Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 23.10.17
Esseen kirjoittaja: Milla Lehtonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho, Johanna Puolitaival
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Elämme tällä hetkellä ajassa, jossa ilmiöitä koitetaan synnyttää joka päivä. Sosiaalinen media hallitsee meidän käyttäytymistämme joten mikä olisikaan toimivampaa kuin vaikuttaa sosiaaliseen mediaan. Ilmiötä ei ole helppo synnyttää ja vielä enemmän suunnittelua ja tarkkaavaisuutta vaaditaan sen elossa pitämiseen.

Itseasiassa mikä on ilmiö?

Ilmiö on osaltaa abstraktia ja se ei ole vain mikään tietty tuote. Ilmiö on sosiaalinen tapahtuma, sillä ilman ihmisten toimimista sen välittäjänä sitä ei olisi olemassa. Kirja antoi sille 3 keskeistä ominaisuutta ja se taitaa olla lähimpänä sitä miten moniulotteisen ilmiön voi selittää. Maailmassa tapahtuvia ilmiöitä yhdistää seuraavat kolme asiaa.

  1. Sosiaalinen toiminta, joka tekee ilmiöstä erottuvan
  2. Leviävä tarina
  3. Lupaukset, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan aktivoimalla heitä

Näitä ilmiöitä säätelevät tietyt lainalaisuudet ja naiivi ei kannata olla sillä näiden synnyttämisessä ja rakentamisessa liikkuu myös paljon rahaa ja valtaa. Jos ilmiö on onnistunut, se on luojalleen menestyksen avain. Menestynyt ilmiö voi tarkoittaa että maksullista ja omaa markkinointia ei enää tarvita vaan asiakkaat toimivat ilmiön levittäjänä.

Ihmiset liittävät tunteitaan kuultuihin tarinoihin ja käyttävät tunteitaan päätöksen teossa. Tarina joka saa ihmiset mukaansa on tehokas tie suoraan asiakkaan mieleen joten tarina on ilmiön peruskivi. Tarinan ei tarvitse olla vanhaan tapaan kielellisesti kerrottua vaan se voi olla tykkäämistä, jakamista ja viestimistä kuvilla sekä videoilla. Tarttumapintaa asiakkaalle helpottaa jos tarinalla on sankari. Ihminen on luonteeltaan hauska sillä tarvitsemme ihailunkohteita ja samaistumisen tunteita.

Innostujia joukkoon! Turha ensimmäisenä on lähteä käännyttämään sitä kaikista jääräisintä yksilöä. Innostuja testaan ilmiön ja toimii sanansaattajan näille jäärille jotka eivät kulje etulinjassa innostumassa tai rohkeasti tarinaa levittämässä. Innostujia on oltava ja helpointa on lähteä hakemaan niitä lähipiiristä ja antaa rattaiden lähteä pyörimään kun he jakavat ja kertovat omille verkostoilleen ilmiöstäsi. Innostujia etsitään sieltä missä saman mieliset innostujat kohtaavat ja käyttää keinonsa heidän saamiseksi puolelleen (Tässä vaiheessa on hyvä olla se kyynelkanavat avaava tarina.). Käy vilkuilemassa aiheeseesi liittyvät keskustelufoorumit, hästägit ja esson baarin kulmapöytä. Nämä suuret innostujat on hyvä palkita jotta heidän panostuksellaan ja uhrauksillaan on oikeasti ollut merkitystä. Tässä riittää se että teet heidän olostaan erityisen, omassa tilanteessani kutsuisin innostujan kutsuvieraana juhliin tai jakaisin innostujan päivitystä antaen tälle mainintaa.

Ilmiön leviäminen on harkittua joukkohysteriaa tai no ei se kyllä aina ole millään lailla harkittua koska sää ilmiötä kuten lunta Juhannuksena, kaikkea ei voi ennustaa etukäteen. Omasta kulmastani näen Ilmiön kaavan olevan tapa saada ihmiset liikkeelle ja reagoimaan asioihin. Ehdottomasti se siis sopii markkinoitiin, jolla myös voidaan joissain tapauksissa aiheuttaa joukkohysteriaa #ilmainenämpäri.

