Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Käsityöyrittäjän kasvutarina, Ilona Ukkonen

Kirjoitettu 16.05.17
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Käsityöyrittäjän kasvutarina
Kirjan kirjoittaja: Ilona Ukkonen
Kategoriat: 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja kiinnosti itseäni niin läheltä liippaavan nimen mukaan. Mitään isoa kolahdusta kirja ei antanut, tarina itsessään oli tärkein, joka kertoi innokkaasta ja ahkerasta käsityöläisestä. Ilona haki kahdelle tuotteelleen mallioikeuden ja Euroopan unioni alueella käytettävää yhteisömallin rekisteröintiä, joka tarkoittaa mallisuojaa.

Tuotannon tehostaminen oli keskiössä moneltakin kantilta, kuten stanssaamisen tehostamisen työkaluksi valikoitui kumivasara kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tuotantomäärien edelleen kasvaessa astui mukaan korkeapainevesileikkaus. Itselle nämä olivat tuttua kauraa.

Isoksi ongelmaksi ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi muodostui huono kannattavuus ja rahan ”ripottelu” ympäri maata myyntitileille. Markkinointi ja messutapahtumat veivät rahoituksesta todella suuren osan.  Myynti ei kasvanut ja varaston kiertonopeus ei ollut riittävä. Raaka-aine varastoon jämähti rahat, koska eri värisiä huopia piti olla useita. United Colors of Benetton ratkaisi tämän haasteen aikoinaan niin, että he kehittivät oman värjäystekniikan, jolloin varaston koko pieneni ja kiertonopeus parani. Kirjanpitokustannukset lohkaisivat myös noin 18 % liikevaihdosta ja jälkeenpäin Ilona pohtii, että yhdenkertainen kirjanpitokin olisi ollut riittävää. Kirjanpito kannattaa siis kilpailuttaa!

”Tehokkain myynti tapahtuu olemalla aito ja kerro tarina. Hymyile!”

Uusilta asiakkailta on tärkeää kysyä, mistä he saivat tiedon tuotteesta, jotta pysyt kartalla ja voit kehittää markkinointiasi. Käsityötuotteiden markkinaselvitystä on helppo tehdä myyntitiskillä, jossa asiakkaat kertovat toiveistaan ja tarpeistaan. Asiakaspalautteen avulla voi päästä kohti aidosti asiakaslähtöistä suunnittelua. Asiakasta kiinnostaa mielenkiintoinen tarina, miellyttävä ja hyödyllinen tuote, oman itsensä tai lähimmäisen ilahduttaminen.

Myyntitilanteessa omana tapanani on kysellä ja kuunnella paljon, kertoa taustoja ja jotain knoppi tietoakin vähän sekaan. Vasta loppupuolella alan kertoa mielipiteitäni. Olen todennut, että se on itselleni luontevin ja tehokkain tyyli myydä.

Good to know: Eu:n alueella kaupan käyminen: omasta y-tunnuksesta muodostetaan tunniste, jolloin yhteisöhankinnat ovat arvonlisäverottomia, toisen arvonlisäverovelvollisen yrityksen kanssa (alv-numero = VAT- tunniste = The Value Added Tax Indentification number)

Nimeä pohdittaessa kannattaa miettiä myös, miten se taipuu äännettäessä.

Ilona oli lähtenyt hinnoittelussaan liikkeelle materiaalista, koska se on suurimpia tuotteen hinnassa näkyviä kustannuksia. Usein käsityötuotteet kuitenkin hinnoitellaan työtunti lähtöisesti.

Hinnoittelun pohjaksi pohdittavia asioita:

  • tuotteen käyttötarkoitus ja ennustettava elinkaari
  • onko tuote kiva, pestävä ja kestävä
  • tarinallisuus, arvot ja intohimot
  • tuotteen jakelukanava
  • mikä on kannattavuuslaskelmaan perustuva myyntikatetarve
  • miten huomioit matkakulut, päivärahat ja arvonlisänveron
  • miten hinnoittelet eri työvaiheet, oman tuntipalkkasi, ostot, materiaalit, yksiköt, ostot tai hävikkiprosentin
  • tuotelaput ja -selosteet, pakkaaminen ja myyntirahti
  • raaka-aineiden hinnankorotukset
  • vertaa hintoja jo markkinoilla oleviin tuotteisiin

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!