Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Jäätelömarkkinointia

Kirjoitettu 20.05.15
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin tehtävä on avata markkinaa eli luoda ja vaalia vahvoja asiakassuhteita.  

Olen todella innoissani tulevasta kesästä, oma jäätelökioski on mahdottoman hyvä tilaisuus päästä kokeilemaan siipiä kaikissa ensimmäisenä vuonna opituissa asioissa. Joskus alkuvuodesta sanoin, että minua kiinnostaa markkinointi ja olen yrittänyt sellaisia asioita tehdä, mutta pääpaino omissa hommissa on aina ajautunut talouspuolelle sattuneesta syystä. Nyt kuitenkin on tilaisuus ja haaste tehdä kaikkia asiat itse, myös markkinointi. Intohimo ja asenne ratkaisevat.

Markkinointi on kaikkea sitä, millä yrityksen tuote tai palvelu saadaan kaupaksi. Se edellyttää, että yritys pystyy luomaan ainutlaatuista arvoa asiakkaalle eli olemaan ainoa laatuaan. Kun asiakas tulee meille, on hän jo päättänyt ostaa jotain meidän kioskista. Meidän haasteemme on erottua muista samankaltaisista kioskeista, miksi siis asiakas tulisi meille eikä mene jonnekin muualle?

Markkinoinnissa on tärkeää löytää uusia keinoja, joita vielä muut eivät ole kokeilleet. Jäätelökioskeja ei juurikaan markkinoida, tai ei ainakaan ole Varkaudessa ollut tapana. Suurin valtti on hyvä sijainti ja meidän sijaintimme ei ole pääväylien varrella kuten monen muun. Me emme ole kauppakadulla, jossa ihmiset pyörivät shoppailemassa emmekä suurien markettien vieressä, jonne ihmiset muutenkin menevät. Toisaalta meidän sijaintimme on paljon kauniimpi, olemme järven rannalla, puiston reunalla ja siinä on ravintola aivan vieressä. Siinä on yksi meidän myyntivalteistamme. Kaunis ja rauhallinen ympäristö, jossa voi hyvän jäätelön lisäksi nauttia rauhallisesta kesäpäivästä. Riskin välttäminen on riskeistä suurin. Jos emme uskalla tehdä mitään normaalista poikkeavaa, on riskinä että myynti jää liian pieneksi. Kaikki muut jäätelökioskit ovat olleet samalla paikalla jo monta vuotta, joten pakko on tehdä jotain, jolla asiakkaat siirtyvät meille.

Asiakkaan kokonaiskuvaan meidän kioskistamme vaikuttaa kaikkien aistien yhdistämä kokonaisuus. Maku ja näkö ovat luonnollisesti niitä joihin pyrimme vaikuttamaan, mutta myös muitten aistien antama kuva on yhtä tärkeä. Miltä kioski ja sen ympäristö tuoksuu, miltä se kuulostaa, miltä se tuntuu. Meidän kioskimme eroaa muista kioskeista ulkonäöltä ja värimaailmalta. Muut kioskit noudattavat ylemmältä tasolta määrättyjä sääntöjä. mutta meillä on omat työasut, omat logot, omat annoskulhot ja annokset ja niiden myötä täysin oma maailmamme. Hajuihin on hieman hankalampi vaikuttaa, koska se sijaitsee ravintolan yhteydessä ja ravintolan terassilla on osittain tupakointi sallittu. Sieltä leijaileva voimakas haju vaikuttaa negatiivisesti moniin asiakkaisiin. Kenties joillakin kukilla saisi peitettyä tupakan hajua. Terassilla soi musiikki, joten kauempaakin kuulee, että meillä on hyvä meininki.

Ilman tarinaa ei ole syytä ostaa. Mortonin konttiravintoloiden mottona on, että joka kerta, kun asiakas lähtee kotiin, hänellä on aina tarina kerrottavana. Kun asiakas on kokenut jotain erityistä ja mukavaa, hän kertoo siitä myös ystävilleen ja tulee luultavasti takaisin. Enää ei riitä, että yrityksesi tulee löydetyksi, sen on tultava suositelluksi. — Suositteleva asiakas on paras liiketoimintasuunnitelma. Pienet erikoiset asiat helpottavat muistamista, ehkä meidän annoksissa on jotain hienoa tai jokaisen jäätelöpallon mukana saat pienen koristeen. Varsinkin lapset muistavat kyllä mistä sai hienon sateenvarjon ja osaavat niitä arvostaa erilailla kuin aikuiset.

Konttiravintoloissa pyritään lähellä tuotettuun ja eettiseen ruokaan, sitä myös Tuuttiksessa noudatetaan. Kaikki jäätelöt on Suomessa valmistettuja, annoksissa käytetään kotimaisia marjoja ja sieltä saa luomukastikkeita. Valikoimaan kuuluu mm. koivusiirappi, keinotekoisten esanssikastikkeiden sijaan. Nykyaikana kaikki nämä asiat ovat aiempaa merkittävämpiä tekijöitä. Monet ihmiset arvostavat lähellä tuotettua ruokaa ja se on yksi Tuuttiksen myyntivalteista.

Kaiken kaikkiaan markkinoinnilla on tarkotus saada lisää tunnettavuutta. Sitä kautta ihmiset päätyvät meidän kioskille ja haluavat ostaa jäätelönsä meiltä. Meillä on monia myyntivaltteja, joilla pystymme erottumaan muista ja on vain osattava valjastaa ne käyttöön kaikista vahvimmalla tavalla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!