Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Jokainen tarvitsee mentorin

Kirjoitettu 02.12.15
Esseen kirjoittaja: Tapio Auvinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Jokainen tarvitsee mentorin
Kirjan kirjoittaja: Ristikangas, Clutterbuck ja Manner
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Ristikangas, Clutterbuck ja Manner (kirja: Jokainen tarvitsee mentorin) kertovat tutkimuksesta, jonka mukaan mentorit noin kymmenkertaistavat mentoroitavan motivaation työn jatkamiseen. Ei ole kuitenkaan itsestäänselvää, että mentori on hyvä ja miten itse mentoroitava voi auttaa omaa kehitystään.
Yksi Kasvu Openin mylläreistä (ikäänkuin mentori) aloitti esittelypuheensa: “Me emme ole antamassa teille avaimia käteen, vaan vinkkejä ja neuvoja eteenpäin kulkemiseen”. Mentorointi ei siis ole valmiiden vastausten antamista. Itseasiasa Ristikangas, Manner ja Clutterbuck toteavat, jos mentori tuputtaa omaa näkemystään, ja toimii ikäänkuin johtoasemassa mentoroitavaan nähden, mentorointi voi jopa haitata mentoroitavaa. Kasvu Openin mylläri kuvaa siis hyvin mentoroinnin idean heti aluksi ja asettaa mentoroitavien mieleen hyvän ajatusmallin siitä mitä seuraavien kuukausien aikana tulee tapahtumaan.
Käsitellään tästä eteenpäin mentoria nimellä Henri ja mentoroitavaa nimellä Iina. Henrin ei siis tule kertoa Iinalle miten hänen tulisi tehdä asioita. Mentori tapaamiset sen sijaan onnistuvat hyvin, jos Henri saa Iinan ymmärtämään jotain uutta hänen omasta osaamisestaa. Henrin tavoite onkin saada Iina tajuamaan hänen oma osaamis potentiaalinsa.
”Mentoroinnin omaksuminen yritykseen helpottaa perehdyttämistä, parantaa motivaatiota, kehittää yrityskulttuuria, parantaa viestintää ja sitouttaa tyntekijöitä. Samalla mentorointi parantaa mentorointavan ja mentorin osaamista ja kyvykkyyttä.” Kun tulemme Tiimiakatemialle ensimäisenä valmentajat kertovat meille talon tavat, sitten vertaisemme tiimioppijat ylmiltä vuositasoilta motivoivat meidät tekemään ja tämän seurauksena sitoudumme valmentamisen ja tiimioppimisen kulttuuriin. Vanhempien oppilaiden jakamat opit auttoivat meidät heti tajuamaan mitä hyötyä muoden osaamisesta on ja valmentaja painotti meille tekemisen tärkeyttä. Meille ei todellakaan annettu valmiita vastauksia, oli sitten kyseennä opiskelija edut, kurssisuoritukset tai asiakaskäyntien mallit.
Tiimiakatemian toiminnan ideana ei ole antaa sinulle valmiita vastauksia. Ideanana on auttaa löytämään omat vastaukset, koska liike elämässä on tilaa monen laiselle yksilölle ja uniikius usein nähdään myös etuna. Tämän vuoksi valmentava mentorointisuhden yrittäjyyselämän oppimisessa on mielestäni lähes täydellinen ratkaisu. Tästä huolimatta se jättää paljon vastuuta itse oppijalle – Iinalle. Meillä on vastuu oppimisestamme ja tekemisetämme. “Tiimiakatemia antaa sinulle tasan yhtä paljon, kuin sinä annat sille”. Valmentaja kertoo sinulle, jos kysyt. Opit, jos teet.
Mitä itse olen oppinut ja mihin etsin vastauksia? Pidän enemmän töistä, jotka palkitsevat tekemisen puolesta enemmän, kuin rahallisesti. En koe sopivani tiimiakatemialla vallitsevaan yrittäjän muottiin. Sen sijaan olen koonut laajempaa “osaamis pankkia” organisoinnista ja spesifimmin tapahtumatuotannosta. Ensimäisenä vuonna madalsin kontaktoinnin kynnystä kahdella erillisellä kontaktoinnin projektilla. Seuraavana vuonna tutustuin tapahtumatuotannon sisäpiiriin viikon mittaisessta Nordic Business Forumin vapaaehtoisten valmennuksessa ja liityin JyväskyläESsän tapahtumajärjestäjäksi. Arvioisin yhteensä soittaneeni noin 800 puhelua ja olleeni mukana 25 tapahtumassa opintojeni aikana. Puheluita on kertunut Business Arenalta, Keulinkilta, JESsiltä ja paljon omien kiinostuksenkohteiden kontaktoinnin kautta. Tapahtumia on järjestetty yhdessä AussieBarin kanssa ja monia JESsille. Tämän lisäksi NBF, Busines Arenan konferensi sekä Ilosaarirock avustus.
Olisinko kokillut mitään ilman niin sanottua mentoria? Vanhemista opiskelijoista Jussi Kämäräinen sekä Jussi Galla ovat antaneet minulle osviittaa mitä haluan saavuttaa. Galla opetti ihmisrakkauden ja Kämäräinen antoi inspiraation oppimiseen. Tiimivalmentajalta tärkeimäksi saamani kokemus on ollut omasta oppimisesta tehdyt motorolat ja kehityskeskustelut.  Ne ovat auttaneet tajuamaan mikä mahdollisesti veisi omaa osaamista eteenpäin ja muodostamaan polkua tiimiakatemialta valmistumista kohti.
Mentorointi suhdetta aloittaessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että “mentoroinnin hyöty riippuu lopulta siitä, miten sille on asetettu tavoitteet.”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!