Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

JEFU Kriitikot – Syntynyt Digiaikaan

Kirjoitettu 23.05.16
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Syntynyt Digiaikaan
Kirjan kirjoittaja: Don Tapscott
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Syntynyt digiaikaan

Don Tapscott

 

Syntynyt digiaikaa, en ollut aikaisemmin tutkinutkaan miten maailman tilanne vaikuttaa lasten syntyvyyteen ja kuinka suuri vaikutus sillä on. Itse kuulun tähän nettisukupolveen (ts. millenium sukupolveen tai X-sukupolveen) joka on ison ikäryhmän jälkeläisiä (= Sodan jälkeiset lapset). Alussa lukiessani tuli esille vanhemman ikäryhmän edustajien ihmetys siitä, kuinka meidän sukupolvi vain osaa käyttää kaikkea digiä. Me niinku hiffataan Digi! Tästä muistukin mieleen, miten äiti kertoi ystävälleen (muistaakseni?) kuinka hän luuli, että pelaan päivät pitkät verkossa (9 vuotiaana). Yhtäkkiä olin kutsunut hänet tietokoneelle ja näytin kun olin luonut ensimmäiset verkkosivuni ikinä. Olin luonut automaattisella verkkosivun tekosivulla nettisivut jossa pystyi kirjautumaan ja siinä oli erikseen jäsenpuoli ja sitten vierailijapuoli. Tosiasiassahan tässä sivussa pystyi vain muokkaamaan tekstejä ja värejä ja muutamaa ulkoasuun liittyvää järjestystä. Olin silti 9-vuotias ja opetellut internetin välityksellä lähes kokonaan itsenäisesti Englanninkielen – pelaamalla siellä netissä päivät pitkät ja nyt osasin jo luoda verkkosivut… Aika digiä. Tästä kuitenkin jatkui itseopiskeluni, koska taisin innostua siitä, kuinka ilahdutin äitiäni tällä taidolla. Muutama vuosi tämän jälkeen teinkin jo meidän ratsastusmaailman mainossivun, johon Äiti myi mainospaikkoja – Ratsutori Oy. Yhtäkkiä olin luonut meidän Osakeyhtiölle (taidan omistaa vieläkin joitain osakkeita tästä?) yli 10 000 markan arvoiset verkkosivut jolla teimme passiivista tuloa jatkuvalla syötöllä. Toki tästä täytyy kiittää Äitiä, että hän myi ahkerasti käyttäen suhteitaan. Enhän minä tästä tainnut hyötyä muuta kuin, että sain taas jotain kivaa – karkkia ehkäpä? Mutta näin jälkeen päin ajatellen oli aika hieno teko. Ei meidän yhteinen bisnesmalli tähän päättynyt, seuraavaksi tehtiin Lounaslista sivusto Saloon, johon listattiin jokaisen lounasravintolan lounaslistat kuluvalle viikolle – tästä taisin saada jo muutaman satasen, koska minulla oli jo oma toiminimi.

Yllä oleva teksti kuitenkin vahvistaa tämän kirjan väittämän, että me (1977-1996) syntyneet ollaan aika digi-ihmisiä! Me vain osataan digiä.

Nettisukupolven kahdeksan normia ja niiden väittämät.

Vapaus – ”Heidän vapaudenkaipuunsa muuttaa myös koulutusjärjestelmää. Suurin osa maailman tiedosta on heidän ulottuvillaan. Opetuksen pitäisi tapahtua miellä missä he haluavat ja milloin he haluavat. Saapuminen tiettyyn aikaan tietyssä paikassa pidettävälle, keskinkertaisen opettajan pitämälle luennolle, jossa he ovat passiivisia kuulijoita, tuntuu heistä vanhanaikaiselta tai ettei se sovi heille ollenkaan.” Kuulostaa mielestäni aika Tiimiakatemialta… Olenko minä tosiaan näin esimerkkitapaus nettisukupolvesta? Rakastuin Tiimiakatemian tuomaan vapauteen opiskella ja tehdä sitä mikä kiinnostaa jo heti ensinettisivu käynnistä lähtien. Ja se kaikki piti vielä paikkansakin. On tämä kyllä vissiin ihan hyvin toiminutkin meikäläiselle tämä Tiimiakatemia!

