Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Godin
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi, mitä se oikeastaan on? Itselleni sanasta tulee heti ensimmäisenä mieleen autokauppojen mainokset. Ne eivät ole kuitenkaan markkinointia sen todellisessa merkityksessä, vaan lähinnä myynti-ilmoituksia. Todellinen markkinointi, joka näiden autokauppojenkin markkinoinnin taustalla on, on uuden asian tai tiedon levittämistä. Jokainen auto tuo itsestään tietynlaisen kuvan, Ford esimerkiksi herättää kuvan autosta, joka alkaa ruostua heti takuun rauettua. Mercedes-Benz taas herättää kuvan autosta, joka kestää vuosikymmeniä vaikka öljyjä vaihtamatta. Toisen automerkin markkinoinnissa on onnistuttu, kun taas toisen ei. Voisi siis sanoa, että kummallakin autolla on oma tarinansa. Nämä ovat syntyneet automerkkien markkinoijien luomina, mutta ennen kaikkea kuultuna ystäviltä ja tutuilta. Ihminen näin muodostaa omat mielipiteensä ja käsityksensä tarinoiden perusteella.

Todellinen asiakastyytyväisyys juontaa juurensa hyvään tarinaan. Niitä on mukava kuunnella ja ennen kaikkea ne herättävät kuuntelijassaan tunteita. Kirjassa kerrotaankin, että markkinoijat ovat lähinnä tarinoiden kertojia. Menestyvät markkinoijat eivät edes ala kertoa ominaisuuksista ja hyödyistä. Sen sijaan he kertovat tarinoita, jollaisia me kuluttajat haluamme uskoa. Tällaisesta esimerkkinä voisin sanoa Pepsin mainokset. Näissä mainoksissa on rakennettu tarina Pepsin ympärille. Ne usein huvittavat tai aiheuttavat wow –ilmiön. Mainoksessa kerrotaan lyhyt tarina, jota Pepsi on osana.

Voiko minusta tulla hyvä markkinoija, vaikka en olisikaan niin hyvä tarinankertoja? Kirjan mukaan tämä on mahdollista. On kuitenkin tärkeää esimerkiksi ymmärtää ihmisiä ja kuinka he vastaanottavat tietoa. Ihmisten tiedon vastaanottamista käsittelevät tutkimukset keskittyvät nykyään neljään tapaan, joilla pystymme käsittelemään valtavia määriä tietoja, joita kohtaamme päivittäin. 1. Eroavaisuuksien etsiminen. Mikäli kohtaamamme tieto ei ole meille uutta, jätämme sen huomiotta. 2. Syy-yhteyksien etsiminen. Kiinnitettyämme huomion johonkin, aivomme yrittävät päätellä, mitä tapahtui. Keksimme heti säännön tai teorian siitä, mitä tapahtui. 3. Ennustuskoneiston käyttäminen. Seuraavaksi alamme ennustajiksi. Mikäli pystymme ymmärtämään jo etukäteen mitä seuraavaksi tapahtuu, uusien asioiden saanti vähenee ja näin voimme asettua taas takaisin olemaan huomaamatta asioita. 4. Kognitiivisen dissonanssiin luottaminen. Kun olemme päättäneet, meillä on jotain olettamuksia syysuhteista ja olemme tehneet muutamia ennustuksia, pidämme niistä kiinni. Emme huomioi niiden vastaista tietoa niin pitkään kuin mahdollista ja keskitymme vain tapahtumiin, joiden kanssa olemme yhtä mieltä.

Kirjassa puhuttiin myös paljon ensivaikutelmasta. Se on kieltämättä todella tärkeä, koska tällöin kuluttaja muodostaa oman, ensimmäisen mielipiteensä kyseisestä yrityksestä tai palvelusta. Kaikki merkittävät päätökset, kuten ostopäätökset tehdään hetkessä. Tämän todistaa esimerkiksi käyttäytyminen kirjastossa. Ihminen käsittelee parhaillaan tuhansia kirjoja ennen valintapäätöstään. Tähän voi vaikuttaa todella moni asia, kuten kirjan kansi, koko tai jopa fontti. Näin ollen on ehdottoman tärkeää ymmärtää oma asiakasryhmänsä, jota tavoittelee mainonnallaan. Luksusautomallia kauppaavan yrityksen kannattaa käyttää mainoksissaan hienostunutta tyyliä, mutta esimerkiksi kaupatessa halpatavaraa hienostunut tyyli voi vain karkottaa asiakkaansa. On ikään kuin hypättävä asiakkaan rooliin ja ajateltava, että mitä tämä kuluttaja mahdollisesti tästä voisi ajatella. Eli millaisen tarinan tämä kertoo kuluttajalle.

Puhumme Tiimiakatemialla usein parhaiden ideoiden pöllimisestä. Kirjassa oli kuitenkin kappale, joka osoitti, että tämä ei ole välttämättä se parhain keino menestyä. Yhdysvaltalainen Internet-sivusto woot.com on yksi nykyajan menestystarinoita. Se ei edes pyri kilpailemaan Internet-jätti Amazonin kanssa, vaan se on luonut itselleen täysin uudenlaisen toimintatavan. Tuhansien tuotteiden myymisen sijaan he myyvät vain yhtä tuotetta per päivä. He myyvät sitä suurella alennuksella tietyn erän. Toiminta-ajatus on niin erikoinen, mutta yksinkertainen, että heidän ei tarvitse käyttää ollenkaan rahaa markkinointiin. He ovat päässeet siihen, johon uskoisin kaikkien markkinoijien pyrkivän. He kertovat helppoa ja uskottavaa tarinaa, johon ihmiset uskovat ja näin kertovat eteenpäin. Ja koska tarina on vain woot.com:n, sillä on paljon tilaa kasvaa.

–       Luo tarina, jota on helppo uskoa, mutta tarjoaa jotain uutta.

–       Ymmärrä asiakastasi.

–       Myy tarinasi, älä nippelitietoa

–       ”Älä ole parempi Amazon kuin Amazon”

–       Mikä on minun tarina?

–       Mikä on Wimman tarina?

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!