Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kasvu tähtäimessä

Kirjoitettu 11.12.15
Esseen kirjoittaja: S. Pohtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kasvuyritys
Kirjan kirjoittaja: Mauri Laukkanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen aina sanonut tähän asti, että liittyen huonekaluliikkeeseemme, kasvu kyllä kiinnostaa ja se on jo alkanut, kun saatiin toinen myymälä auki Tampereelle, mutta sille ei ole varsinaista strategiaa. Ja se pitää kyllä paikkansa, emme ole istuneet alas miettimään mikä olisi paras keino alkaa kasvattaa yritystä. Se on tapahtunut vauhdista, totta kai kokoajan keskustelemme ja mietimme erilaisia vaihtoehtoja, ettei tekemisestä katoa hohto ja mielenkiinto. Nyt vasta löysin oikeita termejä, joilla itse olemme lähteneet rakentamaan organisaatiotamme. Luin Mauri Laukkasen kirjan Kasvuyritys aiheeseen liittyen.

 

Toisen myymälän perustamisen idea lähti liikkeelle viime keväänä, kun tämänhetkiset Tampereen liikkeen yrittäjät ottivat meihin yhteyttä ja kyselivät innokkaasti yhteistyömahdollisuuksista liikkeeseemme liittyen. Lähdettiin siis niin sanotusti verkoston kautta liikkeelle. Myönnettäköön, että emme olleet ainakaan sitä vaihtoehtoa vielä vakavasti harkinnut, että lähtisimme omaa liikettämme kasvattamaan ainakaan palkatulla henkilöstöllä. Vaikkakin kesän ajaksi otimme laskutuksella myyntimiehiä töihin. Vaihtoehto yhteistyöstä toisen yrityksen kanssa kuulosti houkuttelevammalta. Samalla saataisiin brändin arvoa ja tunnettuutta kasvatettua, sekä liikevaihtoa nostettua toisen myymälän myötä.

 

Tätä voisi kutsua ulkoisen kasvun strategiaksi. Oman yrityksen henkilöstö siis pidetään samana, mutta yhteistyökumppanien avulla saadaan aikaan kasvua. En siis lähtisi vielä luokittelemaan toista myymäläämme franchising myymäläksi, koska olemme itsekin olleet olemassa vasta reilun vuoden ja Tampereen myymälä on ensimmäinen kokeilu, josta molemmat opimme, sekä me että Tampereen tiimi. Meidän roolina on olla ns. Emoyritys, joka tarjoaa valmiin paketin tuotteita myyntiin, markkinointimateriaalit, brändin ja oman kokemuksemme samanlaisen myymälän pyörittämisestä.

 

Tällä periaatteella omassa toiminnassamme säilyy reagointiherkkyys markkinatilanteiden vaihteluille sekä joustavuus ja tehokkuus kaikessa toiminnassa. Organisaation paisumisesta ei siis ainakaan vielä aiheudu isompaa riskiä eikä murheita. Ainoa merkittävä asia, mikä toisen myymälän perustamista varten on täytynyt kasvaa on meidän tavaran sisään osto järjestelmä. Olemme hankkineet useita uusia tavarantoimittajia ja tämän paletin pitäminen hanskassa tuottaa viestinnällisiä sekä asioiden organisointiin liittyviä haasteita.

 

Mielestäni on hyvä asia, että pystymme kokeilemaan kasvua ns. Helpon vaihtoehdon kautta, kun omia henkilöstöresursseja ei tarvitse heti alkaa kasvattaa. Tämän kokeilun avulla kyllä näemme, mihin myynti riittää ja millä periaatteella seuraavia kasvun steppejä kannattaa alkaa miettimään.