Räätälöinti – Kaikki pitää räätälöidä ja tehdä hyväksi ja tehokkaaksi itselleen. Pyrin itse aina tehokkuuteen, joten räätälöin omat laitteeni aina niin, että kaikki ovat maksimissaan 2 klikkauksen päässä. Tämä ei vain helpota hommaani ja tiedon kaivuuta vaan myös tehostaa työtäni!

Tutkiminen – Tämä taas toteutuu itselläni, olen todella skeptinen kaikkea kohtaan verkossa, joka on liian hyvää ollakseen totta. Olen kuitenkin todella helppo uhri siinä kohtaa, mikäli tieto tulee joltain sivulta johon, olen rakentanut luottamuksen.

Rehellisyys – Nettisukupolvi arvostaa rehellisyyttä ja odottavat tätä myös muilta. Tämä kuitenkin on hieman kyseenalainen mielestäni. Kirjassa kysytään: ”Lataatko netistä musiikkia laittomasti?” Kuka ihmeessä vastaisi omalla nimellään, että kyllä lataan. Mielestäni tuo kysymys jo luo tälle toteamukselle epäuskottavuutta. Ymmärrän kuitenkin, että rehellisyys luo luottamusta yritystä / asiaa kohtaan.

Yhteistyö – Nettisukupolvi rakastaa tehdä yhteistyötä. Tämän olen kokenut juurikin tuolla netissä. On lukuisia palstoja ja chat-ohjelmia, joissa pystyt kysymään isolta määrältä ihmisiä apua ongelmaasi ja he odottavat tietenkin, että jäät auttamaan muita ja tietenkin autat omien tietotaitojesi mukaan muita. Sharing is caring sanonta kiteyttää tämänkin homman aika hyvin!

Viihde – Mitä ikinä nettisukupolvi tekee, pitää sen olla viihdyttävää. Jos työelämässä koko työ on vain 100% pääsyä sovellukseen jolla tehdään suorittavaa työtä ja tätä sovellusta ei pysty muokkaamaan etkä pääse muualle tietokoneessa. Tämä jos jokin syö työinnostuksen meidän sukupolvelta.

Nopeus – Nettisukupolvi arvostaa suuresti sitä, että kaikki mitä he tekevät niin toimii nopeasti. Ymmärrän ja allekirjoitan tämän. Mikään ei raivostuta itseäni kuin hitaus. Etenkin tietokoneessa, internetissä tai puhelimessa, joiden on tarkoitus toimia nopeasti.

Innovaatiot – Uusien keksintöjen tahti on moninkertaistunut vanhasta. Hyvänä esimerkkinä nykyaikana on tietokoneen osat. Tänään uusi osa on puolen vuoden kuluttua jo vanha. Toisin oli taas esimerkiksi radion aikana, nämä kestivät useamman vuoden ennen kuin haastaja tuli markkinoille edes.

 

Miten tämä kaikki tieto käytetään hyödyksi?

Kirjan luettuani ja etenkin Nettisukupolvi kuluttajina kohta selkeytti taas sen, että JEFU Arvostelut voivat toimia todella hyvin, jos tuon tekee hyvin!

Yhteistyössä Gridironin kanssa tehtävä JEFU tuotteiden arviointi sarja. Lyhyitä arvosteluvideoita joissa jokaisessa esiintyy täysin satunnaisesti suomesta valittu pelaaja (joka on tietenkin hakenut meidän JEFU Kriitikoksi!). Hänelle lähetetään tuote, esimerkiksi kypärä tai hartiasuojat. Tuote lähetetään hänen joukkueen edustamilla väreillä ja hänen kokoisena. Pelaaja testaa tuotetta viikon verran oikeassa käytössä jonka jälkeen tuote myydään sisäänostohinnalla pois. Hyvässä tapauksessa tuote menee suoraan testaajalle tai hänen joukkueestaan jollekin – huonolla tuurilla joudutaan myymään tuote kirppiksellä. Myydyksi ne saadaan kuitenkin! Tässä vielä polku tälle tempaukselle:

