Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Johtajuus toisten silmin

Kirjoitettu 02.10.13
Esseen kirjoittaja: Tiia Lappalainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Nordic Business Forum 2013
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nordic Business Forum 2013

Ensimmäinen Nordic Business Forum on takana. Puheet on kuultu ja useampaan mielenkiintoiseen yrittäjään olen tutustunut. Tämän vuoden teema oli johtaminen. Johtaminen on kiinnostanut minua aina, siksi NBF:n teema sopikin minulle kuin nenä päähän. Kerronkin esseessäni neljä parasta puhetta ja NBF:n kolahdusta, jotka koin.

Malcom Gladwell

Gladwell on kanadalainen journalisti ja kirjailija. Hänet on listattu 100 vaikutusvaltaisimman henkilön joukkoon. Hän käsittelee kirjoissaan käytännönläheisellä otteella ajankohtaisia aiheita.

Malcom Gladwell kertoi tarinan leukemian hoidon mullistaneen sytostaattihoidon keksijästä. Aikoinaan leukemia oli lapsikuolleisuuden suurin aiheuttaja. Kaikki yksittäiset lääkkeet aiheuttivat haittavaikutuksia, kuten hiusten lähtöä ja immuniteetti ongelmia.

Niukat olot ja budjetti loi innovatiivisuutta ja lääkäri päätti yhdistää kaikki myrkyt yhdeksi ”lääkkeeksi”. Hän uhmasi omaa mainettaan ja otti sosiaalisen riskin, kokeilemalla pienillä leukemiaa sairastavilla lapsilla sytostaattihoitoa, joka koostui neljän myrkyn  yhdistelmästä.

Kaikki pitivät häntä hulluna, sillä mitään eläinkokeita ei ollut tehty vaan lasketut oletukset ja suuri usko itseensä.  Riskinotto kannatti tällä kertaa, sillä sytostaatti hoidot toimivat. Yhden lääkärin määrätietoinen riski ja omistautuneisuus synnyttivät leukemian parannuskeinon. Mieti mitä olisi tapahtunut, jos ihmiskoe olisi epäonnistunut? Minkälainen reaktio pienten lasten vanhemmissa olisi herännyt ja minkälaisen raivon, joka yhteiskunnassa olisi syntynyt.?

Gladwellin kertoma tarina kertoi innovatiivisesta lääkäristä, mielestäni Gladwellin tarinassa tiivistyy hyvän johtajan piirteitä. Alla listattuja asioita haluan kehittää johtamisessani ja yksilönä.

Mitä johtajalta vaaditaan:

  • perustellut päätökset
  • määrätietoisuus edetä ja seisoa valintojen takana, vaikka koko muu maailma olisi eri mieltä ja vastustaisi
  • vallankumouksellisuus
  • omistautuminen omaan asiaan
  • enemmän sosiaalisia riskejä

Henkilökohtaista kehitettävää:

  • On muistettava, että Vaaralliset ideat herättävät aina närää!
  • Enemmän sosiaalisia riskejä, mitä sitten jos tiimi suuttuu?

Jonkun täytyy viedä asioita eteenpäin ja johtaa…

 

Tänään haastoin itseni johtajana pyytämään apua vertaisiltani tiimiyrittäjiltä ja puuttumaan epäkohtiin, joita olen huomannut lamaantuneessa Mittavassa, jolle pitää antaa tekohengitystä.

Rohkeus puhua asioita puhtaaksi tuntui todella vapauttavalta. Huomasin, että on Mittava kuin perhe. Vaikka välillä syntyy erimielisyyksiä niin suhde tiimiläisten välillä kestää sen ja vahvistuu.

 

On parempi puhua asiat selviksi samantien kuin läyhätä paskaa monta kuukautta takanapäin.

Petri Parvinen- Suomen ainoa myynnin professori

Petri Parvinen käsitteli puheenvuorossaan tulevaisuuden trendejä ja sosiologisia muutoksia myynninjohtamisen psykologian avulla. Hänellä on tulossa myynninpsykologian – näin meillä myydään – kirja.

Tänä päivänä jokainen ihminen haluaa olla yksilö ja haluaa saada yksilöllistä palvelua. Ihmiset ovat muuttumassa utilitaristisuudesta kohti hedonistisuutta eli nautinnon saamista ja helppoutta. Ihmiset ovat nykyään laiskoja, mukavuudenhaluisia ja haluavat päästä helpolla. Parvisen mukaan tämä sosiologinen trendi kannattaa kääntää bisnesinnovaatioksi eli toimintatavaksi. Alla olen koonnut avainsanoja trendinmukaisen myynnin psykologiaan.

Avainsanoja asiakashallinnan aikakaudella:

  • yksilöllisyys
  • kohdennettu: myynti, markkinointi…
  • asiakkuuden historian huomiointi
  • halu vaikuttaa
  • tuotteen yksilöllistäminen
  • asiakas on asiakas (näöntarkastus, reseptin uusinta)
  • asiakaskokemus pitkittäinen

 

Asiakashallinnan avainsanat vien asiakassoluun, joita pääsemme hyödyntämään asiakassuunnitelmissa ja täpitys toimintasuunnitelmissa. Erityisesti Mittavalla on vajavaista asiakkuuksien historian huomiointi ja tuottaa pitkittäisiä asiakaskokemuksia. Avainsanojen pohjalta pystymme myös massakustomoimaan Tour de Filmin konseptia.

