Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 01.10.13
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjan sanoma pohjautui tarinoihin, ja siihen kuinka ne toimivat markkinoinnissa. Siksipä päätin reflektoida sitä omaan NoStatus- projektiini, joka on puhtaasti myynti- & markkinointiprojekti.

 

Historia

 

NoStatus lähti liikkeelle tapaamisesta Aussie Barin yrittäjän Satu Oravan kanssa. Satu on aikoinaan valmistunut Tiimiakatemialta, ja hän oli tehnyt myynnin nostatus- projektilla MYM-rahat. Rahasta kiinnostuneena ihmisenä totta kai omat ajatukset heräsivät: mitä ihmettä he olivat tehneet noin lyhyessä ajassa?

 

Myynnin nostatuksessa oli kyse yritysten/paikkojen kiertämisestä promoten asiakkaan tuotetta. Välillä he olivat käyneet kymmeniä yrityksiä läpi kertomassa promottavasta asiakkaasta ja jakaneet maistiaisia/tuliaisia jotka asiakas oli antanut. Toisinaan taas he olivat kävelleet hämeenkatua pitkin Tampereella ja heitelleet lompakkoja olan yli. Tietysti lompakon kiinni saanut juoksi perässä, ja tarjosi lompakkoa takaisin. Satu oli hymyillyt takaisin, ja sanonut, että saat pitää sen. Lompakko oli sisältänyt paikallisen ravintolan alennuskuponkeja. Ihastuimme vanhan projektin tarinaan niin paljon, että päätimme herättää sen uudestaan henkiin.

 

 

Mikä NoStatus?

 

NoStatus on odottamatonta piristystä keskelle harmaata arkea, kertoen samalla promottavan tuotteen/yrityksen tarinaa. Se vastaa täydellisesti siihen mitä markkinointi oikein on: uusien ajatusten levittämistä. NoStatus menee sinne missä asiakkaat sillä hetkellä ovat: työpaikat, kaupat ja tapahtumat vain esimerkkinä tästä. Jokainen markkina-alue sovitaan aina jokaisen asiakkaamme kanssa erikseen.

 

Kenelle NoStatus soveltuu?

 

Elän ja uskon niin vahvasti myynnin nostatuksen vanhaan tarinaan, että tähän asti palvelun myyminen on ollut helppoa. En edes näe sitä vaihtoehtoa, että konseptiamme ei voisi jollekin yritykselle soveltaa. Tuntuu myös siltä, että yrittäjät kaipaavat konkreettista toimintaa markkinoinnissa pelkkien ideoiden/suunnitelmien sijaan. Ennen NoStatusta tein projekteja, joissa mentiin ideat etunenässä. NoStatuksessa mennään taas tekeminen keihään kärkenä. Jostain kumman syystä yrittäjyyshenkiset ihmiset ovat pitäneet jälkimmäisestä enemmän.

 

Konkreettisuuden lisäksi myyntiä ovat helpottaneet NoStatuksen tähän astiset tarinat siitä mitä on jo tehty ja mitä nyt on suunnitelmissa tehdä. Asiakkaan on helppo kuvitella oma tuotteensa promottavaksi, ja saman tien rupeamme heittämään ajatuksia siitä, kuinka palvelua voi räätälöidä juuri tämän asiakkaan tarpeisiin. Nyt uusia asiakkuuksia on vireillä leipomosta matkailutilaan, tämä kertoo jo paljon skaalasta millä alalla teemme hommia. Tarinamme NoStatuksesta eivät syyttä ole uskottavia, ne ovat nimittäin täysin totta.

 

Kilpailutilanne

 

NoStatus on uniikki palvelu, sitä ei saa muualta konseptoituna kuin meiltä. Kaiken maailman promoajia kyllä maassamme hujeltaa, mutta heti jos heidän täytyy ruveta tekemisen lisäksi jotain suunnittelemaan, nousee hintalappu yllättävän kovaksi. Tästä syystä NoStatus onkin saanut nopeassa ajassa paljon kiinnostusta osakseen: se on uusi palvelu ja eroaa jo joukossa olevista markkinointipalveluista. Emme halua todellakaan ylihinnoitella itseämme, tärkeintä on se, että maahan saadaan uusia markkinointikeinoja perinteisten lehtimainosten ja somekrääsän ympärille.

 

Tarina joka sisältää tarinoita

 

NoStatuksen synnystä ja olemassa olemisesta on tarina, mutta kaikkein tärkeinä on rakentaa meidän tarinamme sisälle tarinoita asiakkaistamme. Meidän kaikkein tärkein tehtävä on jättää loppuasiakkaalle muistijälki promottavan yrityksemme tuotteesta tai palvelusta. Jokaisella kampanjallamme on tarkka tarkoitus ja tavoite. Nämä tavoitteet räätälöidään aina asiakaskohtaiseksi. Saatamme esimerkiksi käydä läpi 50 yritystä Jyväskylän alueelta tarkoituksenamme ohjata ihmisiä läheiseen kahvilaan lounaalle.

 

Se, että saamme ihmisissä kyseisen toiminnon liikkeelle vaatii reipasta ja pirteää viestintää kohteessa sekä oikeanlaisen muiston jättämistä yritykseen. Tulemme odottamattomasti työpaikalle vierailulle, aiheutamme katkoksen arkeen ja jätämme muiston/kerromme vitsin/tarjoamme maistiaisia. Sanotaan heipat ja pyydetään käymään. Työpäivä on niin arkinen tilanne kuin arkinen tilanne voi vain olla, että tällaisen katkoksen muistaa joka ikinen.

 

Seuraavat askeleet

 

Se mitä NoStatus tarvitsee tällä hetkellä, on ehdottomasti lisää asiakkaita. Nykyisiä auki olevia kauppoja pitää clousata, ja uusia tarjouksia täytyy lähteä viikoittain liikkeelle. Silloin, kun tarjouksia lähtee neljä viikossa, rupeamme olemaan hyvässä vauhdissa. Nyt meidän pitää vain ja ainoastaan löytää ne yritykset, joita tarinamme koskettaa.

 

NoStatuksen missio

 

Jokainen tietää kuinka paljon lapsi odottaa joulupukkia ennen aattoa. Yhtälailla me haluamme tulla odotetuiksi työpaikoilla. NoStatuksen missio on päästä työpaikoilla samaan tilanteeseen kuin pikkulapsi joulupukkia odottaessa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!