Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 02.03.15
Esseen kirjoittaja: Mikko Tammilehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jo puhuttaessa myynnistä tai markkinoinnista herää mieleesi ajatus lierosta ja kierosta, stereotyyppisestä Hollywood-tyylisestä myynti-/markkinointi-ihmisestä. Hieno puku, mielistelevät sanavalinnat ja sulopuheet. Halu voittaa sinut hänen puolelleen. ”Hän valehtelee minulle”, ajattelet. Päätät olla ostamatta hänen tuotettaan sen perusteella millaisen tunteen hän sinussa saa aikaan. Et pidä lieroista myyntimiehistä jotka tuputtavat tuotteitaan sinulle.

Ehkä hän oli liero, ehkä ei. Ehkä oma maailmankuvasi kaipaa kehitystä? Miksi ajattelet niin kuin ajattelet?

Ehkä sliipatun näköisen ”myyjän lieron” tarjoama tuote ei olekaan huono, tai ainakaan täysi kusetus, sillä jotkut sitäkin ostavat, eikö? Saatat ihmetellä ”miksi ihmeessä”, mutta ihme on siinä, että syitä on melkein yhtä monta kuin ihmisiä tämän maan päällä.

Palaat kaupoilta kotiisi. Niiltä samoilta kaupoilta missä tapasit tämän lieron. Lasket ostoskassisi keittiön pöydälle ja alat purkamaan ostoksiasi pois kasseista. Sinulla on hyvä mieli kun löysit viimein sitä uutta luomukahvia mistä ystäväsi ovat jauhaneet töissä koko viikon. Pakkaus on kauniisti muotoiltu ja tekstit siinä ovat vain espanjaksi, sillä kahvi on tuotettu Ecuadorissa ja se on täyttä käsityötä. Tiedät, että plantaaseilla työskentelevät ovat ihmisiä, joilta huumesota ja kartellit ovat riistäneet melkein kaiken. Plantaaseilla työskennellessä he saavat kuitenkin normaalia palkkaa ja yhtenä työsuhde-etuna on myös säännöllinen ammattiapu työntekijöiden mielenterveyden ylläpitämiseksi. Ovathan nämä ihmiset kärsineet vaikka ja mitä kamalaa.

Kahvi on tietysti kalliimpaa kuin se perinteinen lähikaupan sahanpuru-saludo, mutta olet valmis maksamaan sen hinnan tietäen, että ne poloiset ihmisparat Ecuadorissa saavat elämälleen hieman lisää valoa tunnelin päähän. Olet valmis maksamaan kahvin tyyriin hinnan, sillä pidät kahvin ja tuottajan tarinasta. Haluat näyttää muille, että edustat samanlaisia elämän arvoja kuin kahvin tuottaja. Ostat kahvia myös sen takia, että haluat olla osa porukkaa joka ajattelee samalla tavalla kuin sinä. Teitä kaikkia osapuolia yhdistää samanlainen maailmankuva.

Kerrottu tarina + maailmankuva + tarinaan sopiva tuote + oikea kohderyhmä = Menestys

Kumpi sinussa herättää enemmän tunteita? Kylmät faktat ja statistiikka vai inspiroiva ja mielenkiintoinen tarina. Jaksatko lukea iltalukemisena tilastoja vai lukisitko mieluummin tarinan Pikku Myystä ja kadonneesta hillopurkista? En tiedä mitä vastaat, mutta tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa ja mielesi kohdistui jo ne sanat luettuasi siihen, kumpi on sinusta mielenkiintoisempaa. Olet siis osa jompaa kumpaa ryhmää, joilla on molemmilla omanlaisensa maailmankuva. Yhdyt maailmankuvaan siksi, että se on sinusta tärkeää ja kiinnostavaa. Joko tietoisesti tai tietämättäsi levität sen sanomaa, sillä se ehkä auttoi sinua ja haluat jakaa sen saman kokemuksen muiden kanssa, sillä kokemus oli mielestäsi hyödyllinen ja teki sinusta ehkä paremman ihmisen.

Kun olet itsekin jo kertomassa tarinaa niin eikö silloin markkinoija ole onnistunut työssään hyvin? Sinähän teet työtä hänen puolestaan! Mutta sillä ei ole väliä, sillä tarina on hyvä ja haluat levittää sitä. Et ajattele rahaa tai tuottajan hyötyä panoksestasi, sillä haluat niin kovasti olla osana sitä. Olet osa tarinaa ja olet ylpeä siitä.

