Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Karismakoodi

Kirjoitettu 22.04.14
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Karismakoodi
Kirjan kirjoittaja: Eva Kihlström
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Karisma (kreik. χάρισμα, kharisma) vetovoima, säteily, lämpö, olemukseen liittyvä vaikutuskyky”

Mitä on karisma? Minkälainen on karismaattinen ihminen? Miten karismaattisuutta hyödynnetään? Näitä kysymyksiä tutkii Eva Kihlströmin kirja Karismakoodi. Kirja esittelee aihetta seitsemän tunnetun julkkiksen ja johtajan kautta kertomalla heidän tarinansa.

Syksyllä kirjoitin esseen Sami Miettisen Neuvotteluvalta kirjasta. Siinä mietin miten voin parantaa myynti ja neuvottelutaitojani hyvin yleisellä tasolla. Monet silloisista ongelmista on ratkennut yksinkertaisesti kokemuksella. Nyt useita asiakaskäyntejä rikkaampana voin lähteä tämän kirjan avulla heittämään pieniä kikkoja käynteihin ja esiintymiseen.

Sanaton viestintä

Olen tutkiskellut sanatonta viestintää paljon jo ennestään ihan mielenkiinnosta sekä pokeriharrastukseni kautta. Kirja käsittelee ihmisten lukemista mielestäni melko hyvin, sillä tässä tulee ilme kuinka se ei todellakaan ole niin yksinkertaista ja helppoa kuten monet muut lähteet antavat ymmärtää.

Paljon mielenkiintoisempia vinkkejä kirja kuitenkin antaa siihen, kuinka itse voi vaikuttaa muihin ihmisiin omalla käytöksellä ja viestinnällä. Täytyy sanoa että ensimmäinen kirjasta käytäntöön menevä asia on erilaiset kokeilut. Olen miettinyt tätä jo ennestään, mutta kirjasta tuli vielä vahvistusta ideoilleni.

Tarkoitus on siis kokeilla muutoksia omassa olemuksessaan vaikkapa käytöksellä tai pukeutumisella ja seurata miten se vaikuttaa muiden ihmisten suhtautumiseen. Tiimiakatemia tarjoaa tähän loistavan leikkikentän. Haluan nähdä minkälaisia reaktioita saan vaikkapa tiimiläisissäni esiin käyttäytymällä treeneissä erilailla. Näin on myös hyvä testata minkälaiset tavat purevat esiintyessä tai asiakaskäynnillä.

Ole läsnä

Karisma syntyy läsnäolosta. Tämä on kaiken alfa ja omega. Uskon, että jokainen meistä tiedostaa ainakin alitajuntaisesti kuinka tärkeää onnistuneen ihmissuhteen luomisessa on olla täysillä mukana tilanteessa jossa kanssakäydään muiden ihmisten kanssa, mutta kiireessä tämä asia unohtuu todella helposti.

Kun asiaa miettii omista kokemuksista, muuttaa se vielä enemmän itsestäänselvyydeksi. Millainen mielikuva jää ihmisestä, joka tuijottaa koneen ruutua kun yrität kertoa hänelle asiaasi? Luultavasti tuntuu että häntä ei kiinnosta yhtään mitä sanot. Vastauksena tähän ei luultavasti itsekkään ota henkilön sanomisia vastaan. Jos vastikään esittää kysymyksen ja vastaus piiloutuu muun hääräämisen taakse, mielikuvaksi jää helposti että aihe on henkilölle epämiellyttävä, tai hän valehtelee (vaikka näin ei oikeasti välttämättä olisikaan).

Täytyy muistaa, että vaikka aina ei vain millään jaksaisi keskittyä, on kiire, tai ei yksinkertaisesti vain kiinnosta on tällaisella välinpitämättömyydelle paljon pitkäkestoisempia seurauksia kuin ensiksi tulee mieleen. Jos kyseessä on esimerkiksi työtoveri, on hyvin todennäköistä että sinulla on hänelle lähitulevaisuudessa asioita mitkä haluat saada perille. Kaveri on varmasti paljon vastaanottavaisempi, jos olet kuunnellut seikkaperäisesti myös hänen huolensa.

