Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki kannattaa kiertää

Kirjoitettu 04.11.13
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: We Are All Wierd
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen löytänyt uuden suosikkikirjailijani. Aiemmin pidin Jim Collinsia aivan ehdottomana ykkösenä, mutta Seth Godin on saanut minut ajattelemaan markkinoinnista ja innovoinnista täysin uudella tavalla. En keillä, etteikö Collins olisi ehdoton guru omalla alallaan, mutta Godin antaa lukijan itse oivaltaa ja avata aivonsa solmut. Tämäkin huikea kirja antaa sinun lukea (minun tapauksessani kuunnella) sen loppuun asti, kunnes vetaisee maton jalkojesi alta ja koko paketti saa aivan uuden merkityksen.

Kuunnellessani kirjaa ajattelin, että tämä on taas uusi kirja, joka hehkuttaa sitä, miten niché brändit ja markkinat ovat kannattavia. ”Sinun kannattaa innovoida jotain marginaalimarkkinoille,” luulin olleen kirjan sanoman. Tässä olin kuitenkin pahasti väärässä.

Timothy Ferriss’kin puhui ”uudesta rikkaasta”, jolla on aikaa ja rahaa toteuttaa sitä, mitä hän itse haluaa. Godin ottaa askeleen taaksepäin ja määrittelee rikkaan olevan kuluttaja, jolla on varaa valita ostaako hän tuotteen X vai Y. Nykypäivänä lähes jokainen on rikas tällä tavalla, eikä massoille pakkosyöttäminen toimi. Mitenkä siis saada tuotteesi myytyä, kun tavanomainen mainonta, eli tiedottaminen, ei toimi?

Erittäin hyvä esimerkki melko epäonnistuneesta markkinoinnista oli LR2012 markkinointikamppanja. Pyrimme hakemaan mahdollisimman laajaa markkina-/kuulija-aluetta, eli massaa. Lähdimme sillä ajatuksella, että noin jokaista 100 mainoksen kuullutta vastaa yhtä kävijää. Näin ollen meidän olisi pitänyt tavoittaa 400 000 potenttiaalista asiakasta, jotta olisimme edes teoreettisesti päässeet kävijätavoitteeseen.

Mitä meidän olisi pitänyt tehdä? Markkinointi olisi pitänyt kohdentaa. Markkinoida massakäyrän laidoille, noille ”oudoille”, mutta kaikkeista potenttiaalisimmalle porukalle. Hyvä esimerkki olisi Leppävirtalainen tai Varkautelainen rockin kuuntelija. Toinen hyvä kohderyhmä olisi ollut Stam1nan ja Viikatteen Itä-Suomen faniclubit.

Vaikka tällainen kohderyhmä on huomattavasti pienempi, se on meille huomattavasti potenttiaalisempi yleisö. Heille markkinointi viestimme olisi ollut relevantti ja kiinnostava. Se sopii heidän ”outouteensa” ja ruokkii sitä. Tämä markkinointiviesti on heille verrattuna houkuttelevampi kuin monelle muulle, koska heitä kiinnostaa kyseenomaiset bändit. Toinen asia on se, että he pystyvät majoittumaan kotonaan yön, koska meillä ei ollut majoitusmahdollisuutta.

Miten voin kiertää tämän houkuttelevan tulevaisuudessa muissa projekteissani? Etenkin massatapahtumat, esimerkiksi tuleva Aivomyrsky 2014, houkuttelevat menemään tuohon lankaan.

Ensinnäkin kohderyhmä ja kohdentaminen ovat tärkeitä asioita, sillä näin pystymme hakemaan pienemmästä massasta paremmalla HitRatella kävijöitä. Agendamme on tällä kertaa yrittäjyys ja miten kävijät saadaan tekemään tulevaisuudessa ideoistaan itselleen elannon.

Tähän houkuttelevin kohderyhmä on ihmiset, joilla on jo yritys ja idea, muttei tietoa tai uskallusta tehdä ideasta bisnestä. Tähän kategoriaan siis sopivatkin etenkin tiimiyrittäjät, juuri yrityksen perustaneet, yrittäjyyslukiot ja yrityksen perustamista miettivät ihmiset. Tässä onkin se meidän kävijöiden ydin, jota lähdemme hakemaan. Vielä markkinointikanavat ovat auki, mutta niistä tärkeimpinä ovat Tiimiakatemiolla vierailut & vahvarit, JES, JyKes ja lukiot.

Nämä kohderyhmät ovat rikkaita, enkä tarkoita nyt rahallisesti vaan päätöksenteoltaan. Heillä on monta seminaaria, joista he voivat valita, joten olemmekin pyrkineet tuomaan agendan mahdollisimman lähelle näitä kohderyhmiä. Näin ollen he voivat samaistua agendaan ja valitsevat meidät mieluummin kuin NBF:än tai ICE:n.

Olemme myös miettineet, että massaa haetaan passiivisesti ja euroja siihen käyttämättä. LR2012:sta huomasimme, että Tiketti oli melko helppo myyntikanava ja mietimmekin, että käyttäisimme sitä yksittäisten lippujen myyntiin. Niille jotka sattuvat osumaan sivuillemme ja haluavat ostaa liput.

Uskonkin, että näillä asioilla pystymme välttämään sudenkuopat ja säästämään suuren määrän rahaa markkinointibudjetistamme. Joten eiköhän oteta pieni summary taas tähän väliin:

”Kuluttajalla on valta, koska heillä on mahdollisuus valita. Älä siis tyrkytä tuotettasi kaikille, vaan kohdenna markkinointi. Mieti, kenelle tarjottavasi on relevanttia ja keskity markkinoimaan heille. He ovat vastaanottavaisempia ja ostavat helpommin, koska tuotteesi sopii heidän maailmankuvaansa. Näin säästät aikaa ja rahaa, kun et yritä tavoittaa kaikkia.”

Antti Reijonen
Osuuskunta Innomo
044 7242801
Antti(ät)Innomo.fi

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!