Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Karaokekapitalismi

Kirjoitettu 30.12.13
Esseen kirjoittaja: Sakari Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Karaokekapitalismi
Kirjan kirjoittaja: Jonas Ridderstråle, Kjell A. Nordström
Kategoriat: 7. Innovointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Käytiinpäs tuota joku viikko takaperin firman TyKy-päivillä eräässä Ski Barissa tiimin kesken, jossa baarimestarilla oli tarjota seurueelle nesteen lisäksi karaokea. Itsehän maallikkona otin kopin tästä loistavasta tilaisuudesta, mutta harmikseni sain huomata olevani ainut joka asiasta kunnolla innostui. Hyvän aikaa koitin uskotella istuvalle porukalle, ettei Karaoke ole mitään liian vakavasti otettavaa, vaan pikemminkin mukavaa tai jopa tyhmänhauskaa revittelyä. Yksin siinä mikkiin jo tartuin, mutta onneksi viimehetkillä taistelijaparini Oksanenkin rohkaistui ja päätti lähteä mukaan sytyttämään istuvaa Milliota sulosävelillään. Ja mukavaahan se oli hoilottaa kurkkusuorana Kersantti Karoliinaa ja huomata kuinka muukin baarin väki alkoi pikkuisen syttyä. Ei mennyt täysin nuottiin, mutta asennetta oli sitäkin enemmän. Niinhän siinä sitten kävi, että laulua seurasi toinen laulu ja uusia kipinästä syttyneitä osallistujia alkoi tarttua mikkiin. Loppujen lopuksi kymmenen neljästätoista Milliolaisesta (lukuunottamatta muutamaa vannoutunutta citynuorta) olivat lavalla käyneet. Meno oli yltynyt kovaksi mutta rennoksi ja olimme saaneet aikaan jotain muutakin liikettä kuin tuoppiin nojaavaa istumista.

Tätä allekirjoittaneen karaokefinalistin mielestä Karaoke on – mitä parhain tapa harjoittaa heittäytymistä, eikä haitanne vaikka vähän nuotin vierestä menisikin, kunhan asenne on tiukka ja laitetaan itsensä likoon. Kirjan nimen perusteella ajattelin, että siinä kerrottaisiin samanlaisesta ilmiöstä: rohkeasta itsensä toteuttamisesta sekä uudenlaisesta suhtautumisesta esiintymistaitojen kehittämiseen. Harmikseni sain huomata ettei ihan siitä ollutkaan kyse.

Uskaliaasta itsensätoteuttamisesta kyllä puhuttiin paljonkin ja siitä tykkään aina lukea. Tosin, välillä tuntui että oltaisiin voitu puhua myös ”meidän toteuttamisesta”, sillä liika itsekkyys on liikaa minullekin. Olenhan tunnettu tiimissä sellaisena itsekseen aikaansaavana itsensätoteuttajana, mutta nyt minun pitäisi alkaa oppia enemmän toteuttamaan myös meitä. Vaikka alku oli aika kankeaa, uuden omanlaisen tien luomisesta kirja kuitenkin tarjosi paljon hyviäkin koppeja.

Vaikka kirjassa puhuttiin kopioinnista ja jäljitelmistä hieman negatiiviseen sävyyn, niin omasta mielestäni kopiointi, benchmarkkaus etukädessä, on paras tapa oppia parhailta. Tulee mieleen erään treenitilan seinällä lukeva lause ”Good artists copy, great artists steal”. Ajatuksen ideologia piilee siinä, että hyvä artisti kopioi koko toiminnan menestys- ja menehdystekijöineen; mutta paras artisti sen sijaan ottaa toimintaansa vain menestystekijän, ruokkii sitä muilla löytämillään menestystekijöillä, ja luo niitä yhdistelemällä oman menestyksensä. Ei pidä kopioida koko palettia, vaan valita parhaat osat. Enkä usko siihen, että voisi luoda jotain uutta tutustumatta ensin vanhaan – mistä muuten tiedän onko ideani jo olemassa tai toimisiko se edes. Uuteen pitää pyrkiä, mutta usein uudet ideat kumpuavat vanhan ymmärryksestä. Se vaatii sen, että vanhaan ei saa kangistua, vaan pitää kyetä ajattelemaan isosti. Myös kirja komppasi tätä faktaa.

Uudet ideat = vanhat ideat + uudet tavat

Kirjan parasta antia oli ehdottomasti sen kymmenen käskyä karaokejohtajille, mitkä saivat minutkin täysin puolelleen:

1. Älä pörhistele sulkiasi osoittaaksesi kaikinpuolista valovoimaasi ja kauneuttasi – todellisen johtajan ei tarvitse
2. Älä kävele erämaahan sokeasti, vaan avaa omat silmäsi ja muiden silmät –
johda esimerkillä
3. Älä laske kolikoita joka käänteessä
– ensin arvot, sitten raha
4. Arvosta arvoja ja elä ne puhtaasti ja tinkimättä todeksi joka päivä
– johda visiota ja arvoja
5. Rakasta kaikkia, niin sinuakin rakastetaan
– ihmisläheinen johtaja
6. Tunne asiakkaidesi sisimmät pyhäköt samaten kuin oma takapihasi
– syvä asiakassuhde, asiakkaan etu edellä
7. Heitä byrokratian sääntökirja menemään
– estä rajoitukset, rohkaise luovuuteen
8. Anna porkkanoita niin kuin haluaisit niitä sinullekin annettavan
– palkitseminen
9. Älä sorru itsetyytyväisyyteen
– aina pitää kasvaa
10. Peräänny ennen kuin on pakko tai ennen kuin sinua kehotetaan lähtemään

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!