Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 20.12.15
Esseen kirjoittaja: Noora Halttunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho, Johanna Puolitaival
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aion nyt pohtia, kuinka luoda kuplapalloistamme ilmiö, vaikka en projektiryhmään kuulu. Olen kuitenkin sijoittanut palloihin omaa rahaani ja tahdon kokeilun menestyvän. Uskon, että luomalla ilmiön superfutiksesta, menestymme varmasti.

Lauri Hilliaho ja Johanna Puolitaival kävivät joskus kertomassa ilmiön kaavasta ja sen keksimisestä. Suhtauduin aluksi kaavaan erittäin kriittisesti ja ajattelin, että nyt on taas pyörä keksitty uudelleen. Ja niinhän se olikin. Kirja pyöri samojen esimerkkien ja itseään toistavien voimalauseiden ympärillä. Mitään uutta ei oltu keksitty, kaikki jo tiedetty oli vain koottu hienoon taulukkoon. Kätevää, kyllä. Innovatiivista, ei.

Kirjaa lukiessa, aloin miettiä ilmiön hyviä ja huonoja puolia paremmin. Kuinka moni tuote on lähtenyt räjähdysmäisesti nousuun, mutta hiipunut pois trendin vaihtuessa. Minun ollessani nuori, gogot ja pokemon- kortit vallitsivat maailmaa. Nykyisin Babylips- huulirasvat ja clash of clans- peli tuntuvat löytyvän jokaiselta nuorelta. Miten saan erotettua ilmiön trendistä ja kuinka saan ilmiö pysymään ikuisesti ilmiönä?

Ilmiön luomisessa on mielestäni muutama erittäin tärkeä kohta. Tarina, yksinkertaisuus, puskaradio ja media. Kun onnistuu näillä osa-alueilla saa varmasti luotua tuotteestaan ilmiön. Mielestäni kuplapalloihimme tulisi luoda tarina. Ihmiset pitäisi saada ymmärtämään, mitä palloilla todellisuudessa voi tehdä ja kuinka hauskaa se on. Tarinan rakentamiseen taas tarvitaan mediaa.

Ilmiön kaava- kirjassa oli loistava esimerkki Oreon- meemikampanjasta. Meemien käyttö mainoksina on täysin uutta ja vielä vain pienen markkinointikunnan käyttämä tapa mainostaa tuotteita tai palveluita. Jo nyt, pojat olivat testanneet meemien voimaa mainoksena ja tulokset olivat olleet hyvät. Mielestäni meemien avulla superfutikselle saadaan luotua ihmisläheisempää ja helposti saavutettavaa kuvaa. Kun jokaiselle tutut aiheet pyörivät mainoksissa, ei mainos tunnukkaan enää mainokselta vaan hauskalta vitsiltä, jota mielellään jaetaan ystäville eteenpäin. Meemejä tehdessä on tärkeää myös muistaa tarina.

Superfutiksen tarina, tulisi mielestäni keskittyä hauskuuteen ja yhdessäoloon. Kuten room escape- peleistä näkee, yhä useammat aikuiset/aikuiset nuoret haluavat lähteä porukalla tekemään jotain aktiviteettiä. Pulmalliset tilanteet ja uuden kokeminen houkuttelee meistä lähes jokaista. Superfutiksen tarinassa taas esille tulisi rento urheilu omalla porukalla, ilman että kenenkään tarvitsisi todella osata lajia. Usein osa porukasta saattaa jäädä pois yhteisistä peli-illoista, koska toiset ovat tasoltaan niin paljon parempia esimerkiksi jalkapallossa. Superfutiksessa taas parhaimmatkin pelaajat tipahtavat samalle tasolle kaikkien muiden kanssa, sillä laji on niin uusi, ettei siinä voi olla hyvä alussa!

 

Vaikka tarinan ja median merkitystä ei voi liiaksi korostaa, on myös projektiryhmän tärkeys muistettava. Kirjasta löytyi hyvät vinkit ilmiön jalkauttamiseen.

