Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Intohimona brändit

Kirjoitettu 23.02.21
Esseen kirjoittaja: Jesse Takala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Intohimona Brändit
Kirjan kirjoittaja: Marina Vahtola
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Bookbeatista Intohimona Brändit- kirjan. Kirjan on kirjoittanut Marina Vahtola. Marina on toiminut useiden suurten yritysten johdossa. Hän toimii useiden yritysten hallituksessa tälläkin hetkellä. Hän on toiminut esimerkiksi toimitusjohtajana. Hän tuo kokemuksensa kautta kirjassaan parhaat vinkit menestyvän yrityksen brändin rakentamiseen.

Tässä muutamia mielestäni tärkeitä nostoja:

 

Asiakaskeskeinen ajattelu

Niin kuin missä tahansa kannattavassa liiketoiminnassa, asiakas on keskiössä. Voit tehdä itse mitä haluat, mutta jos se ei palvele asiakasta, ei se loppupeleissä palvele sinuakaan. Mitä enemmän palvelet asiakasta, sitä enemmän brändi on asiakaslähtöinen. Asiakas haluaa tulla huomioiduksi. Hyvä esimerkki on mielestäni k- ja S-marketit. Oma kokemukseni on, että S-marketissa keskitytään halpaan hintaan ja keskinkertaiseen palveluun. K-market markkinoi itseään jo ”oman kylän kauppana”. K-marketissa voit tehdä omia toiveita tuotevalikoimaan. Muutenkin olen kokenut, että palvelu on positiivisempaa ja henkilökohtaisempaa. K-marketeissa siis on mielestäni asiakaskeskeisempi brändi kuin S-marketeissa.

 

 

Vastuullinen liiketoiminta

Nykypäivänä on tärkeää luoda vastuullinen brändi. Nykyisessä ilmastoahdistuksessa yhä useamman ostopäätökseen vaikuttaa yrityksen vastuullisuus. Yritys voi ottaa huomioon toiminnassaan ympäristön saastuttamisen ja tuotteiden kestävyyden. Nykyään näkee myös paljon sitä, että yritykset rahoittavat tutkimusta tai jotain muuta ilmastoa edistävää toimintaa. Materiaaleihin keskitytään yhä enemmän ja uusiokäyttö on todella isossa osassa. Itseäni ei kiinnosta yhtään yrityksen mahdolliset päästöt tai muut vahingoittavat tekijät, mutta väitän, että 90%:lla nuorista se vaikuttaa ostospäätökseen. Tuntuu, että kaikkien yritysten arvoissa löytyy ympäristöystävällisyys tai ekologisuus. Eri asia on mitä konkreettisia tekoja näiden eteen tehdään ja kuinka näkyvää se on.

 

 

Luotettava brändi

Onko yritys luotettava? Luotettavuus näkyy niin sisäisesti yrityksessä kuin ulkoisestikin. Millaista on työskennellä yrityksessä? Yrityksessä tulisi olla helppoa työskennellä, niin että työntekijät voivat luottaa, että heitä arvostetaan ja heitä kuunnellaan. Ulkoisesti voidaan miettiä, että palveleeko yritys aina yhtä laadukkaasti ja kaikkia samalla tavalla? Voitko luottaa, että saat aina saman palvelun ja homma hoituu kuten luvattiin. Mikä on yrityksen asiakaslupaus? Yrityksiä on historiassa jäänyt kiinni jostain vilpistä ja median aiheuttaman huomion takia brändi on voinut kärsiä todella paljon.

 

Yleisesti Intohimona brändit antoi selkeät ohjeet hyvän brändin luomiseen. Teksti oli mielestä suurimmilta osin aivan päivänselvää, mutta kuitenkin sellaisia asioita, joita ei saa unohtaa. Jotenkin tuntuu, että mitä enemmän näitä liiketoimintaan liittyviä kirjoja lukee, sitä enemmän tulee selkeäksi se, että toiminnan tulee olla suunniteltua ja systemaattista, ei mitään monimutkaista. Varmasti palaan jonkinlaiseen brändikirjaan, kunhan se on ajankohtaisempaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!