 

JEFU KRIITIKOT

  1. Asiakas hakee ’JEFU Kriitikot’-ohjelmaan, joka julkaistaan Gridironin verkkomediassa sekä JEFU Storen facebookissa.
  2. Joka toinen viikko arvotaan JEFU Kriitikko kyseiselle viikolle ja hänelle lähetetään X tuote.
  3. Tuotteen saatuaan pelaaja ottaa kuvan yhdessä tuotteen kanssa (= Esimerkiksi hartiasuojat päällä) ja lähettää kuvan meille.
  4. Kuva ja tuote julkaistaan Facebookissamme.
  5. Viikon testauksen jälkeen tuote arvioidaan yhdessä Gridironin kanssa sovitulla arviointilomakkeella ja he tuottavat sisällön.
  6. Arvio julkaistaan Gridiron-palvelussa ja tuotteet arvioidaan – millä muullakaan kuin – JEFU Palloilla! 0-5 asteikolla.
  7. Arvioinnin saatuamme saa pelaaja päättää pitääkö hän tuotteen vai ostaako hänen joukkuekaveri tuotteen vai palauttaako hän tuotteen. Mikäli tuote palautetaan niin tuote laitetaan JEFU Kirppikselle myyntiin (= Facebook ryhmä).

Mitä impaktia odotetaan JEFU Kriitikoilla? Miksi JEFU Kriitikot ja millä idealla?

Rehellisyys, tutkiminen, yhteistyö ja viihde. Nämä kohdat täyttyvät nettisukupolven kriteereistä. Kun saamme jokaiselle tuotteelle kasvot ja saamme jokaisen tuotearvostelun ympärille keskustelua aikaan, luomme yhteisön, JEFU perheen. Yhteinen hauska arvosteluasteikko JEFU pallot toimii mukavana yhdistävänä tekijänä ja viihdyttävämpi kuin mitkään tylsät tähdet.

Kun haemme JEFU Kriitikoita, saamme lisättyä JEFU Storen Facebook-sivun trafiikkia joka taas lisää meidän julkaisujen kattavuutta. Enemmän kattavuutta => Nopeampaa viestintää ympäri Suomea => Enemmän kauppaa. Lisäksi Kriitikoksi hakijalta edellytetään että hänelle saa lähettää sähköpostia jatkossa JEFU Storen uutisista => Newsletter listamme kasvaa. Pääsemme kasaamaan kattavaa sähköpostilistaa pelaajista meidän arkistoihin. Kun pelaaja käyttää varusteitamme treeneissään hänen mukanaan lähtee WOM-sana kiertämään treeneissä että hakekaa tekin ja mikä parasta, hän mainostaa sillä koko ajan JEFU Storea. Gridironin julkaistua juttu he mainostavat taas meitä ja saamme esimerkiksi aina arvosteltavan tuotteen kampanjahintaiseksi ja buustattua väliaikaisesti jonkun yksittäisen tuotteen menekkiä ja useimmissa tapauksissa pelaajat ostavat myös lisämyyntiin tarjottavia oheistuotteita, kuten hammassuojia ja lippiksiä.

Mitä riskejä JEFU Kriitikoissa sitten on?

  • Tuote saa niin huonot arvostelut, että sitä ei halua kukaan ostaa.
  • Tuotetta ei palauteta ikinä. Tämä tosin tehdään sopimuspapereissa selkeäksi, että lasku tulee perässä.
  • Arvostelut ovat käyttökelvottomia.

 

Markkinointi keinona tämä on siis melko riskitön tapa toimia ja levittää nopeasti sanomaa JEFU Storesta ympärille ja mukana tietenkin myös Gridiron johon haluamme amerikkalaisen jalkapallon ilosanomien ohjautuvan pääsääntöisesti!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!