 

Jos mietitään verkoston kautta kasvamisen haasteita, liittyy siihen aika vahvasti sosiaaliset taidot ja verkostoitumis taidot. Meillä meni puolisen vuotta, ennenkö saimme riittävän luottamussuhteen rakennettua uuden myymälän tiimin kanssa, että uskalsimme liikkeen heidän kanssaan Tampereelle perustaa. Kasvuyritys kirjassakin sanotaan, että henkilökemioiden on toimittava varsinkin kun kyseessä on kaksi pientä yritystä. Ja sen kyllä allekirjoitan täysin.

 

Tärkeää on pitää yhteistyösuhde tiiviinä ja luottamuksellisena, jos asioita aletaan pimittämään tai viestintää emoyrityksen ja yhteistyöyrityksen välillä ei ole tarpeeksi, homma saattaa pian karata hakoteille. Meidän tapauksessa oma roolimme on ollut hyvin paljon kouluttava tai opastava, kun yhteistyöyrityksellä ei ole aiempaa kokemusta huonekalualasta ja myymälämyynnistäkin vain hyvin vähän.

 

Pidän hyvänä asiana sitä, että lähdimme näinkin aikaisessa vaiheessa kokeilemaan kasvamista ja laajentamista, vaikka vasta reilu vuoden päivät olemme toimineet. Sellaista yritystä en halua olla johtamassa, joka on jämähtänyt paikalleen ja toimii samoilla kaavoihin kangistuneilla periaatteilla vuosikymmeniä. Riskiä on toki enemmän, jos vaikka haukkaa liian ison palan kakkua kerralla, mutta itse näkisin, että ongelmat on tehty ratkaistaviksi ja haasteet voitettaviksi. Tulee turpaan jos tulee, mutta ainakin teemme kaikkemme, että tulos olisi paras mahdollinen.

 

Jos tulevaisuuttamme tästä eteenpäin mietitään, niin näkisin edelleen järkevänä vaihtoehtona ulkoisen kasvun strategian. Notkeuden ja reagointikyvyn säilyttäminen tällaisena vaikeana taloudellisena aikana on mielestäni tärkeää. Tästä asiasta on kyllä tarkoitus istua alas ja kyllä siinä varmaan muutaman pesällisen saa paljussa rikkinäisten tuolien jalkoja poltella ja saunoa, ennenkö alkaa ratkeamaan mikä se oikea kasvun strategia meille loppupelissä olisi. Tärkeänä huomiona kuitenkin se, että nyt kun näitä kasvun strategiamalleja lukee, niin niistä oikeasti ymmärtää miten ne toimii kun on oma tilanne päällä mihin peilata.

 

Nämä asiat jäivät vahvasti mieleen Kasvuyritys kirjasta ja haluankin testata, mitkä näistä asioista meillä jo toimii ja mitä voisimme vielä soveltaa omaan toimintaamme:

Nopeasti kasvavien PK-yritysten seitsemän keskeistä strategista piirrettä ja menestystekijää:

 

  1. keskittyminen omaan erityisalueeseen
  2. toimivat liiketoimintajärjestelmät, arvoketjut ja verkostot
  3. omarahoitus ja orgaaninen kasvu
  4. kansainvälistynyt profiili
  5. organisaation kehittäminen ja onnistuneet rekrytoinnit
  6. päättäväisyys, nopeus, tekemisen meininki
  7. taitava hallitus

 

 

Lopuksi vielä osuva kiteytys edellisistä tekijöistä:

 

”Kenties yleisemmin päteviä perusoppeja ovat yrittäjän ja tiimin vahva sitoutuminen yritykseen ja yrittämiseen, tiukan vaativa mutta samalla pitkälle huolehtiva johtamisen ote, liiketoiminnan perusasioiden ehdoton hoitaminen, tarkka ja varova taloudenpito, sekä se, että yritysjohdolle on aina kirkasta, mihin yritys tähtää, mitä yritys tekee (ja mitä se ei tee) ja että johto ymmärtää, mitä polkuja kulkien päämäärään mennään.”

 

Tässä esseessä en vielä lähde tarkemmin pureutumaan oman organisaatiomme kehittämiskohteisiin, mutta niihin tulen vielä palaamaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!