Instagramin käyttäminen on suurimmalle osalle nuorista arkipäivää. Ihmisillä on tuhansia seuraajia. Myös tiimiyrittäjillä on tuhansia seuraajia. Kuitenkin osuuskuntien tileillä seuraajia on yleensä vain satoja, ja suurin osa heistäkin on kavereita tai perheenjäseniä. Miksi näin?
Usein tuntuu, että seuraajia tulee, jos sisältö on kunnossa. Tämä on totta tiettyyn pisteeseen asti. Jos otan esimerkiksi Mahtian instagram tilin, potentiaali yrityksemme markkinointiin on valtava. Meillä on tiimi täynnä huikeita sisällöntuottajia, mutta emme jaa tekemisiämme asiakaspintaan. Otamme jatkuvasti upeita kuvia, jotka varmasti inspiroisivat ihmisiä. Emme kuitenkaan tee niin: Meillä ei ole punaista lankaa.
Miksi seurata Mahtiaa? Mitä seuraaja saa meidän seuraamisestamme?
Meillä ei ole kultaista syytä, timanttista kärkeä. Emme tiedä, mitä teemme. Emme kai tiedä, miksi meillä on instagram tili. Se vain on olemassa.
Meidän tulee miettiä, mitä se voisi tarjota meille sekä asiakkaille. Tarvitsemme toimivan sisältöstrategian ja jatkuvan sisällön virran, joka toivottavasti toisi asiakkaita meillekin.
Kilpailu sosiaalisessa mediassa on kovaa. Kuvat ja sisältö ovat laadukkaampia kuin koskaan. Jokainen filtteri, sävy ja kulma ovat tarkkaan mietitty. Jopa tavalliset ihmiset käyttävät ammattikameroita, kuvaajia ja ohjelmia oman käyttäjänsä päivittämiseen.
Mahtialla löytyy kalliita läppäreitä, kameroita ja kuvien muokkausohjelmia. Emme silti hyödynnä niitä mielestäni tarpeeksi omassa markkinoinnissamme.
Tuntuu, että vielä toisena vuotenamme elämme kylmäsoittojen maailmassa. Meille ei ole tainnut tulla yhtäkään asiakasta sosiaalisen median kautta, vaikka teemmekin some-markkinointia. Ehkä emme näe sitä enää järkeväksi, kun meillä on vain puolisen vuotta ’’opintoja’’ jäljellä.
On totta, että sisältömarkkinointi instagramissa vaatii aikaa. Näkyviin tuloksiin voi mennä jopa puolisen vuotta. Siksi haluankin sanoa nykyisille pinkuille, että panostakaa tiimiyritysten some-gameen ajoissa, niin pääsette helpommalla. Tiimiakatemialta saa kuitenkin aika siistiä matskua vuosien varrelta, kun miettii esimerkiksi Learning circusta ja muita projekteja.
Keskustele artikkelista