Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Intohimona brändit

Kirjoitettu 14.01.21
Esseen kirjoittaja: Lasse Helminen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Intohimona brändit
Kirjan kirjoittaja: Marina Vahtola
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändääminen on tällä hetkellä itselleni todella ajankohtainen aihe. Lähdin lukemaan Marina Vartolan kirjoittamaa kirjaa Intohimona brändit, koska halusin oppia enemmän brändin rakentamisesta markkinoinnissa. Kevään aikana haluan kehittää Sawaken brändiä seuraavalle tasolle, johon tästä kirjasta on valtavasti hyötyä.

Perinteisesti suomalaiset ajattelevat, että hyvä tuote myy itse itsensä. Brändäys sen sijaan on nähty hyvin pinnallisena toimintona. Ajatuksena, että pyritään saamaan jokin asia näyttämään paremmalta kuin se oikeasti on. Mutta brändi on paljon muutakin kuin pelkkä logo ja nettisivut.

Brändin rakennuksessa keskeistä on erottua joukosta olemalla aito. Ennen kaikkea yritysbrändi on yhdessä jaettuihin arvoihin ja visioon perustuva ajattelutapa, joka näkyy jokapäiväisessä työssä ja ohjaa yrityksen toimintaa myös pitkällä aikavälillä.

 

Asiakaskeskeinen ajattelu

Asiakaskeskeisyys asettaa yrityksen toiminnan keskiöön asiakkaan. Asiakaskeskeisen organisaation olennainen kysymys on, miten ja millaisina sen tuottamat tuotteet tai palvelut näyttäytyvät asiakkaalle sekä miten asiakas ne kokee. Asiakaskeskeinen lähestymistapa syventyy asiakkaan kokemukseen ja keskittyy siihen, mitä asiakkaat arvostavat ja mikä on asiakkaalle merkityksellistä tuotteiden ja palvelujen hankkimisessa. Tärkein oivallus on nähdä oma yritys asiakkaan silmin.

Asiakeskeinen ajattelu on tärkeää, sillä yrityksen menestyminen on enimmäkseen asiakkaista kiinni. Asiakaslähtöisyydessä otetaan huomioon kolme tärkeää seikkaa: asiakkaiden tarpeet, halut ja vaatimukset.

  • Tarpeet liittyvät vahvasti ihmisten yleisiin perustarpeisiin, joita ovat esimerkiksi puhdas vesi ja turvallisuus.
  • Halut ovat puolestaan yksilön pyrkimyksiä parempaan elämänlaatuun ja tuovat ylimääräistä iloa kuluttajien elämään.
  • Kun asiakkaalla on mahdollisuus maksaa palvelustaan, hänelle kehittyy halu käyttää rahaansa ja asettaa myös vaatimuksensa tietylle palvelulle tai tuotteelle.

 

Mitä Sawake on brändinä tällä hetkellä?

Tällä hetkellä, kun Sawakessa ollemme puhuneet brändistä, kyse on lähes ainoastaan visuaalisista asioista. Emme ole tarkemmin määrittäneet visiota eikä missiota. Olemme kyllä puhuneet näistä, mutta lopulta siitä ei ole tehty minkäänlaista lopputulemaa. Tästä johtuen emme ole vieneet brändäystä visuaaliselta tasolta syvemmälle tasolle eikä se näy päivittäisessä toiminnassamme.

Sawaken uutena markkinointipäällikkönä haluan, että vuoden päästä seuraavan markkinointipäällikön astuessa valtaan, Sawaken visio ja missio on selvillä. Brändissä hyödynnetään tarinallistamista ja Sawaken brändi on uudella tasolla. Kun nyt keväällä lähdemme kehittämään brändiä, lähdemme kirjan oppien mukaan asiakaskeskeisyydestä. Mietimme miten ja millaisina Sawaken tuottamat palvelut näyttäytyvät uusille ja olemassa oleville asiakkaillemme sekä miten asiakkaat ne kokevat. Tämän kirjan lisäksi tulen hyödyntämään lukemani kirjan Tarinan valta oppeja Sawaken brändin rakentamisessa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!