Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Innovaatioiden diffuusio

Kirjoitettu 31.05.15
Esseen kirjoittaja: Samuli Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 7. Innovointi

Innovaatioiden diffuusio, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Tämä kirja ei ole absoluuttinen totuus markkinoinnista, tämä on näkemys siitä. Näin kertoo kirjan kirjoittaja. Halusin lukea kirjan, koska markkinoinnista ei voi koskaan tietää liikaa, ja markkinointi näyttelee suurta roolia tämän hetkisissä projekteissani.

Innovaatioiden diffuusio

Sosiologi Everett M. Rogers esitti 60-luvun alussa innovaatioiden diffuusio -teoriassa, kuinka asioiden omaksuminen siirtyy sosiaaliselta ryhmältä toiselle. Teoria on edelleen yksi tärkeimmistä työkaluista markkinoinnissa. Alla sosiaaliset ryhmät, ja niiden teoreettinen osuus markkinasta:

1. Innovoijat (2,5%)

Innovoijat omaksuvat uusia asioita kaikista nopeimmin. He ottavat enemmän riskejä, ovat tarkimmin perillä uusista asioista, heillä on keskivertoa korkeampi sosiaaliluokka ja enemmän varallisuutta.

2. Varhaiset omaksujat (13,5%)

Varhaiset omaksujat omaksuvat uudet asiat myös melko nopeasti, mutta ovat innovoijia valikoivampia, ja perehtyvät uutuuksiin perusteellisemmin. Myös heillä on keskivertoa parempi sosiaalinen asema ja rahatilanne.

3.Varhainen enemmistö (34%)

Tämä ryhmä suhtautuu uusiin asioihin jo selvästi kahta edellistä ryhmää epäilevämmin. Ovat huomattavasti harkitsevampia päätöksentekijöitä uusissa asioissa, ja ovat kohtuu hyvässä asemassa sosiaalisesti ja taloudellisesti.

4. Myöhäinen enemmistö (34%)

Suhtautuvat uusiin asioihin jo melko skeptisesti. Omaksuvat uudet asiat käyttöön, kun ne ovat edellisille ryhmille jo vanhentumaan päin. He kuuluvat keskitasoa alempaan sosiaaliluokkaan ja varallisuus on pienempi kuin kolmella ensimmäisellä ryhmällä.

5.Hitaat omaksujat (16%)

Heikosti ja viimeismpänä uusiin asioihin suhtautuvat hitaat omaksujat. Ovat todennäköisemmin varttuneempaa sukupolvea, jotka kunnioittavat perinteitä ehkä liikaakin. Keskivertoa alhaisempi sosiaaliluokka ja vähiten varallisuutta.

Kuten voidaan todeta, niin siellä missä on ostovoimaa, on myös pienimmät prosentuaaliset markkinaosuudet, eli vähiten ihmisiä. Uutena markkinoille tulevana toimijana, tai uusien tuotteiden tai palveluiden tuottajana ajatellaan helposti, että olisi ihanteellista saada mahdollisimman suuri joukko ihmisiä kiinnostumaan. Eli markkinointi kohdennettaisiin suoraan varhaiselle- ja myöhäiselle enemmistölle, jotka muodostavat suurimman osan. Rogersin teorian mukaan tämä on kuitenkin turhaa, koska heistä hyvin pieni osa vakuuttuu uutuuksista suoraan. He vakuuttuvat vasta kun näkevät ja kuulevat muiden omaksuneen uutuuden.

Markkinointi tulisi tämän teorian mukaan siis kohdentaa suoraan Innovoijiin ja Varhaisiin omaksujiin, mikä kuullostaa ehkä hullulta, sillä he muodostavat yhteensä vain 15% kokonaisuudesta. Eli toisin sanoen loput 85% voi unohtaa saman tien. Tämä on kuitenkin pitkällä tähtäimellä viisas veto, sillä ne kahden ensimmäisen ryhmän edustajat ovat ostkokykyisempiä, halukkaampia ja muiden ryhmien edustajat haluavat ennemmin tai myöhemmin samaistua heihin. Kun innovoijat ja varhaiset omaksujat ostavat ja käyttävät tuotetta tai palvelua, he samalla vakuuttavat muiden ryhmien edustajia, eli myyntiä alkaa tapahtua suuremmalle joukolle. Plussaa on myös se, että kilpailijat harvemmin kohdistavat markkinointinsa näihin ryhmiin, koska eivät uskalla riskeerata sitä 85% markkinasta.

Kuten kirjassa sanottiin, suurin riski liiketoiminnassa ja markkinoinnisa on kuitenkin olla ottamatta riskiä. Silloin ei tule ikinä erottumaan kilpailijoista. Kulkemalla massan mukana ei koskaan voi kehittyä paremmaksi kuin enemmistö. Täytyy uskaltaa tehdä kokeiluja. Selvää on, että virheitä tapahtuu ja epäonnistumisia tulee, mutta mikään ei opeta niin hyvin kuin ne.

Minun on myönnettävä, että tämä Rogersin teoria oli yksi isoimmista kolahduksista mitä olen kirjoista saanut tiimiyrittäjä urani aikana. Järjellä kun miettii, niin onhan teoria sinänsä aika perusjuttuja. Esimerkiksi kun joku julkisuuden henkilö ostaa jonkun tietyn merkkisen auton, tai mainostaa sitä, niin kyllä itsellänikin herää tunne, että tuommosen minäkin joskus haluan. Tai ostaisin jos olisi rahaa.

Pääpointtina kuitenkin itselleni suurin koppi oli se ajatus, että minkälaiselle ryhmälle markkinointia tulisi kohdentaa. Melko vähän olen markkinoinnin kirjoja lukenut, mutta tämän jälkeen aion laittaa niitä lukusuunnitelmaani useammankin. Tuli oikeastaan yllätyksenä, että markkinoinnin kirja voisi olla näinkin mielenkiintoinen ja antoisa. Ymmärrän nyt paremmin, mitä kolahdus tarkoittaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!