Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kahvilan managerointi ja pölinät kesästä

Kirjoitettu 10.05.21
Esseen kirjoittaja: Elisa Sihvonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: FOOD & Beverage management
Kirjan kirjoittaja: john cousins, david foskett, David Graham ja Amy Hollier
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 4. Johtaminen, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

FOOD & Beverage management

By john cousins, david foskett, David Graham ja Amy Hollier

 

Tapani käsitellä teoriaa esseissä

Esseissä pitäisi pystyä varmaankin reflektoimaan teoriaa käytäntöön. Koen, että en osaa toimia niin. En käsittele oppimista niin. Luen teorian ja jätän sen muhimaan. Se jaa pinnan alle vaikuttamaan ja synnytän sen kautta uutta. Mutta asian suoraan rinnastaminen teoriaan ja siinä kiinnipitäminen ei ole vahvuuteni eikä ole nautintoni. Haluan käsitellä sisäistämääni tietoa luovammin. Haluan kirjoittaa esseeni vapaalla tyylillä itseni näköisenä tietoa sisäistävällä tavalla. Haluan herättää omat ajatukseni ja käydä keskustelua nousseista asioista itseni kanssa esseen kautta.

 

Ravintola ja elämys

 

“Customers buy experiences -> they buy memoires -> they buy meal experiences”

 

Tämän asian ymmärtämisellä pääsee suuresti eteenpäin mara-alalla. Eri mestoista tullaan hakemaan eri kokemusta ja eri mestoihin tullaan täyttämään eri tarpeita. On tärkeä tunnistaa, mitä tarpeita Myllytuvan asiakkaat tulevat täyttämään tullessaan käymään tuvalla. Mikä on juuri tämän paikan elämys? Mitä juuri tältä kuppilalta haetaan? Myöskin haluan kääntää sen siihen, että minkälaista elämystä haluat tarjoilla? On aivan turha yrittää tarjota jotain, mitä et osaa tai halua tarjoilla. Pitää valita se oma genre ja panostaa siihen täysillä. Kaikki tai ei mitään.

 

Elämys, jonka haluamme tarjoilla on ikimuistoisia kesäiltoja. Mestan, jonka tunnelman ja meiningin muistat aina sydämessäsi. Sieltä ei ehkä saanut sitä burgeria tai pizzaa, mutta ei saatana siellä oli hyvä meininki ja tunnelma. Väki viihtyi ja heitä kestittiin.

 

Mietin, kun alueella kasvaa kilpailu, että millä ihmeellä me pystymme kilpailemaan näiden paikkojen kanssa, keillä on ihan oikea keittiö? Resurssit tehdä kunnon ruokaa? Kun meillä on kämäinen yritys keittiöstä rikkinäisellä vohveliraudalla ja leipägrillillä? Heillä sisävessa ja meillä ulkohuussi?

Totuus on se, että jos jonkun tekee mieli kunnolla syödä burgeria tai pizzaa emme pysty heidän kanssaan siitä kilpailla. Se ei ole mahdollista. Emme pysty tarjota sitä tarvetta heille.

Ehdottomasti isoin asia millä voimme kilpailla on tunnelmalla. Mestan tunnelmaa ei voi kopioida. Koska se on yhdistelmä siitä paikasta ja siellä työskentelevistä ihmisistä ja asiakkaista. Autenttisuus ja luonnon läheisyys

Meillä on upea terassi mahtavalla maisemalla. Jengi haluaa tulla meille viettämään iltaa ja syömään vohvelia myllytuvalla. Myllytupa on se juttu. Myllyn kokemusta pitää vahvistaa, jotta me pysymme relevanttina ja tarjoillemme jotain erilaista, mitä muut eivät pysty.

 

Miten vahvistamme tätä Myllytuvan elämystä?

 

Monesti korvessa olevat paikat kaukana kaupungista ei ole kovinkaan fresh. Tai sitten on liiankin fresh. Pitää olla sopivan kämänen ja sopivan fresh. Se on mylliksen juttu, sekoitus kumpaakin. Se on sekoitus kesäkahvilaa ja sekoitus paikallista kapakkaa.

Parasta viime kesässä oli, kun asiakkaat sanoivat, että Myllytuvalle kokee tulleensa kotiin.

 

highly skilled actors who can personalise each service event, according to the needs -> the delivery must be authentic”

 

Tärkeintä meillä on asiakaspalvelu. Pelisilmä siinä, että se on aitoa kohtaamista ja räätälöityä asiakkaan mukaan. Minkälaista palvelua lapsiperhe haluaa saada ja millaista palvelua illan oluenjuoja haluaisi saada? Kummankin tarpeet täyttyy täyttää. Se on Geishan performanssi viihdyttää vieras viihtymään luonasi mahdollisimman pitkään ja janoamaan lisää.

