Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 27.05.16
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho & Johanna Puoltaival
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen kuullut tästä kirjasta paljon hyvää, siitä asti kun tulin akatemialle. Ajattelinkin lukea sen tämän kevään viimeisenä kirjana. Täytyy kyllä jo tässä sanoa, että ei se pettymystä tuottanut ja ymmärrän, kun ihmiset ovat tästä Akatemialla paljon puhuneet. Kirjailijat kävivät myös Tiimiakatemialla vetämässä pikkusetin tästä kirjasta. Tuolloin oli jo lähellä, että en pistänyt tilaukseen kyseistä kirjaa!

 

Bisnerassa olemme ajautuneet, niin kuin monta kertaa on jo sanottu, markkinointi alalle. Markkinointi alalla on todella tärkeää se, että keksii uusia keinoja. Tällä alalla on niin paljon kilpailua, että siellä on pakko erottua edukseen uusilla ideoilla. Tässä tuleekin taas sitten yrittäjien taidot esiin. Toki onhan se hankalampaa myydä sellaista, josta kellään ei ole vielä kokemusta. Mutta tällöin on entistä tärkeämpää se, että osaa myydä. Sinun pitää vakuuttaa ensin itsesi siitä, että ideasi on hyvä ja tämän jälkeen vielä asiakkaasi.

 

Sytytä innostujat

 

Ilmiön kaava kirjassa on neljä eri kohtaa jotka pitäisi täyttyä joka ilmiössä. Esittelenkin tässä muutamia niitä, jotka itselleni kolahti eniten. Sytytä innostujat kolahti minulle eniten heti alkuun. Puskaradio on tärkeää joka ilmiössä. Mikään ei toimi, jos kukaan ei sitä kehu. Tämä toki toimii myös negatiivisesti. Suomessa tuottaa hankaluuksia juuri tämä asia. Varsinkin nykyään, kun facebookissa esimerkiksi pystyy julkisesti arvioimaan jonkun tuotteen tai yrityksen. Moni laittaa 1 tähden ihan vain sillä, että esimerkiksi jono on ollut pitkä. Mutta esimerkiksi kahvilassa on tietty määrä työntekijöitä, ja sinne enempää ei mahdu, niin minkäs yrittäjänä sitten sille teet. Kuitenkin positiivinen palaute on aina parasta, mitä yritys voi saada. Bisneralle on todella tärkeää se, että asiakkaamme puhuisivat muille ihmisille, että me olemme hyviä ja meillä on hyviä ideoita. Tämä on monta kertaa parempaa mainosta meille, kuin se, että itse sanomme niin. Eikä siitä kauan ole, kun joku oli jo soitellutkin, koska tytöt ovat tehneet Real Snacksille hyvää duunia!

 

Kirjassa kehotetaan kokeilemaan uudet ilmiöt aina innostujien parissa. Näiltä toki palaute saattaa olla vähemmän negatiivista, mutta he saavat sitten muuta yleisöä tuotteellesi. Tällöin ilmiölläsi on jo suosittelija joukko, ennen kuin se on keretty kunnolla edes launchaamaan. Pieni porukka on helpompi ohjata ja heiltä saa helpommin myös kehitettäviä ehdotuksia. Varsinkin jos he alun perin jo tykkäävät ideastasi ja ilmiöstäsi. Tämän jälkeen ilmiötä voi sitten lähteä painamaan kohti isompaa yleisöä. Mutta se kannattaa hioa mahdollisimman valmiiksi ennen tätä.

 

Tällä saralla on todella tärkeää antaa innostujille myös joku palkinto tästä niiden heidän elintärkeästä työstä. Harva ihminen jaksaa painaa tosissaan työtä, jos tuntuu, että siitä ei itse hyödy mitään. Tämän ei tarvitse olla rahallista, mutta yrittäjä voi viedä porukan vaikka syömään tai jotain vastaavaa. Tässä korostuu myös myynnissä tärkeä asia, eli palveluksen teko. Ihmiset jäävät tällöin palvelun ”velkaa”, jolloin he voivat ostaa helpommin esimerkiksi sinun tuotettasi.

