Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Minuuttijohtaja – Johtajan työkalupakki

Kirjoitettu 04.04.20
Esseen kirjoittaja: Matti Linna
Kirjapisteet: 1
Kirja: Minuutti johtaja
Kirjan kirjoittaja: Kenneth Blanchard & Spencer Johnsson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kenneth Blanchard & Spencer Johnsson – Minuuttijohtaja

Työkalupakki johtamiseen, johtamisen hylsysarja ja momenttiavain

 

Sanon heti alkuun, että tässä on mielestäni paras johtajuuteen liittyvistä kirjoista, joita olen tähän mennessä lukenut. Sisältö pidetty sopivan suppeana ja keskitytään vain yhteen asiaan kerrallaan. Opit kirjoitettu hauskasti tarinan muotoon, jotta kirja on helppo ja mukava lukea. Voin suositella kaikille johtamisesta kiinnostuneille.

 

Kirja kertoo kuvitteellisen tarinan nuoresta miehestä, joka etsii hyvää johtajaa. Hyvää johtajaa ei meinaa löytyä, sillä johtajat joita nuori mies tapaa, ovat joko ihmis- tai tulosorientoituneita. Kumpikaan näistä johtajista ei yleensä saavuta kauhean hyviä tuloksia, sillä toinen unohtaa tuloksen tärkeyden ja toinen unohtaa miten tärkeää tuloksen kannalta on, että huolehditaan ihmisestä. Viimein nuori mies tapaa erään yrityksen toimitusjohtajan, joka johtaa yritystä varsin napakalla otteella, ollen samalla sekä ihmis- ja tulosorientoitunut johtaja.

 

Kirjan perusajatus ihmisläheisyydestä ja tulosorientoitumisesta sekä niiden sopivasta balanssista asettavat minut pohtimaan omaa toimintaani tiimiliiderinä. Uskallanko vaatia tarpeeksi, olenko tarpeeksi ystävällinen, pyrinkö ymmärtämään liikaa vai liian vähän. Ehkä minun tulisi vaatia enemmän, olla ystävällisempi, pyrkiä ymmärtämään enemmän ja samalla ei tarvitsisi joka tilanteessa ymmärtää.

 

Kirjan toimitusjohtaja on ns. “minuuttijohtaja”. Hän omaa työkalupakin, jossa on minuuttitavoitteet, minuuttikiitokset ja minuuttinuhtelut. Minuuttijohtaja johtaa alaisiaan näillä työkaluilla ja alaiset työskentelevät näiden työkalujen avulla. Minuuttijohtajan alaisista tulee myös minuuttijohtajia.

 

Kirjan ajatus johtamisesta, jossa alaiset toimivat itsenäisesti ja ovat itse oman työtehtävänsä johtajia, kiehtoo minua kovasti. Sama ajatus johtamisesta on pyörinyt itselläni päässä jo pidemmän aikaa. Olen itse aina vihannut johtamista, missä ohjataan tekemään jokainen pienikin yksityiskohta tietyllä tapaa ja asetetaan alainen pieniin kehyksiin, jossa alainen ei itse pääse kehittämään omaa toimintatapaansa. Joskus oman toimintatavan kehittämisessä voi mennä kauemmin kuin silloin, kun johdettava asetetaan tekemään töitä koneen lailla. Syötetään koodi ja “ohjelma” toimii.

 

Se, että annetaan alaiselle enemmän vastuuta ei tarkoita sitä, etteikö alaista tuettaisi hänen työssään. Johtajan tehtävä on tässä mallissa olla aina alaisen saatavilla ja tarjota tälle työkaluja ratkaista ongelmia ja haasteita itse. Kun alaisella on tarpeeksi työkaluja ratkaista ongelmia itse, on hänen työnsä mielekkäämpää ja johtajan työ helpottuu merkittävästi. Tätä ajatusta avattiin myös kirjassa.

 

Minuuttitavoitteet

 

Minuuttijohtamisessa kaikki alkaa minuuttitavoitteista. Sovitaan selkeät tavoitteet ja mietitään mitä hyvä suoritus edellyttää. Jokainen tavoite kirjoitetaan muistiin paperiarkille käyttäen enintään 250 sanaa. Ajatuksena on se, että jokaiseen tavoitteeseen voi aina palata uudelleen ja sen lukemiseen kuluu noin minuutin verran. Tarkkaile joka päivä omaa suoritustasi noin minuutin verran ja mieti vastaako käyttäytymisesi asetettua tavoitetta.

