Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki viestintä on markkinointia

Kirjoitettu 31.01.15
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Pienyrittäjän markkinointiviestinnän käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Mari Nokkonen-Pirttilampi
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kannattaako yrityksen luoda brändiä?

 

“Vähitellen yritykselle kehittyy tietynlainen imago tai maine, halusipa yrittäjä sitä tai ei. Aina maine ei ole kovin mairitteleva.”

 

Nyt kolisee ja kovaa. Inton maine Tiimiakatemialla on pitkään ollut kyseenalainen. Emme ole lähteneet brändäämään tiimiä mitenkään, mutta kuva muiden silmissä on syntynyt. Se perustuu kaikkeen toimintaamme. Tiimimme sisälläkin syntyy väärinkäsityksiä ihmisten erilaisuuden perusteella, niin on myös tiimien välillä. Heitämme huumoria jatkuvasti, joskus vääristä asioista. Olemme kaiken kaikkiaan melko kovanahkaisia ja jaksamme pitkään kuunnella kavereiden vittuilua ja läpän heittoa, mutta välillä mennään liiallisuuksiin. Tiimin sisällä tunteet näytetään ja otetaan yhteen. Onneksi osaamme keskustella tilanteet selväksi.

 

Koska tiimin sisällä on syntynyt vittuilun kulttuuri, se näkyy myös ulospäin. Meillä ei ole mitään ketään tai mitään tiimiä vastaan. Heitämme kuitenkin läppää niin kauan, että joku älähtää. Olemme tietoisia menestyksestä ja tiimin hyvistä puolista, mutta yhtä lailla tiedostamme mokat ja huonot puolet. Kesällä mennään ja kovaa, talvella hissutellaan. Olemme kunnianhimoisia ja tähtäämme korkealle, mutta ulospäin se nähdään monesti ylimielisyytenä. Oikeasti olemme hyväntahtoisia ja haluamme haastaa muita tiimejä jakamalla asioitamme.

 

Meidän onneksi yrityskuvaa voi muokata. Työ on pitkäjänteistä ja vaatii jokaisen tiimiläisen panoksen. Brändi syntyy tiimin sisältä ja heijastaa yrityksen arvoja. Pidimme Intona strategiapäivän viime viikolla, jossa syntyi tiimin arvot.

 

  • Rakenteemme tukee helvetin rohkeita kokeiluja

  • Sitoudumme oppimaan yhdessä

  • Arvostamme toisten tekemistä

 

Keskustelimme paljon viime vuodesta ja siitä, kuinka ideat usein lytätään, tekemistä ei arvosteta eikä teoriaa jaeta. Kulttuurin muuttaminen on toki haastava prosessi ja vaatii suorapuheisuutta, mutta me tarvitsemme sitä. Koemme nämä asiat tiimin sisällä tärkeiksi ja haluamme jakaa sen myös Tiimiakatemian sisällä. Tämähän on paikka, jossa helvetin rohkeat kokeilut kannattaa ja pitääkin tehdä. Arvostan jokaista, joka lähtee tavoittelemaan suuria, liiankin suuria. Akatemialla ei kuitenkaan putoa korkealta ja on tiimi ottamassa vastaan. Saattaapahan tuosta saada vaikka Kultamunauksenkin.

 
Ps. Aiheista on keskusteltu ja uskon, että moni intolainen voi samaistua sanoihini. Totuushan on, että nämä ovat täysin omia ajatuksiani, vaikka onkin kirjoitettu me-muodossa.
 

Markkinointisuunnitelma

 

Markkinointisuunnitelman voi kyhätä kasaan nopeasti tai tehdä huolellisesti ja tunteella. Mielessäni on ollut pienehkö markkinointisuunnitelma syksystä asti, kun olen päivitellyt Inton sosiaalista mediaa ja nettisivuja. Aloitin kuitenkin kirjallisen version tekemisen ja päivitän sitä säännöllisesti, kun ajankohtaisia asioita tulee esille.

 

Alustava vuosikalenteri käsittää tärkeimmät tapahtumat ja markkinointiteot. Tärkeimpänä on uusien nettisivujen julkaiseminen, joka helpottaa niin myyntiä, kuin markkinointia. (Markkinointihan on osa myyntiä. Ei, vaan myynti on osa markkinointia. Ei, vaan…) Aloitamme tänä vuonna säännöllisen asiakaspostituksen, panostamme sisältöön, kutsumme asiakkaita omiin tiloihimme ja haluamme keväälle myös jonkin villin tempauksen.

 

Viikkokohtaisessa markkinointikalenterissa on eri väylät, joita käytämme markkinointiin. Nopeasti listattuna meillä on käytössä eri sosiaaliset mediat, nettisivujen blogi ja asiakaspostitukset. Näiden lisäksi suunniteltavaksi ja seurattavaksi tulee eri projektien markkinointikanavat. Blogi on sisällön tuottamista ja jotta sille saadaan asiakkaalle merkittävää sisältöä, sille suunnitellaan oma kalenterinsa.

Muu markkinointiviestintä

 

Kaikki viestintä on markkinointia. Asiakaspäällikkömme Paula on parhaillaan kirjoittamassa opasta asiakaskontaktointiin ja -käynneille. Monen mielestä on vaikea lähestyä yritysten päättäjiä, joten kun pupu tulee pöksyyn voi napata Paulan asiakasoppaan kätöseen ja homma luistaa kuin muovipussi pulkkamäessä.

 

Yhtenäinen asiakirjapohja tuo asiallisen kuvan. Meillä on käytössä valmiit pohjat tarjouksille, sopimuksille, laskuille yms. papereille. Uusille käyntikorteille on valmis pohja, jota muokkaamalla kuka vain (minä) voi tehdä itselleen asianmukaiset kortit. Uudet nettisivut on tuotettu ammattilaisella ja voin näin ennen julkaisemista paljastaa, että ne on SIISTIT. Sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto meidän tuotteista, palveluista ja projekteista. Niiden avulla asiakas on helpompi briiffata toimintaamme.

To do:

  • Esitepohja
  • Esityspohja
  • Inton tarina
  • Blogisuunnitelma
  • Google Adwords

Kirjasta

Opus on loistava. Yksinkertainen, helppolukuinen ja tiivis paketti yrityksen markkinointiviestinnästä. Kirjasta löytyy lukuvinkkejä, tarinoita ja esimerkkejä, jotka tekevät lukemisesta helppoa ja asiasta ymmärrettävää. Nokkonen-Pirttilampi on nokkelasti jakanut kirjan runkoon, rakennustarvikkeisiin ja työkaluihin, joiden ansiosta eteneminen on mukavaa. Ei turhaa lätinää, vaan asiat kerrottu niin kuin ne on. Pieneen tilaan on saatu mahdutettua asian ydin. Vieläköhän sitä keksisi kehuja? Ei mutta oikeasti. Suosittelen. Läpiä tyhmempäänkin päähän. En edes tiedä, onko kirja YPK:ssa. Pitäisi olla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!