Markkinoinnin näkökulmasta suositaan engagement marketing- teoriaa. Siinä jokainen asiakaskohtaaminen on lähtökohtaisesti erilainen ja asiakasta pyritään osallistamaan itse markkinointiprosessissa. Tätä teoriaa käsittelivät Parvisen lisäksi muutkin puhujat. Aijon perehtyä tänä vuonna vielä engagement markkinointiin.

”understanding customer value is good customer service”

Käytäntöön Petri Parvisen puheesta:

  • asiakashallinnan avainsanat AP-soluun ja asiakkuussuunnitelmiin.
  • TDF:ssä engagement markkinoinnin ja avainsanojen hyödyntäminen massakustomoinnin pohjalta.

Jack Welch

Yhdysvaltalainen yritysjohtaja ja General Electricsin entinen hallituksen puheenjohtaja. Welch on kirjoittanut esimerkiksi menestystä niittäneen kirjan Winning.

Oli inspiroivaa kuunnella Jack Welshin haastattelua.  Hän on yksi maailman menestyneimmistä yritysjohtajista ja hänen johtamisen avaimensa koostuivat peruselementeistä, joista Tiimiakatemialla toitotetaan!

Neljä oivallusta Welchiltä:

–          Welch piti kommunikointia johtajuuden tärkeimpänä perustana. Ole rehellinen ja suora puheinen, vaikka se loikkaisikin toista osapuolta. Kuinka työntekijä osaa kehittää itseään ennenkuin saa potkut, jos ei tiedä puutteistaan ja saa mahdollista kehittyä.

 

–          Johtajan velvollisuus on tietää, että alaiset tietävät ja seisovat arvojen takana. Samoin johtajana minun tulee tietää minkä takana seison.

 

–          Kun luottamus katoaa, kaikesta tulee tiimissä byrokraattista. Kaikki turvaavat omaa selustaansa ja tunnustelevat ilmapiiriä.

 

–          Johtajuus on kuin hortonomin ammatti. Täytyy varustautua vesipullolla ja lannoitussäkillä. Johtaja kitkee rikkaruohot ja hoitaa rakkaudella kasvia antaen sen kukoistaa.

 

è Johtajan tulee antaa tilaa alaisilleen hengittää, mutta tarvittaessa olla se paskapää, joka ohjaa kohti määränpäätä. Sytyttää projektiryhmää, kun tiputaan kaivoon.  Projektipäällikkö on kuin monitoimimies.

 

Linda Gratton

Linda Gratton on englantilainen johtamisen professori ja kirjailija, joka puhui mentaalisesta hyvinvoinnista ja kuumista ryhmistä. Kaksi koppia, jotka häneltä sain olivat T-shaped skilled – deep knowledge ja toinen on positiivisen ja negatiivisen kierteen merkitys työssä ja vapaa-ajalla.

Ihmisen tietomäärää voi verrata T- kirjaimeen. Tietoa hankitaan yleisellä tasolla paljon, mutta johonkin osa-alueeseen syvennytään erityisesti ja hankitaan syvä osaaminen alalta. Syvä oppiminen kuvataan t- kirjaimen pystyviivalla ja yleinen poikkiviivalla.

Yksilöiden omat erikoistumiset mahdollistavat poikkeuksellisia innovaatioita, sillä yhden henkilön ei tarvitse omata syvää tietopääomaa monelta alalta. Yhteistyö kahden eri tiedekunnan jäsenen/ expertin välillä mahdollistaa uusia konsepteja osuen useisiin tulevaisuuden trendien kultasuoniin. Kun kaksi eri alan experttiä tekevät yhteistyötä ja heidän osaamiset yhdistetään syntyy tupla t-kirjain (TT).

Hyvä esimerkki NBF:ssä tapaamani mies, joka on sähköinsinööri. Hän teki työharjoittelunsa Reimalle. Reima halusi yhdistää teknologian ja tekstiilit. Reimaan konsepti ei sopinut. SIlloin mies lähti kehittämään ideaa ja hän tällä hetkellä hän tekee yhteistyötä Adidaksen ja Niken kanssa.  Eri alan osaajat ja heidän osaamisensa yhdistyy luoden aivan uuden konseptin ja markkinaraon.

Toinen Grattonin painottama asia puheenvuorossaan oli positiivisen ja negatiivisen kierteen merkitys yksilön arjessa. Stressi ja kilpailu on vahvoilla ihmisen elämässä, jolloin on haastavaa saada ihmisistä tasapainoisia ja luovia.

 

Kun kotoa lähtiessä töihin tuntuu turhautuneelle, väsyneeltä lähteä töihin töissäkin työtaso on heikompi ja negatiivinen kierre jatkuu kodin ja työpaikan väliä. Sen sijaan, jos töihin mennessä tuntuu innostuneelle, inspiroituneelle ja motivoituneelle positiivinen kierre jatkuu työpäivän jälkeen kotona.

 

Apu tänä päivänä kohti positiivista kierrettä:

  • kokeilut ja ajan antaminen niille työelämässä
  • uudet työtavat
  • etätyö à lisäsi tuotettavan työn määrää

Käytäntöön:

–          Löydä keinot saada hyvä pössis arkeen, vaikka suorittaminen ja kiire vallitsee.

–          Kokeiluja työelämässä, jotka antavat uutta puhtia ( venäjän tunnit Teon kanssa).

–          Opin hyödyntämään ensiksi Mittavan sisäistä, laajaa osaamisskaalaa. Annan omaa osaamista ja efforttia muiden projekteihin.

 

Johtajaksi ei tulisi valita henkilöä, joka keskittyy muiden heikkouksiin vahvuuksien sijaan.

-Tom Peters-

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!