Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Johtajuus

Kirjoitettu 24.05.18
Esseen kirjoittaja: Emilia Niemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Johtajuus
Kirjan kirjoittaja: Matti Alahuhta
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Matti Alahuhdan kirjan johtajuudesta. Täytyy myöntää, että olin ensin hieman skeptinen aloittaessani lukemaan kirjaan, sillä Matti kertoo johtamisesta hänen teknologiauransa kautta. Kuitenkin kirjasta sai hyviä pointteja johtamiseen, joista käynkin itselle osuvimmat tärpit läpi tässä esseessä.

Matti puhuu johtajuuden yksinkertaisuudesta ja selkeydestä paljon. Johtajuus ei ole monimutkaista, vaan selkeää ja pieniä asioita, jotka merkitsevät.

Muutos yrityksessä

Jos yrityksessä tapahtuu muutosta, muutoksen läpiviemisessä tarvitaan seurantaa. Hyvä idea Matilta olikin valita avainhenkilöt sisäistämään muutos. Yrityksen jokaiselta osa-alueelta työntekijä, joka ottaa enemmän koppia siitä, että kaikki ovat kärryillä.  Muutos tarvitsee jatkuvaa kerrontaa muutoksesta. Tärkeää on myös, että työntekijät tietävät miksi tällainen muutos tehdään, niin se on helpompi sisäistää. Kaikki yrityksessä työskentelevät tietävät kehityksen suunnan ja yhteiset tavat toimia. Viestintää, viestintää ja vielä vähän viestintää. Kun ihmiset ymmärtävät mistä on kyse, he innostuvat. Muutoksessa on paljon menetettävää, mutta sen onnistuessa paljon voitettavaa. Muutoksessa on usein alkuinnostus, joka saattaa lopahtaa. Tämän estämiseksi on tärkeää osallistaa työntekijät mukaan. Muutos ei johda mihinkään, jos vain johtoryhmä on innostunut. Jokaiselle työntekijälle on myös kerrottava erikseen henkilökohtaisesti, miten muutos näkyy hänellä itsellään. Johtajalla on myös tärkeä rooli muutoksessa, johtajan on oltava läsnä mahdollisimman paljon sekä henkisesti että fyysisesti. Esimerkkinä jääkiekko joukkueen valmentaja ei voi vain käskeä tehdä maaleja matsissa, ja jättää itse saapumatta matsiin paikalle.

Yrityksellä on hyvä luoda omat arvot. Nämä on hyvä miettiä ensin johtoryhmän kesken ja sitten avainhenkilöiden kautta. Myös strategia yritykselle on tärkeä, mutta entistä tärkeämpää on se, miten se näkyy yrityksessä. Monilla yrityksillä on hyviä strategioita, mutta ne eivät näy missään. Strategia määrittää miten visioon päästään ja kehityskeinot ovat strategiaa.

Yrityksen täytyy olla kilpailuherkkä, jotta pysyy mukana markkinoilla. Vaikka yrityksellä menisikin hyvin, on tärkeää pysyä nöyränä. Ylimielisyys on asia mikä monelle yritykselle tulee helposti menestyksen myötä. Aina on kuitenkin uutta opittavaa ja markkinat kehittyvät kokoajan. Tämän olen itse pistänyt merkille, kun olen soitellut yrityksiin Tiimiakatemian kautta. Kun joillekin yrityksille tarjoaa freesausta tai esimerkiksi ongelmakohtiin pureutumista, saattaa vastaukseksi tulla, että heillä on kaikki hyvin eivätkä tarvitse mitään uutta yritykseen. Mutta onko oikeasti näin?

Johtajan täytyy jatkuvasti miettiä, miten saisi työntekijän innostumaan sekä motivaation huippuunsa mahdollisimman usein. Johtaja, joka osaa kannustaa erilaisia yksiköitä on yritykselle kilpailuetu. Jotta johtaja saa työntekijöistään kaiken irti, hänen on pelattava tunteilla.

Monet johtajat johtavat liian vähän ja sanovat tekosyyksi kiireyttä, vaikka useinmiten haluavat vain välttää epämukavia tilanteita. Tätä kohtaa en itse ihmettele yhtään. Miten helppoa onkaan jättää epämukavat tilanteet syrjään ja keskittyä johonkin muuhun. Kaikki johtajat mitä olen itse tavannut, ovat olleet älyttömän kiireisiä. Ymmärtäähän sen, mutta onko prioriteetit kunnossa? Käyttääkö johtaja aikansa oikeasti sillä hetkellä tärkeisiin asioihin?

Johtajalla on tärkeää olla kirkas suunta, avoimuus, oikeanlainen fokus ja taju oikea-aikaisuudesta. Kun johtajalla on kirkas suunta, niin on myös työntekijöillä. Tämä antaa selkeän suunnan tehdä yhdessä asioita, eikä aina tarvitse kysyä johdolta kaikkia asioita. Avoimuus estää ylimääräisen politikoinnin eikä edistetä vain omia tavoitteita. Fokus on kilpailuetu, se mitä teet niin tee kunnolla. Yksinkertaisuus vision ja strategian kautta vie yritystä eteenpäin. Johtajan oikea-aikaisuus erottaa voittajat muista, yrityksen on tärkeää olla kokoajan aallonharjalla.

Miten kauan johtajan roolin tulisi kestää? Useinmiten johtajuudenpestit ovat liian lyhyitä. Lyhyessä ajassa johtaja ei edes ehdi tutustua markkinoihin ja yritykseen. Yleensä pestit ovat kolmisen vuotta, mutta Alahuhta suosittelee ainakin viittä vuotta.

Yrityskulttuuri vaikuttaa paljon yrityksen toimintaan. Tärkeimpiä yrityskulttuurissa ovat avainhenkilöt, yhteenkuuluvuus sekä yrityksen arvot. Arvot on pidettävä mahdollisimman simppelinä, lähellä nykyaikaa eikä liian kaukana, jotta ne voi sisäistää. Yrityskulttuurin kehittäminen onkin johtajan yksi tärkeimmistä tehtävistä. Ihmisten ja vireen johtaminen liittyy olennaisena osana yrityskulttuuriin. Ihmisten ja vireen rakentamisessa on tärkeää rakentaa luottamus yrityksen sisällä, edistää positiivista asennetta, omata kiinnostusta ihmisten kehittämiseen, kyky nähdä olennainen sekä omata aikaansaamisen halu.

Kun ihmisiä rekrytään yritykseen johtajalla on tärkeä rooli valita uudet työntekijät juuri heille sopiviin rooleihin. Kun työntekijän tehtävä on tarpeeksi haastava, työntekijä kehittää itseään enemmän kuin koskaan ennen. Juuri tämä on sitä, että johtaja tuo työntekijöistä ne parhaat puolet esiin ja saa heidät tekemään uskomattomia suorituksia, mihin he eivät itsekkään uskoneet pystyvänsä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!