 

Muut kohdat ovat tarinoi intohimo, värvää vahvistajat sekä juurruta ja uudista. Nämä eivät olleet minulle ihan niin hyviä kolahduksia, mutta avaan niitä vähän, että mistä näissä on kysymys.

 

Tarinoi intohimolla tarkoitetaan käytännössä sitä, että tuotteen ympärille kannattaa rakentaa tarina. Tarinat ovat aina hyviä myyntivaltteja ja niitä kannattaa hyödyntää. Bisnerassa me kokeilimme tätä tarinaa videolla, jonka teimme piinapäiville. Aloitimme videon 90-luvun markkinointi palaverista, jossa tuli ns. Uusia ideoita, kuten lehtimainos. Tämän jälkeen filmikela syttyi tuleen ja tuli näistä meidän nykyisistä markkinoinninkeinoista pätkää. Esimerkiksi Elosen Ruiseväsrallista ja Taikurin markkinointikampanjasta. Tässä videossa toki oli se, että se oli liian pitkä. Jolloin aika monelta jäi näkemättä se, että mitä videolla yritettiin viestiä, eli uusia markkinointikeinoja. Mutta tarina on hyvä rakentaa mielenkiintoiseksi ja tunteisiin vetoavaksi.

 

Värvää vahvistajat, tällä on tärkeä rooli ilmiötä rakentaessa. Jokainen tuote kaipaa ”kasvot” ja tällä tarkoitetaan sitä. Ihmisten on paljon helpompi ostaa, kun he näkevät, että ”jahas se on Litmasellekin kelvannut”. Toki vahvistaja kannattaa valita sen mukaan, että mikä sinun tarinasi on. Jos tarina ja tuote on selkeästi urheilijoille, niin vahvistajaksi ei kannata valita laboranttia. Vahvistaja voi olla myös media. Sen ei pakosti tarvitse olla kasvot. Mutta itse koen, että tuotteen kasvot ovat ne, jotka myyvät.

 

Juurruta ja uudista tarkoittaa sitä, että ilmiötä voi aina uudistaa. Ilmiö ei toimi, jos sen eteen ei tee töitä ollenkaan. Ilmiö vaatii uudistamista ja uusia juttuja. Ilmiön voi myös antaa mennä. Ei kannata käyttää aikaa sellaiseen, josta kokee, että siitä ei enää hyödy mitään. Tällöin kannattaa suosiolla ilmiön kuihtua pois. Näin saa lisää aikaa keksiä uuden ilmiön ja lähteä viemään sitä täysillä eteenpäin! Kirjassa oli muutamia keinoja, siihen, että miten ilmiön saa uudistettua. Hauskimpana näistä oli että, ilmiön ympärille voi luoda sanaston. Tämä tarkoittaa sitä, että ilmiölle keksii omia sanoja. Tällöin kaikille, jotka siitä puhuu, tulee aina tietyistä sanoista mieleen sinun ilmiösi. Tämä on sinänsä kyllä mielestäni hyvä idea ja sitä olisi joskus mukava kokeilla!

 

Bisnera kyllä varmasti voisi ottaa paljonkin oppia tästä kirjasta. Meidän tulee entistä hankalampi keksiä uusia ilmiöitä alalle, joka on jo melko täynnä. Markkinointi ala on haastava siksi, koska yrityksen laittaminen pystyyn ei vaadi muuta, kuin kännykän ja tietokoneen. Näillä pääset jo pitkälle, sitten vain myyntitaidot kehiin ja kentälle. Meidän täytyy siis keksiä jotain todella uutta ja mullistavaa ja tehdä siitä hyvä ilmiö, jolloin saamme asemamme vahvistettua tällä alalla!

 

Petri Vainio-Pekka

Bisnera

0400774653

petri@bisnera.fi

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!