa on myös mahdollisuus verkostoitua muiden yritysmaailman edustajien kanssa ja kuulla heidän tarinoitaan.

Haluamme tapahtumapaikan, eli Wilhelm -salin olevan siisti ja tyylikäs. Ihmiset. jotka saapuvat tapahtumaan, ovat erityislaatuisia, koska he pääsevät katsomaan menestyneitä puhujia ja inspiroitumaan heistä. Toivomme kävijöiden viihtyvän, ja saavan lisää ihmisiä verkostoihinsa, jolloin sosiaalinen status kasvaa.

Salamyhkäisyys on myös toimiva keino tarinankerronnassa. Nyt salamyhkäinen osuus on lopputulos, jota emme me tai asiakas vielä tiedä.

Tämä on yksi keinomme myydä lippuja. Kutsumme ihmisiä mukaan tarinaamme, jonka pohjalta olemme luoneet teeman. Samalla teemalla ei ole vielä yhtäkään tapahtumaa.

 

Innostujat

Kun tarina on luotu, lupaus asetettu ja asiakassegmentti tiedossa, on innostajien merkitys suuri. Ilmiö vaatii levitäkseen innostujat, jotka hypettävät ilmiötä omissa kanavissaan ja elämässään. He kokevat ilmiössä merkityksen, jonka ottavat kuin omakseen.

Meille innostujan roolia kantavat lisäksemme ainakin muut nykyiset sekä jo valmistuneet tiimiakatemialaiset. Kaikki ymmärtävät tiimin merkityksen, ja tietävät mihin kaikkialle sen kanssa yltää. Innostujien tulee olla itse innoissaan ilmiöstä.

Kun porukkaa saadaan innostumaan, toimivat he tienraivaajina ja viestin viejinä omiin verkostoihinsa. Nykypäivänä esimerkiksi LinkedIn on oiva paikka ilmaista olevansa menossa tapahtumaan, ja kysellä verkostoltaan, että onko paikalle saapumassa muita. Tarinan ja ajatusten jakaminen sosiaalisessa mediassa innostuksesta leviää nopeasti tuhansille ihmisille, ja viestimme siinä samalla. Innostujat ovatkin parhaita myyjiä ja heitä kannattaa ottaa mukaan yhteistyöhön prosessin aikana. Tiimiakatemialla tämä onnistuu todella hyvin, koska projekteista tulee juteltua toisten tiimien kanssa ja sitä myötä heitä saa innostettua mukaan sekä kuulla kehitysehdotuksia. Monesti olenkin kuullut jo paljon kommentteja apukäsistä, jos tarve vaatii. Se on ihana kuulla, koska ihmiset ovat aidosti innoissaan tulevasta ja haluavat tulla osaksi sitä!

Monesti oma intohimo paistaa läpi, ja sitä myötä muutkin innostuvat. Itse olen huomannut vastaavan ilmiön. Oma intohimoni ja paloni on paistanut muille, ja saanut koko tiimimme mukaan projektiin. Kaikki ovat nähneet tässä mahdollisuuden, ja paloni siihen.

Vastoinkäymisiä, joita innostujien kanssa voi tulla on muutamia. Jos kohderyhmä on liian leveä, on asiakkaita vaikea kohdistaa. Se toki voidaan pelastaa tarpeeksi isolla volyymilla eli esimerkiksi suurella levikillä. Silloin mahdollisimman moni tunnistaa olevansa tiimissä ja näin huomaa mahdollisuutensa tulleen.