Markkinoija on kuitenkin vain sysännyt tarinan ajatuksen liikkeelle sinussa. Sinä kuitenkin huomaamattasi sovitat tarinan omaan sen hetkiseen maailmankuvaasi niin kuin se sinulle sopii. Tässä vaiheessa alkaa ehkä se pienimuotoinen valehteleminen. Mutta kuka valehtelee? Valehteliko markkinoija sinulle kun ostit tuotetta? Vai valehteletko itse itsellesi tietämättäsi, jotta sinulla olisi parempi olo ja voisit olla tyytyväisempi itseesi? Kuitenkin, markkinoija on tehnyt loistavaa työtä, sillä sanoma leviää ja saa ihmiset ostamaan lisää, sillä se tuottaa ostajillensa hyvää oloa ja mieltä.

Maailmankuvan muuttuminen

Samat ostajat eivät kuitenkaan aina tule olemaan sinulle ja tuotteellesi uskollisia. Tuotteesi myy, sillä se on ostajan sen hetkiseen maailmankuvaan sopiva tuote. Tarinasi menee perille siksi, että se on sellainen tarina mitä ostaja haluaa sillä hetkellä kuulla. Siksi se jää mieleen ja siksi se kiertää puskaradiossa. Mutta sekä maailma että siinä elävät ihmiset muuttuvat. Sama tarina ei enää hetken päästä kelpaakaan. Pitää keksiä uusi tarina, tai asiakas menee ostamaan sen jostain muualta.

Hyvän markkinoijan, joka haluaa pitää kiinni asiakkaistaan kannattaa pitää mielessään Herodotoksen sanat; ”Tiedän, että ihmisen onni ei koskaan pysy pitkään samassa paikassa”.

Voi olla mahdollista, että et voikaan pitää asiakkaistasi kiinni loputtomiin vaikka haluaisitkin, sillä ihmiset ovat sinänsä arvaamattomia olentoja ja olemme jatkuvasti muutosten vietävissä. Maailmankuvamme muuttuu sitä mukaa kun vaihdamme ihmisiä ympärillämme, vaihdamme asuinpaikkaa, saamme uusia kokemuksia, uusia inspiraation lähteitä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, sillä niin moni asia vaikuttaa meihin.

Varmaa on kuitenkin se, että mikäli sinulla on tuote/liikeidea, tarvitsee sinun vain valita mieleisesi tarina sille, mitä se on ja mitä haluat edustaa. Sen jälkeen kun olet kirkastanut idean ja vision itsellesi niin, että osaat selittää sen vaikka viisivuotiaalle ymmärrettävästi, tarvitsee sinun vain kehystää se ja tykittää sitä oikeilla tavoilla (en tiedä mitä ovat oikeat tavat, sillä tällä hetkellä minulla ei ole varsinaisesti vielä omaa ideaa työn alla) oikealle kohderyhmälle, joidenka ajattelet kiinnostuvan tarinastasi. Tarinaa ei ole ilman kuulijoita, mutta ilman tarinoita maailma olisi tylsä paikka. Voit siis kutsua asiakkaitasi vaikkapa ”opetuslapsiksi” tai ”löydetyiksi sieluiksi”, mikäli se sopii tarinaasi. Se olisi osa tarinan kehystä ja erottuisi omalaatuisuudellaan joukosta.

Tarinaan täytyy panostaa, sillä vahvat ja perinteikkäät tarinat juurtuvat syvälle. Jokainen meistä on automaattisesti jonkun tarinan vannoutunut seuraaja. Tarinat tuovat mieleemme muistoja hyvistä ajoista, onnellisuudesta sekä antavat meille mahdollisuuden palata menneeseen ja miettiä miten erilaisia olimmekaan silloin. Vanhat ja perinteikkäät tarinat muistamme aina ja siksi palaamme niihin aina uudelleen ja uudelleen.

Vanhan juurtuneen tarinan esimerkkinä voidaan miettiä vaikka tämän tekstin alussa kirjoittamani kuvaus Hollywood-tyylisestä myyjästä. Se tulee mieleen, sillä sellaista tarinaa on kyseisen alan ihmisistä meille kerrottu. Tarina on juurtunut syvään, ja sitä on vaikeaa muuttaa, sillä silloinhan olisimme väärässä. Ihmiset eivät halua olla väärässä, tai ainakaan myöntää sitä. Kaikki on kuitenkin vastaanottajan asenteesta kiinni, mutta asenteeseenkin voi vaikuttaa omalla panoksella. Bisnes on edelleenkin ihmisten ihmismäistä tunteiden kauppaa, joka tarkoittaa sitä, että peliä pitää pelata ihmisten säännöillä. Inhimillisyys on avainsana tässä nykyajan jatkuvasti enemmän ja enemmän automatisoituvassa yhteikunnassa. Emme me halua koneita ja kliinisyyttä. Emme ainakaan koko aikaa.

Välillä mielemme tekee palata leirinuotion loisteeseen viileänä kesäyönä kuuntelemaan nuotion napinaa ja maagisia tarinoita. Jokainen vuorollaan, ihmiseltä ihmiselle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!