Vaikka emme aina myönnä nostamme jalustalle ihmisiä joiden esimerkinseuraaminen on meille hyödyttävää. He ovat meidän omia asiantuntijoitamme. Arvojohtaja ja mielipide johtaja nämä ovat henkilöitä joita sinun tulee etsiä käsiisi. Heidän mielipiteensä on tärkeä monille henkilöille ja he voivat joko lynkata koko ilmiösi tai toimia sen laukaisijoina. Näiden innostujien lisäksi ilmiösi tulee kohtaamaan ankeuttajia. Kielteisiä tunteita herää aina, eikä varma vielä tähän mennessä ole ollut ilmiötä mikä ei herättäisi myös negatiivisia fiiliksiä. Tässä pitää muistaa että aikaa ei kannata tuhlata siihen että koitat käännyttää ankeuttajia puolellesi. Tärkeämpää on saada viestiä vahvemmaksi niille jotka jakavat ideaasi sillä heidän uskonsa ei saa horjua.

Tarinaa vastaan hyökätään ja silloin tarvitaan kriisiviestintää. Tällä hetkellä oma ilmiöni kokee tarvetta kriisiviestinnälle jotta saamme tarinan innostamaan asiakasta ja luomaan asialle uuden alun. Miten sitten tulisi toimia pysyen rehellisenä ja luoden avoimuutta.

  1. Ole nopea. Sosiaalisessa mediassa kaikki etenee hurjaa vauhtia joten vastaa ja reagoi itse heti, ennen kuin mylläys epätietoisuudessa kasvaa.
  2. Ole saavutettavissa. Ole läsnä sosiaalisessa mediassa ja anna itsestäsi ihmisille läsnäoloa ja vuorovaikutusta.
  3. Älä pihtaa tietoa. Kerro tietosi heti, ne kumminkin helposti leviävät muuta kautta, salailu syö luottamusta.
  4. Ole rehellinen. Pelaa avoiminkortein, älä ikinä vääristele totuutta.

Ilmiö on abstrakti ja melkeinpä se voi olla mitä vain. Tärkeää olisi juurruttaa ilmiö, sillä abstrakti asia voi jäädä todella kaukaiseksi, jos sitä ei ole realisoitu. Fyysiset esineet toimivat ilmiön levittäjinä ja muistuttavat ilmiöstä jatkuvasti.

Ilmiön rakentamisen kaavassa, tärkeintä on siis suunnitelmallisuus. Käyt läpi ne asiat joilla tulet saamaan itsellesi näkyvyyttä, oikeita ihmisiä ja pitkää ilmiön elinikää. Jokaista näistä tulet tarvitsemaan myös markkinoinnin saralla joten suosittelen kokeilemaan ilmiön kaavan läpikäyntiä myös markkinointia pohtiessasi ja jos haluat siihen uusia tuulia. Ilmiölle voi tehdä happotestin joka löytyy kirjan lopusta. Sen avulla pääset käymään lävitse mitkä olivat ne asiat joita ilmiöön vaaditaan. Ilmiöön kuuluvat seuraavat asiat, ja kirjassa jokaisesta löytyy alakysymyksiä minkä avulla joudut ja pääset avaamaan jokaisen kohdan löytäen itsellesi ilmiön kaavan ja kestävyyden.

  1. Idean perusta. On tiedettävä mitä ilmiöllä tavoitellaan ja mistä ihmiset yleensä ovat kiinnostuneita.
  2. Kohderyhmä ja sen tarpeet. Minkä ihmisryhmän tarpeisiin ilmiön kuvaus iskee
  3. Tarina ja sen lupaukset. Tunteita herättävä tarina saa ilmiön lentoon. Rakenna koukuttava kokonaisuus.
  4. Kenelle ilmiö kannattaa ensimmäisena lanseerata jotta herätetään huomiota
  5. Kohderyhmä ja sen tarpeet. Miten hurmaat vahvistajat jotta saat taaksesi mahdollisimman paljon tukea
  6. Juurruttaminen ja uudistaminen. Millä juuruttat ilmiön pysymään ihmisten mielissä
  7. Ilmiön rakentaja. Toteutuksen suunnittelu

 

Jos haluat ratkaista ilmiön kaavan lue kirja ja olet valmiimpi rakentamaan omalle ideallesi kasvavan ja kestävän ilmiön.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!