Haaste, joka on myös mahdollinen, on liian spesifi porukka. He ovat liian syvällä innostuksessa. Kirjassa käytettiin esimerkkinä ”teknofriikkejä”, jotka ymmärtävät teknologiasta kaiken, mutta ovat niin syvällä siinä, että heihin on vaikea samaistua. Siksi innostujien onkin oltava riittävän verkottuneita oman ryhmänsä ulkopuolelle. Tiimiakatemialla olemmekin kuin oma kansamme, jossa tiimin merkitys on meille arkipäivää. Emme ehkä ole tulleet ajatelleeksi, että kaikki eivät koe näin. Onneksi verkostoidumme jatkuvasti uusien ihmisten kanssa, ja levitämme innostustamme sitä mukaan uusille vesille. Näin viesti ja tarinamme menee akatemian ulkopuolelle asiakkaillemme ja sitä mukaan heidän verkostolleen.

 

Vahvistajat

Kun innostujat ovat levittäneet viestiään, tulevat kehiin vahvistajat. Heillä on laaja kuulijakuntansa, ja oma intonsa sekä sitoutuneisuutensa asian puolensa. Meidän kohdallamme ne ovat edelleen lisäksemme muut tiimiakatemialaiset. Arvomaailman täytyy kohdata ilmiön kanssa toimiakseen. Yleensä vahvistajille on merkittävä asema yhteisössään, ja monesti vaikuttajamarkkinoinnissa käytetään vahvistajia.

Vahvistajat voidaan jakaa arvojohtajiin, eli esimerkiksi julkkiksiin, asiantuntijoihin ja vastustajiin.
Heillä kaikilla on oma kuulijakuntansa. Vaikuttajamarkkinoinnissa tuotteita annetaan testattavaksi mahdollisille asiakkaille, joilla on suuret seuraajamäärät. Esimerkiksi Instagramissa näkee useasti kasvonaamio- yhteistöitä nuorilla naisilla, jotka painivat myös iho-ongelmien kanssa. Heihin on helppo samaistua ja näin kiinnostus leviää.

Nykypäivänä mikrovaikuttajien rooli on kasvanut. Olemme tottuneet kaupallisiin yhteistöihin ja osaamme jo sensuroida, että mikä on maksettua ja mikä ei. Mikrovaikuttajat, joilla seuraajia on ainoastaan muutamia tuhansia ovat paljon uskottavampia, kuin satojen tuhansien omaavat vaikuttajat. Ero on varmasti samaistuttavuudessa. On paljon helpompi samaistua itsensä kaltaiseen, tavallisempaan tyyppiin kuin julkisuudessa pitkään olleeseen.

Vastustajien roolia ei kannata unohtaa. He haastavat meitä ja heidän kommentteihinsa kannattaa varautua, niiden takia ei kannata luovuttaa. Yleensä negatiiviset kommentit ovat kuin bensaa liekkeihin, ilmiö saa tuulta alleen ja kasvaa. Se voi siten lisätä kiinnostusta.

Omaa mahdollisuutemme, käyttää vaikuttajia apuna ilmiön luomisessa, on olemassa. Menestyneitä tiimiakatemialaisia on, ja heidät olisi mahtava saada osaksi ilmiötä. Heillä on varmasti sanansa sanottavana tiimin merkityksestä.

Myös urheilijat, valmentajat tai muusikot kaikki tietävät kuinka tärkeää tiimi on omalla urallaan ja henkilökohtaisessa elämässä. Heidän mukaan saaminen olisi mahtavaa. Esimerkiksi mainokseen kommenttien tai videoraidan saaminen olisi teemaa vahvistavaa ja kiinnostusta luovaa. Monesti unohdamme, että menestyneen urheilijan tai artistin takana on vahva tiimi, joka tekee kaikkensa menestyksen eteen.

 

Media ja tiedote

Median rooli ilmiöissä on suuri. Media ruokkii ja vahvistaa ilmiötä. Kritiikki kiinnostaa mediaa, ja mitä enemmän keskustelua käydään – sitä enemmän se kiinnostaa. Mitä enemmän ilmiöön liittyy mitattavuutta, myytyjä tuotteita niin sitä varmemmin media ottaa sen asiakseen. Henkilöt ja erityisesti eliittihenkilöt kiinnostavat mediaa. Ilmiöt ovat helppo tarinallistaa ja kun niiden takana on aina ihminen, on se paljon kiinnostavampaa.

