Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Innostu Kaveri!

Kirjoitettu 11.12.14
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja
Kirjan kirjoittaja: Heikki Toivanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 4. Johtaminen, 4.1. Johtavat ajatukset, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja
Syksyn viimeiseisiä esseitä viedään. Loppuun halusin lukea helpon johtajuuteen liittyvän kirjan tulevaa Mittavan hörhöliideripestiä varten ja nykyistä vuokratiimiliideri hommaa varten. Lukusuunnitelmissani on ollutkin jo jonkin aikaa Mittavallakin toimineen valmentajan, Heikki Toivasen kirjoittaman Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja.

Lukemiseenhan tässä meni illasta vain pieni osa. Helppoa ja tuttua asiaa näin kolmannen vuoden tiimiyrittäjän näkökulmasta. Heikki oli hyvin tuonut kirjaan hauskalla tavalla esimerkiksi Jim Collinsin siilikonseptin Ja johtamisen eri tasot kaverijohtamisversioon.

Kirja starttaa perinteisella x, y, z-sukupolvien olemassaolon muistuttamisella. Muistutuksella siihen, miten paljon nämä sukupolvet muuttavat maailmaa ja mikä on keskiössä. Jos x-sukupolven tyypeillä keskiössä oli televisio, niin meillä Y-sukupovella tietoteknologia. Meitä nuoremmilla, Z-sukupolvilaisilla taas älypuhelin on jo lähes integroituna elimistöön. Kun katsoo nykymenoa, ei se meillä z-sukupolvilaisillakaan ole kaukana. Entistä suurempi osa haluaa olla somesankareita. Elämä siirtyy sosiaalisen mediaan, ihmiset arvostavat läpinäkyvyyttä ja brändejä arvostetaan.

Markkinnointiosaaminen syrjäyttää insinööriopit?
On sanottu, että Suomi oli joskus ennen vanhaan teollisuusmaa. Siitä se muuttui Nokian tullen insinööri ja teknologiapainotteiseksi. Nyt rullaavat pelifirmat. On sanottu, että tulevaisuudessa markkinoinnista voisi nousta Suomen uusi osaaminen. suomen Yhdysvaltojen suurlähettiläs Oreckin ihmetteli, miksi suomalaiset ovat niin vaatimattomia. Miksi suomalaiset väittävät, etteivät muka osaa markkinoida. Mehän olemme entistä tarinankerrontakansaa! Jos jokin, niin se on markkinointia.

Oppimmissopimuksessa visionäärinen johtajuus
Tänään 11.12 käsittelimme treeneissä kolme asiaa, mitä on saavuttanut vuoden sisällä. Henkilökohtaisesti maailmanympärysmatka on minulle niin tärkeä asia, että aion tehdä rahat sitä varten. Se on yksi suurimmista tavoitteista. Mym-hörhöpäällikkönä aion kannustaa ja puskea muitakin siihen. Innostamalla ajattelemaan, mitä kaikkea maailma on pullollaan ja muistuttaa, että töitäkin on tehtävä sen eteen. Tätä varten minun täytyy opetella maalailemaan vuodenkin päähän asioita ja innostuttamaan sillä muita. Jotta saadaan kaikki tiimiläiset työskentelemään täysillä, ihmiset täytyy saada liikkeelle. Tätä varten on olemassa kasa erilaisia työkaluja, joita ovat esimerkiksi visiomandela Heikin -kirjasta.

Toisena kohtana markkinointi & some
En kuitenkaan halua olla ”tehkää näin” –johtaja, vaan esimerkillä. Olenkin lähdössä nyt vuoden alussa Mausterosvoprojektin myötä hakemaan Intiasta mausteita. Tämän jälkeen Australiaan. Näitä reissuja varten olen opettelemassa läpinäkyvyyttä, kiinnostavan median, somen & blogin tuottamista. Näiden projektien myötä kun saan sen toimimaan omalla kohdallani, nämä opit ovat helpompi siirtää tiimiä varten. Alkaa päivittää ahkerammin Mittavan sosiaalista mediaa. Muutenkin haluan oppia verkossa markkinoimaan, koska tulevaisuudessa minulla on unelma. Unelma omasta yrityksestä, jossa omia B2C tuotteita. Jotta haluan näitä kaupaksi, minun täytyy osata tulevaisuudessa luoda hyvä brändi ja markkinoida se oikein.
Uuden Joryn suunnitelmat viimeistä vuotta varten
Johtoryhmän kanssa suunnittelimme tänään kahden päivän Morvasettiä, joilla starttaamme ensi vuoden. Siellä tulemme käsittelemään syvällisesti jokaisen henkilökohtaisen oppimissopimuksen. Pilkomme ne tavoitteisiin ja laitamme Mittavan yhteiselle vuosikellolle. Tämän jälkeen luomme tiimillemme viimeiset tavoitteet. Tavoitteet tulevat olemaan kytköksissä sykleihin. Syklejä tulee olemaan tammikuusta valmistumiseen asti viisi. Lopuksi omana visiona sanon, että suurena tavoitteena on saada Mittavan ihmiset syttymään omiin tekemisiin. Saamaan tästä oppimmistyylistä kaiken irti, kirjoittamaan laadukkaat oppimmissopimukset, jotka ovat kytköksissä kalenteriin. Tehdään ankarasti duunia, mutta ollaan toisillemme ja virheille armoollisia.
Sillä jos yksikin tiimin jäsen on vain 80% mukana tiimin työssä, on tiimin tulos 80%. Jos kuudella on tämä 80% teho päällä, on tiimin tulos vain 26%. Monella pienellä asialla voi olla suurikin merkitys, jos se pääsee kertaantuu.

Lopuksi Heikin sanoin: Mieti tarkasti, mitä haluat, sillä se toteutuu.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!