 

  1. ’’Varaa resursseja’’ – jotta ilmiö voi syntyä, tulee löytyä joukko joka siitä innostuu. Tähän joukkoon ei tule liikaa tukeutua, vaan sitä täytyy kuunnella ja tarpeisiin vastata.
  2. ’’Huolehdi, että tiimistäsi löytyy osaaja – joka tuntee ilmiön aiheeseen liittyvät yhteisöt. Jos tällaista henkilöä ei löydy yrityksestäsi, etsi hänet muualta.’’ Tämä henkilön tulisi pystyä kartoittamaan optimaalinen innostujayhteisö ja sitä kautta päästä levittämään ilmiötä.
  3. ’’Säilytä suunta’’ – sitoutumista ei voi liiaksi alleviivata. Mielestäni projektiryhmää ei voi johtaa henkilö, jolla on paljon muita projekteja, vaan fokus täytyy olla täysin ilmiön luonnissa ja sen kasvattamisessa.
  4. ’’Älä tyydy vain yhteen joukkoon – vaan tee täsmälanseerauksia useampaan potentiaaliseen innostujaryhmään.’’ Tämä on tärkeä muistaa kohderyhmää miettiessä. Vaikka nuoret tuntuisivat järkevimmältä ryhmältä, saattaa potentiaalia löytyä myös keski-ikäisistä isistä, joilla on oikeasti varaa maksaa palvelusta.
  5. ’’Luota innostujiin – anna innostujille rohkeasti vastuuta esimerkiksi ilmiön kehittämisessä, fanisivujen pyörittämisessä tai ilmiöön liittyvien tapahtumien järjestämisessä.’’ Kun olemme saaneet superfutiksen kaiken kansan tietoisuuteen, pitää meidän olla valmis antamaan vastuuta myös pallojen vuokraajille. Meidän ei tarvitse tällöin enää itse luoda tapahtumia pallojen ympärille vaan pallot tilataan tapahtumiin itse.
  6. ’’Säilytä johtajuus – … Seuraa tavoitteittesi edistymistä ja palkitse innostujia niiden edistämisestä.’’ Olen tänä syksynä kuullut paljon tavoitteiden puuttumisesta ja tiedän, että tämä projekti ei pysty ikinä kasvamaan, ellei tavoitteita aleta nakuttelemaan pöytään ja vauhdilla.

Yksi erittäin tärkeä hankittava superfutikselle ovat heimopääliköt. Heimopäälikkö on ruohonjuuritason vaikuttaja yhteisön sisällä. Yhteisö voi olla kaveriporukasta aina suurempiin massoihin. Kunhan henkilöllä on vaikutusvaltaa yhteisönsä toimintaan. Tällaisen heimopäälikön hommaaminen on yksinkertaista, nuuskitaan nettikeskusteluja, jalkaudutaan kohderyhmämme yhteisöön, järjestetään tapaaminen mahdollisen heimopäälikön kanssa ja palkataan hänet. Heimopäälikön ei tarvitse olla välttämättä mikään palkkalistoilla pyörivä henkilö, vaan myös ihan tavallinen isä-poika sählykerhon vetäjä riittää, kunhan tällä heimopääliköllä on kaikki tarvittava tieto tuotteesta/palvelusta. Myös julkkis heimopäälikkö on erittäin hyödyllinen ilmiölle, sillä niin yksinkertainen kuin ihminen onkin, se poimii tietoa mediassa esillä olevilta henkilöitä ja toimii heidän perässään.

Tämä kirja tarjoaa minulle täydellisen verukkeen nostattaa kissa pöydälle ja vaatia tuloksia superfutis porukaltamme. Aion heti vuoden alussa tuoda esille kirjasta löytyvän ’’happotestin’’, jonka avulla saan projektiryhmää miettimään, mitä heidän täytyy alkaa tehdä, jotta tuotteesta tulisi menestyvä, rahaa tuottava, oikea bisnes.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!