Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 17.03.13
Esseen kirjoittaja: Marjo Heiskanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

KAIKKI MARKKINOIJAT OVAT VALEHTELIJOITA

Seth Godin

Kirjan kirjoittaja Seth Godin valehteli nimetessään tämän kirjan nimen. Hän kirjoittaa jo kirjan takakannessa: “ Eivät markkinoijat ole oikeasti valehtelijoita. He vain sepittävät tarinoita. Valehtelijoita ovat kuluttajat ja kuluttajina me valehtelemme itsellemme päivittäin. Valehtelemme vaatetuksestamme, asuinpaikastamme, äänestyskäyttäytymisestämme ja työnteostamme”
Menestyäkseen markkinoijan pitäisi tarjota hyviä tarinoita, joihin kuluttajat  voivat halutessaan uskoa. Monta kertaa asiakastyytyväisyys lähtee hyvästä tarinasta. Se on monesti voiton salaisuus. Menestyäkseen yrityksen pitää omistautua hyvälle ja kantavalle tarinalle.

Kirjasta ilmenee, että oikeastaan markkinoija ja kuluttajat ovat molemmat valehtelijoita. Kun markkinoija kertoo hyvän tarinan ja kuluttaja uskoo sen, tulee tarinasta valhe, joka leviää ihmiseltä toiselle. Tämän jälkeen markkinoija menestyy ja myynti kasvaa. Kirjassa pohditaan myös paljon tarinan voimaa ja sen vaikutusta markkinoinnissa. Kaikilla ihmisillä on aina jokin syy miksi hän ostaa. Esimerkiksi dieetillä olevat ihmiset haluavat ostaa light -tuotteita, koska uskovat, että niissä on kaloreita ja haitallisia aineita terveydelle vähemmän, vaikka oikeasti asia ei näin ole.

Mielestäni kirja opettaa hyvin, kuinka markkinoijan tulisi oivaltaa ihmisten uskomuksia ja ymmärtää monen eri ihmisen erilaiset mieltymykset. Markkinoija ei ole se, joka aina laittaa tarinan alulle. Sen tekevät monesti ihmiset itse. Tehdessään asiat oikein, markkinoija löytää oikeat kohderyhmät ja osaa vielä hyvin viedä tarinansa suuren yleisön tietoisuuteen tavalla, jolla ihmiset alkavat uskoa siihen. Tarinoiden olisi oltava tarpeeksi uskottavia, jotka tehoisivat asiakkaisiin, heidän valmista maailmankuvaa vaalien. Olen paljon tykännyt lukea markkinointiin liittyviä kirjoja, mutta tämä oli aivan erilainen kirja kuin aikaisemmin lukemani markkinointikirjat. Tykkäsin kirjan monista esimerkeistä liittyen yritysten tarinoiden voimaan.

Kirja antoi minulle aivan uusia näkemyksiä ja ideoita markkinointiin. Oli tuote tai palvelu mikä tahansa, sen myymiseksi asiakkaalle on oltava hyvä tarina. Tarina siitä, minkä takia joku tuote tai palvelu kannattaa asiakkaan ostaa. Tänä keväänä olen tehnyt useiden tunnettujen brändien promoja ja joka kerta, kun olen lukenut koulutusmateriaaleja, olen aina miettinyt jokaisen brändin kohdalla, että mikä on tarina jokaisen kohdalla. Tämän kirjan luettuani eri brändien tarinoiden voima ja merkitys on tullut minulle entistä selvemmin ja vahvemmin esille.

Olen tehnyt kevään aikana promoja mm. laadukkaan Itävaltalaisen Milka-suklaan parissa. Kukapa ei ostaisi hyvää ja herkullista Milka-suklaata, joka on valmistettu Alpeilla laiduntavien lehmien maidosta. Milka-suklaa brändi on jo 111 vuotta vanha.ja ollut suursuosikki Euroopassa jo vuosia. Tänä keväänä Milka vihdoin rantautui myös Suomeen. Milka-suklaan ympärillä on mielestäni ihana tarina. Promoissa minulla on ollut myös mukana hellyttävä Milka-pehmolehmä, joka hyvin tukee Milka-suklaa brändin tarinaa. “ Milka on pehmeintä suklaata Alpeilla laiduntavien lehmien maidosta “

Olen paljon työskennelyt myös erilaisten kosmetiikka brändien parissa. Esimerkiksi Nivea on ihonhoitobrändi, jonka ympärille kietoutuu tarina maailman myydyimmästä legendaarisesta klassikosta ihonhoitovoide Nivea Cremestä. Ensikosketus minulle tästä Nivean ihonhoitovoiteesta on se, kun äitini laittoi sitä pienenä minulle poskille suojaksi pakkaselta. Aina, kun käytän Nivea Cremeä, tuttu tuoksu tuo lapsuuden mieleen. Nivea on ollut jo yli 100 vuotta hyvän ihonhoidon puolesta puhuja, sillä Nivea Creme syntyi jo vuonna 1911, pohjautuen eucerit ainesosan keksintöön, joka on ainutlaatuinen kosteuttava ainesosa, joka tekee ihosta pehmeän. Nivea on brändinä valittu myös Suomessa Luotetuin Merkki-tutkimuksessa luotetuimmaksi ihonhoitotuotemerkiksi. Nivealla on tarina, johon me suomalaiset uskomme ja luotamme.

Suosittelen lämpimästi Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita kirjaa kaikille, jotka haluavat uutta ja erilaista näkemystä markkinointiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!