Meidän pitää panostaa autenttiseen tunnelmaan – meidän näköisiä tapahtumia, jotain mitä kokee vain Myllytuvalla

Tänä vuonna leivomme itse enemmän, jotta saamme luotua lisää autenttista mielikuvaa ja tuvalla tuoksuisi pullalle – herätellään hajuaistia

Brunssia ei taida olla lähiympäristössä – meillä brunssi on omanlainen kokemus koskenpauhussa, siitä pitää tehdä unelmien elämys

Parantaa äänentoistoa

Laajentaa Drinkkimenua limuviinoista, kunnon nautinnollisiin kesäjuomiin, ikimuistoinen hetki terassilla raikas juoma kädessä, kaunis.

Hyttyset on päänvaiva ja niille pitää pystyä tehdä jotain

Lisää pelejä ja tekemistä, jotta viihtyminen on taattu pitemmän aikaa

Paikallinen lehti tilaukseen

Myllytuvun valokuva-albumi on tulossa tänä kesänä – muistot pysyy muistoissa, olisinpa ollut tuolloin!

Lisäämme pientäsuolaista menuun

Teemme virallisemman menuun, jotta asiakkaiden on helpompi tilata, vähentää jonoa

Suuri panostus asiakkaiden nimien ulkoon opetteluun

Työntekijöiden täytyy lunastaa kesäneito/juhannussulho olemus  ja emäntämäisyyttä unohtamatta

Sydämellisyyttä pilkesilmäkulmassa

Enemmän kukkia ja enemmän valoja

 

Miten täällä keskellä ei mitään on jotain tällaista? Miten täällä on reivit? Miten täällä on Maustetytöt? Miten saan täällä ihanaa Riesling viiniä? On vegaania on gluteenitonta? On brunssi?

 

Kyllähän täällä viihtyy.

Saa asiakkaat puolellesi rehellisellä ja autenttisilla kokemuksilla.

Tarjoa rahoille vastinetta. Ei yli hinnoittelua, mutta ei myöskään alihinnoittelua

Tarjouksen sijaan yllättävä lahja. Wau efekti. Kaupan päälle jotain.

Luo parempia suhteita.

 

Engagement of all the senses

 

Kun, aloitin Myllytuvalla minulle sanottiin, että nämä henkilöt ovat meidän asiakasryhmä ja tehdään näin koska nää tykkää tästä ja nää ei tykkää tästä. Tiedämmekö oikeasti, mistä asiakkaat tykkää ja mistä eivät? Minun mielestä voi myöskin olla suunnannäyttäjänä. Jos on jatkuvasti kosketuksissa asiakaspintaansa usein saattaa tietää jopa paremmin, kuin asiakas mitä he voisivat kaivata. Jos se olisi valmiiksi kerrottuna se varmaan olisi jo olemassa.

Välillä tuntuu, että hienoja bisneskouluja käyneet ihmiset yrittävät pakottaa mittarointiin keskittynyttä tavoite keskeistä johtamista ja yrittäjyyttä joka paikkaan ja joka konseptiin. Kaikkea yritetään laajentaa ja tehdä isommaksi. Nyt Franchsige pystyyn, jotta voidaan tehdä enemmän rahaa. En halua olla tiskin takana vaan johtaa yritystä. Usein idea ja bisneksen sydän kuolee, kun sen perustaja katoaa. Hänen luomansa tunnelma katoaa paikasta. Tai sitä samaa johtamismallia, mitä käytetään isoissa korporaatioissa, yritetään tuoda myös pienyrityksiin. Kaikesta voi ottaa oppia ja napsia parhaat palat siihen paikkaan missä olet, mutta suoraan niiden käytäntöjen vieminen sellaisenaan pienempään konseptiin tuntuu hölmöltä. En usko, että tulen koskaan työskentelemään isossa yrityksessä, joten haluan keskittyä johtamaan pienyritystä. Mikä pitää pienyrityksenhengissä vuodesta toiseen? Hyvät asiakassuhteet.

 

If you have no idea of where you are going then you won’t know if you are ever going to get there

 

Tavoitteemme on tehdä ikimuistoisia kesämuistoja yhdessä asiakkaiden kanssa. All in. Tämä on minun viimeinen kesä Myllytuvalla ja nyt aion nauttia joka hetkestä. Niillä resursseilla, mitä on tarjolla. Jos rajoitteet kiristyy nautitaan siitä, mistä voi nauttia. Life gives you lemons make lemonade. Kesämuistojen koti, hyväntunnelman ja meiningin satama, kesätaian lähetyssaarnaaja.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!