Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Innomon keinot myynnin tehostamiseen

Kirjoitettu 10.12.13
Esseen kirjoittaja: Jugi
Kirjapisteet: 2
Kirja: 100 Keinoa myynnin tehostamiseen
Kirjan kirjoittaja: Timo Rope
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Luin Timo Ropen kirjoittaman kirjan 100 keinoa tehostaa myyntiä ja täytyy myöntää, että hyvää muistutusta oli koko kirja täynnä. Kirja kertoo, mitä nimikin lupaa eli tasan sata simppeliä keinoa, jolla myynti saadaan rallattamaan entistä paremmin. Kirjan innoittamana päätin listata Innomon keinot myynnin tehostamiseen.

 

Älä myy tuotetta vaan sen tarjoamia hyötyjä

Tätä olemme harjoittaneet jo pinkkuajoista lähtien. Esimerksi pisuaarikaupoilla emme mene koskaan tuote, vaan säästöt edellä. Mitä jos voisit säästää 100 000 litraa juomakelpoista vettä vuodessa ainoastaan pisuaaria vaihtamalla?

 

Muista asiakkaan aikataulun olevan sinun aikataulusi

Loppuvuodelle meille osui muutamia juttuja, jotka oli lähes mahdotonta toteuttaa, mutta jos oikeasti ollaan menossa tekemään kauppaa niin pitää muistaa, että mennään asiakkaan aikataulun ehdoilla. Voidaan ehdottaa tapaamisajankohtaa, mutta antaa kuitenkin vaihtoehtoja, että asiakkaalla on valta päättää.

 

Operoi myynnissä asiakas- ja tilannekohtaisesti

Samat kikat eivät toimi synttäreiden ytk-myynnissä, kuin vaikka NoStatuksen myynninnostatuksessa. Meidän pitää tuntea asiakas ja tietää, mitä olemme menossa tekemään.

 

Soita etukäteen myöhästymisestäsi, äläkä anna asiakkaan odottaa sinua

Jos käy niin hassusti, että Escortin kytkin hajoaa matkalla ja tulee muitakin odottamattomia tilanteita, ei saa antaa asiakkaan odottaa. Soitto ennen kuin on myöhässä, kun tietää myöhästyvänsä saattaa pelastaa edes jotain. Paras kuitenkin olla ajoissa paikalla.

 

Jos et tiedä vastausta asiakkaan kysymykseen, ota asiasta selvää

On parempi sanoa ettei osaa vastata ja luvata ottavansa selvää, kuin alkaa sepittämään puuta heinää asiakkaan nenän edessä. Tällaiseen tilanteeseen on tullut törmättyä esim. pisuaarikäynneillä ja voin kertoa, että asian oikea selvittäminen on tuhat kertaa parempi juttu. Asiakas yleensä tietää enemmän kuin arvaatkaan ja hän voi vain testailla sinua ja katsoo lähdetkö tanssiin mukaan.

 

Älä loukkaannu jos asiakas ei osta

Mehän ollaan täällä oppimassa ja parasta oppia voi saada tilanteista, jotka eivät menneetkään aivan suunnitelmien mukaan. Kilpaillaan niistä EI-vastauksista. Jokainen “Ei” on nimittäinen aina yhden ein verran lähempänä kauppaa!

 

Seuraa uutispalstoja myyntipotentiaalin haarukoimiseksi

Innomolle tekisi terää tilata vaikka se kauppalehti ja saada porukka lukemaan sitä. Maailma on mahdollisuuksia täynnä ne on vain löydettävä.

 

Pidä yllä asiakasrekisteriä, jossa on oleelliset asiakastiedot kaikista asiakkaista

Tähän on tullut tänä syksynä muutos, kun Henkka teki meille uuden asiakasrekisterin. Seuraavan asiakaspäällikön tehtävänä on saada Innomo hyödyntämään rekisterin olemassaolon mahdollisuudet ja ymmärtämään sen merkityksen.

 

Tee ammattimaiselta näyttävä materiaali myyntisi tueksi

Kaikki myyntiä sisältävät projektit tarvitsevat kunnolliset materiaalit. Painettu sana ja oiva grafiikka toimivat.

 

Jos käytät referenssejä, pyydä siihen lupa

Referenssit ovat hyvästä ja NoStatus on keksinyt tähän erinomaisen keinon. Jo tarjoukset sisältävät kohdan siitä, että kaupan tullessa tilannetta saa käyttää referenssinä. Kuinka kätevää ja vaivatonta. Sama juttu muihinkin projekteihin.

 

Pukeutuminen kuntoon asiakaskäynneillä

Ei enää epäsiistillä lookilla käynneille. Innomolaiset ovat todistaneet osaavansa pukeutua, joten samaa kehiin myös myyntitilanteissa.

 

Panosta tarjousten ulkoasuun

Innomon drivestä löytyy vaikka kuinka monta tarjouspohjaa, joista mikään ei ole mitenkään erityisen näyttävä. Meidän tulee tehdä tyylikäs yhtenäinen tarjouspohja, joka myös säväyttää.

 

Tee tarjoukseen aina saatekirje, joka on henkilökohtainen

Emme varmasti halua vaikuttaa miltään tusinamarkkinoijalta. Otetaan siis asiakas huomioon myös tarjousten tekemisessä.

 

Muuta mahdollisuuksien mukaan tuotesisältöä – älä hintaa – mikäli tuote tuntuu liian kalliilta

Hinnan polkeminen ei ole koskaan hyvästä. Tämä neuvo ajaa Innomoa kehittämään tuotesalkkunsa sisältöä paremmaksi ja tulevaisuutta varten se nostaa mahdollisuuksia onnistua myynnissä.

 

Ja vielä näin loppuun Joulun alla:

Muista asiakasta Jouluna ja muina luontevina tervehdyspäivinä

Meillä on uniikkeja joulukortteja vielä varastossa 😉

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!