Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Johda myyntiä ja markkinointia yhdessä

Kirjoitettu 03.08.17
Esseen kirjoittaja: Tommi Paasiaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Johda myyntiä ja markkinointia yhdessä
Kirjan kirjoittaja: Pekka Mattila & Mika Rautiainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajatuksia myynnin ja markkinoinnin liitosta

Myynti ja markkinointi ovat usein erillään toisistaan – lokeroitu omiin alueisiin. Myyjät ovat puhelimessa ja asiakaskäynneillä eli kohtaavat asiakkaita päivittäin. Markkinointi taas tapahtuu jossain aivan muualla. Tämä saattaa aiheuttaa sen, että myynti ja markkinointi puhuvat eri kieltä. Markkinointi tuottaa myyjälle myyntimateriaalit, mutta ovat myynnin kannalta aivan mitättömät, koska myyjä on rakentanut suhteen hänen ja asiakkaan välille ja edennyt myyntiprosessissa. Tapaamisella myynti suoritetaan kyselemällä ja selvittämällä, mitä asiakas on tai voisi olla vailla. Markkinointi on käytännössä ulkona myyntiprosessista ja toimii taustalla toimivana myllynä, jonka tehtävä on käytännössä kalastaa uusia liidejä ja saada ne nalkkiin. Voisikohan tämän tehdä toisella tavalla? Paremmin?

Myynnin ja markkinoinnin välille ei saisi rakentaa muuria, koska tällöin ne eivät pysty kommunikoimaan keskenään. Näiden kahden pitäisi olla oma, tiivistä yhteistyötä tekevä porukka, jotka toteuttavat ja tuottavat yhteistä säveltä. Mielestäni tämä olisi nykyaikainen ratkaisu yrityksen myynti- ja markkinointiosastoille. Vaikka myynti puhelimessa ei vielä ole täysin pois heitettävä vaihtoehto, kannattaa miettiä missä myyntiä oikeasti kannattaa toteuttaa ja millä tavalla. Pitäisikö ennemmin keskittyä siihen, mitä asiakas haluaa ostaa ja miksi. Ostokäyttäytymiseen en kuitenkaan pureudu sen syvemmin tässä päiväkirjassa vaan seuraavassa, jonka aion kirjoittaa Jukka Aminoffin ja Mika D. Rubanovitschin Ostovallankumous –kirjan pohjalta. Kaikki tietää, että tämän päivän asiakkaat ovat verkossa. He pyörivät eri sosiaalisen median kanavissa sekä tietysti sähköpostissa. Potentiaaliset asiakkaat voi löytää lähes jokaisesta mediasta, joissa he liikkuvat. Asiakkaita hankitaan ja kalastetaan hakukoneoptimoinnin, sisältömarkkinoinnin, inbound-markkinoinnin, social selling ja monen muun välineen avulla. Tässä tilanteessa myynnin ja markkinoinnin kannalta unohdetaan tai ei tiedetä sitä, että näillä kaikilla ”välineillä” itseasiassa toteutetaan myyntiä. Markkinoinnin avulla asiakkaille heitetään syöttejä, eli etsitään liidejä. Kun asiakas tarttuu syöttiin ja kiinnostuu sisällöstä tai yrityksestä(brändistä), hänelle voidaan alkaa tarjota lisää syöttejä (postauksia, videoita, kuvia ym.) joiden avulla asiakkaalle saadaan luotua lisää merkityksen tunnetta. Pian asiakas on luonut luottamuksen yrityksen tai brändin välille ja on alttiimpi ostamaan, koska hänelle pystytään tuottamaan merkityksen tunnetta.

Eri välineiden kautta kannattaa tuottaa erilaista sisältöä ja miettiä minkälainen tämä ”uuden ajan” myyntiprosessi voisi olla. Missä vaiheessa asiakkaaseen otetaan puhelimitse yhteyttä vai otetaanko lainkaan? Entä jos asiakasta lähestyykin Facebookin tai LinkdInin inboxissa omana itsenään eikä yrityksenä. Myynti muuttaa muotoaan ja tässä muutoksessa kannattaa mielestäni pysyä kyydissä, koska puhelimiin vastataan yhä vähemmän ja uudet sukupolvet ovat kasvaneet netin kanssa ja käyttävät sitä viisaasti.

”Olis myyntikeissiä tarjolla!”

Tiimiakatemialla on trendinä pistää yleiseen jakoon myyntiproggiksia, joita asiakkaat tarjoavat Tiimiakatemian omien kanavien kautta. Caset ovat usein puhelinmyyntiä, soitteluprojektia, provikkapalkkaa ja blablablaaa. Kuivaa ja harmaata. Tässä haistan mahdollisuuden aivan uudelle väylälle nykyaikaisessa myynnissä kehittymiselle. On mahtavaa, että asiakas itse haluaa tarjota meille ”töitä”, mutta onko tämä ratkaisu hänen ongelmaansa. Ei välttämättä. Entä jos asiakkaan kanssa syventäisi keskustelua ja tarjoaisi jotain aivan muuta, kuten esimerkiksi verkossa tapahtuvaa myyntiä, jossa ei oikeastaan myydä vaan luodaan asiakkaalle mahdollisuutta ostaa. Tätä kautta asiakkaan ongelma on mahdollisesti ratkaistavissa eikä puuduttavaa soittoa soiton perään tarvitse enää tehdä. Onko tässä järkeä?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!