Ulkoasu

Toinen itsestäänselvyys, joka itseltäni ainakin unohtuu monesti, on ensivaikutelma. Vaikka haluaisimme olla kuinka avaramielisiä tahansa, niin me kaikki teemme automaattisesti, jopa haluamattamme ihmisten lokerointia. Yleensä tämä ihmisten kartoittaminen tapahtuu hyvin nopeasti, ensivaikutelman perusteella.

Ensivaikutelma muodostuu siis todella nopeasti, mutta kun henkilö on kerran lokeroinut sinut tietynlaiseksi ihmiseksi, on sitä leimaa hyvin vaikea muuttaa toisen ihmisen mielessä, varsinkin jos häntä ei tapaa usein.

Monesti kun tapaa ihmisiä sattumalta, on ensivaikutelmaan hyvin vaikea vaikuttaa.

Yleensä kuitenkin liiketoiminnassa uusia ihmisiä tavattaessa kyse on ennakkoon sovitusta tapaamisesta, tai jonkinlaisesta verkostointitapahtumasta. Näihin tilanteisiin pystyy valmistautumaan ja näin vaikuttamaan ensivaikutelmaan sekä lopputulemaan myönteisesti.

Kuten niin monessa muussakin asiassa, tähän ei ole mitään valmista kaavaa, vaan täytyy käyttää tilannetajua. Joissakin paikoissa arvostetaan huoliteltua ulkoasua yli kaiken, toisissa tilanteissa ”ylipukeutuminen” voidaan tulkita snobina, ylimielisenä, tai jopa röyhkeänä.

Onkin tärkeää ottaa etukäteen selvää mahdolisimman paljon henkilöstä jota on menossa tapaamaan. Miten hän pukeutuu? Minkälaisia arvoja hänen yrityksensä edustaa? Minkälaisia arvoja uskot hänellä olevan?

Sanallinen viestintä

Kirja kertoo myös mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, miten suuri merkitys sanavalinnoilla voi olla. Kaksi samaa asiaa tarkoittavat lauseet voivat herättää ihmisissä täysin erilaisia reaktioita.  Kirja havannoillistaa tätä esimerkin kanssa, jossa kahdelta ryhmältä kysyttiin samaa asiaa eri tavalla:

  1. ”Miten kovaa auto ajoi osuessaan toiseen ajoneuvoon?
  2. ”Miten kovaa auto ajoi törmätessään toiseen ajoneuvoon?”

Kun ”osuessaan” sana vaihdettiin törmäämiseen, ihmiset arvioivat auton nopeuden huomattavasti isommaksi, kuin ensimmäisen kysymyksen saanut ryhmä.

Sanamuotoilun lisäksi paljon vaikuttaa myös äänepaino ja millaisella tunteella asiat sanoo.  Yksinkertaisen kiittämisen saa helposti kuulostamaan sarkasmilta pelkästään äänensävyä muuttamalla. Palaamme taas kaiken lähtöpisteeseen eli läsnäoloon.

Yleisesti ottaen on siis tosiaankin hyvä miettiä ennenkuin puhuu, välillä tämä ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa.

Tunnetta peliin

Tämä osio on itselleni ehkä kaikista vaikein. On helppoa olla itsevarma ja uskottava, mutta jos oikeasti haluaa saada ihmiset seuraamaan johtamista, täytyy mukana olla tunnetta. Minun tuntemukseni välittyvät toisille ihmisille erittäin heikosti, varsinkin jos paikalla on ihmisiä, jotka eivät ole ennaltaan tuttuja. Saatan kertoa lähes monotomisesti jostain asiasta vaikka se olisi minulle hyvin tärkeä.

Tämä on outoa, koska silloin kun olen seurassa jonka tiedän todella hyvin, myös tunteet välittyvät kanssaolijoille. Haluaisin kuitenkin että tämä onnistuisi myös uusissa tilanteissa. Luulen ongelman olevan se, että mietin asioita liikaa. Vaikka aikaisemmin puhuttiinkin sanamuotoilujen tärkeydestä, on tässäkin löydettävä kultainen keskitie. Kun tietää, että jokin asia on tärkeä, ei tarvitse miettiä liikaa vaan antaa reilusti tunteiden tulla puheesta läpi.

Tähän auttaa kirjan mukaan myös omien arvojen kirkastaminen. Kun tietää mihin uskoo ja minkä takana voi seistä, on paljon helpompi myös keskustella ilman varautumisia. Tunnetta siis peliin, ihmisiähän tässä vain ollaan!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!