 

Mielestäni tämä on erittäin konkreettinen työkalu tavoitteiden asettamiseen. Kun tavoitetta pyritään kuvailemaan 250 sanalla, joutuu tavoitteeseen syventymään ja miettimään mitä tavoitteen saavuttaminen vaatii. Samalla joutuu kuitenkin miettimään, mitkä asiat ovat todella tärkeitä tavoitteen saavuttamiseksi ja turha asia karsiutuu pois. Tavoitteen lukemiseen kuluu vain minuutti ja siihen palaaminen on helppoa. Myös jokaiselle tavoitteen eteen työskentelevälle on todella selvää mitä tavoitellaan.

 

Minuuttinuhtelu

 

Ensimmäinen puolisko:

Jos tavoitteita ei saavuteta, suoritetaan minuuttinuhtelu. Jotta minuuttinuhtelua voidaan käyttää, on johdettaville kerrottava etukäteen, että aiot vastaisuudessa ilmoittaa heille yksiselitteisesti, miten he työssään menestyvät. Nuhtelu on tärkeä tehdä välittömästi kun virhe on tehty, jotta virheen tehnyt tietää mistä häntä nuhdellaan. Eihän koirankouluttajatkaan rankaise koulutettavaa koiraa eilen tehdystä virheestä.

 

Nuhdellessa on tärkeää eritellä tarkasti, minkä virheen johdettava on tehnyt. Kerro hänelle suoraan miltä sinusta tuntuu huomata hänen virheensä. Ole hetki hiljaa ja anna hänenkin tuntea, miltä sinusta tuntuu.

 

Toinen puolisko:

Osoita kosketuksella, kättelyllä tai jollakin muulla eleellä, että olet kuitenkin rehellisesti hänen puolellaan. Muistuta häntä siitä, miten tärkeä hän on ja miten paljon arvostat häntä. Kerro, että arvostat häntä henkilönä, mutta suoritus ei saa arvoa siinä tilanteessa. Kun olet nuhdellut, älä enää koskaan palaa samaan asiaan.

 

Mikään asia ei ärsytä itseäni niin paljon kuin se, että jos olen saanut nuhteita jostakin asiasta ja henkilö, jolta olen nuhteita saanut, palaa asiaan yhä uudestaan eri asiayhteyksissä. Nuhtelussa tärkeintä on erottaa asia ja henkilö. Se on pystyttävä tekemään selväksi myös nuhdeltavalle.

 

Minuuttikiitokset

 

Kiitä johdettavaa välittömästi. Eihän koirankouluttajakaan palkitse koiraansa hyvästä suorituksesta seuraavana päivänä. Kerro tarkasti asiat, joita hän on tehnyt hyvin. Kerro miten hyvältä sinusta tuntuu nähdä hänen onnistuvan ja miten tärkeä hänen onnistumisena on koko yritykselle ja siinä työskenteleville ihmisille. Ole sitten hetki hiljaa ja anna hänen tuntea tyytyväisyyden tunteesi. Kannusta jatkamaan samaan malliin ja osoita kosketuksella, kättelyllä tai jollakin muulla eleellä, ettei hänelle jää minkäänlaista epäselvyyttä siitä, että hänen menestymisensä on sinulle tärkeää.

 

Kiitosten kertominen on mielestäni jopa tärkein osa johtamista. Onnistuminen ja hyvän olon tunne ruokkii onnistumaan yhä uudestaan. Positiiviset tunteet tuovat positiivisia ajatuksia ja sitä kautta positiivista pöhinää koko yritykseen.

 

Mitä käytäntöön?

 

Minulla on ollut hyvin samanlainen käsitys hyvästä johtamisesta päässäni ja kirja sanoitti johtamistapaa hyvin. Aion tuoda itselleni aimo annoksen itseluottamusta omaan johtamiseen ja intuitioon. Jo kirjaa lukiessa sain paljon itseluottamusta, mutta varmasti itseluottamus moninkertaistuu kun saan onnistumisen kokemuksia siitä, kun uskallan rohkeasti johtaa tavalla, jonka uskon olevan paras tapa johtaa.

 

Hyvin tärkeä ajatus johtamisesta, “Annan työkalut ongelman ratkaisemiseen, en ratkaise ongelmaa itse”. Jos tiimi ei ole valmis kantamaan vastuuta jostakin asiasta, ei minun tarvitse ottaa asiaa hoitaakseni vain sen vuoksi. Minun täytyy tukea tiimiäni ottamaan vastuuta ja auttaa kantamaan sitä. Vastuuta ei saa kenelläkään olla liikaa, sillä silloin polttaa itsensä äkkiä loppuun. Itselläni liika vastuu näkyy usein motivaation puutteena.

 

Myös kirjan työkalut lähtevät käytäntöön, kun olen oikeasti sisäistänyt ne. Aion opettaa ne myös tiimilleni ja vaatia heitä käyttämään näitä työkaluja.

Kirjasta löytyi mainio kaavio työkalupakin käyttämiseen:

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!