Itselle kirjassa oli hyödyllistä neuvot iskevän tiedotteen tekoon. Seuraavan viikon tehtävämme olisi rakentaa ja mahdollisesti julkaista tiedote tapahtumasta. Emme kukaan ole aikaisemmin tehneet vastaavaa niin oli hyvä, että eteen sattui vinkit niiden tekoon.

Tiedotteen on erotuttava edukseen ja juttu täytyy osata myydä medialle. Heille tulee kuitenkin paljon tiedotteita monista eri asioista, niin on osattava perustella, että miksi juuri tämä asia kiinnostaa tätä mediaa. Ensin on tuotava esiin tärkeimmät asiat, eli meidän kohdallamme tapahtuman nimi, paikka, aika ja puhujat. Tarkemmat yksityiskohdat ja taustat ovat vasta toissijainen asia. Tiedote on oltava selkeä mutta persoonallisuus erottuu edukseen. Tiedotteemme olisi hyvä olla nuorekas, meidän näköisemme mutta myös myyvä.

 

Ilmiön juurruttaminen

Kun ilmiö on ilmoilla, on kannattaa koittaa juurruttaa se ihmisiin. Helppoja ja perinteisiä keinoja ovat pysyvät oheistuotteet, kuten fanituotteet. T-paidat tai hupparit ovat ihmisillä käytössä ja logot painuvat siten helposti mieliin jatkossakin. Kirja on hyvä keino vahvistaa tarinaa.

Etenkin innostujille fanituotteiden merkitys on suuri. Esimerkiksi pop-tähti Robinin fanituotteita myydään paljon hänen faneilleen. Menestystä ei voi kuitenkaan varata ainoastaan innostujien varaan.

Perinteen luominen on pysyvin tapa juurruttaa ilmiö. Se vaatii usein muutaman onnistumisen ja harkitun ajankohdan. Esimerkiksi Ruisrock on aina heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Edes esiintyjiä ei ole julkaistu, kun suurin osa lipuista menee kuumille kiville. Perinne on niin vahva, että kaikki haluavat sinne.

Ensimmäinen juurrutuskeino, jonka varmasti otamme käyttöön tapahtumassamme, on sanasto. Early bird-liput ovat jo ihmisille mielikuva halvoista lipuista. Tai VIP -alue on paikka enemmän lipustaan maksaneille ihmisille. Entäs jos early bird olisi korvattu toisella sanalla ja VIP -alue olisi nimetty tapahtuman teeman mukaan? Näin sanat tulisivat heti osaksi ihmisten puheita ja ne yhdistettäisiin osaksi tapahtumaamme. Se on yksi keino vahvistaa ilmiötä. Toki sanojen on oltava selkeitä ja helppo ymmärtää, mutta samalla uniikkeja.

 

Ilmiön kaavan käyttö

 

 

Ylhäällä tiivistetysti kuinka luoda menestynyt ilmiö. On hyvä kuitenkin muistaa, että sattumalla on suuri vaikutus menestykseen. Joskus juuri meidän ilmiömme syntymisen kanssa samaan aikaan tulee huomion vievä toinen ilmiö. Siihenkin voi varautua suunnittelemalla aikataulun medialle hiljaiselle ajalle, mutta emme koskaan tiedä mitä muut suunnittelevat juuri nyt.
Joku voi julkistaa ison tapahtumansa juuri kanssamme samaan aikaan, vaikka juuri nyt kuulostaisi, ettei vastaavaa ole tulossa.

 

Yhteenvetona voisin sanoa kirjan olleen ihan hyvä ja kevyt opus omaan tekemiseen. Monia asioista olin jo pohtinut etukäteen, mutta uusia herätyksiä palvelulupauksen pohtimiselle ja asiakassegmentin tärkeydestä nousi. Palaan varmasti oppeihin heti seuraavalla viikolla, kun projektimme tekeminen jatkuu.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!