Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaswu

Kirjoitettu 23.02.14
Esseen kirjoittaja: Ida-Sofia Katajarinne
Kirjapisteet: 1
Kirja: Kaswu
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikko Ojasen kirja Kaswu, ei onnistunut mullistamaan päätäni. Kirja sisälsi paljon jo ennestään tuttua tietoa, mutta teki hyvää kerrata asioita eri näkökulmista. Kirja auttaa miettimään henkilökohtaista kehittymistä, niin työ- kuin arkitilanteissa. Kaswu auttaa löytämään keinoja vuorovaikutustilanteisiin, niissä myymiseen ja toisen ymmärtämiseen. Samalla myös siitä löytyy oppeja itsensä kehittämiseen, tavoitteiden luomiseen ja motivoimiseen.

Tavoitteiden ja päämäärien luonnin merkitystä ei voi olla väheksymättä. Kun tavoitteet kirjataan ylös ja ne ovat visuaalisesti näkyvillä, ne toteutuvat paljon helpommin. Tiimiakatemialla olen oppinut tämän merkityksen ja olen alkanut käyttämään sitä myös muissakin elämän osa-alueissa. Tavoitteiden luomisessa on kuitenkin yksi tärkeä seikka mikä tulee huomata, opin tämän Kenneth Österbergin myyntikoulutuksessa. ”Pisin aika mihin ihmisen pystyy motivoida, on yksi päivä.” Tietenkin pitää tehdä pidemmän ajan visioitakin. Mutta jotta niihin pystytään sitoutumaan, tarvitsee niiden olla näkyvissä joka päivä. Tämän olemme huomanneet tiimin keskuudessakin. Esimerkiksi tehdessämme tavoitteet, jotka tuli suorittaa ennen joulua kaaduimme näihin syihin. Loimme tavoitteet hyvin nopeassa ajassa eikä niiden läpikäyntiin käytetty muuta aikaa kuin, että kaikki olivat ehtineet lukea ne. Tavoitteet eivät myöskään olleet esillä toimistomme seinällä tai muualla, eikä ketään pitänyt huolta siitä, että ihmiset muistaisivat nämä. Tavoitteet olivat vaan köntti listattuja asioita, eikä niitä ollut edes pilkottu pienempii aikamääreisiin.

Itsetuntemus helpottaa huomattavasti oppimista. Kun tunnistaa omat heikkoudet ja vahvuudet, on niitä helpompi kehittää. Tiimiakatemialla on monenlaisia välineitä omien taitojen kartoitukseen; oppimissopimus, taitoprofiili, reflektiot ja motorolat. Tietysti samalla myös kehityskeskustelut ja palaute auttaa omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamiseen. Taidot eivät kuitenkaan koskaan voi olla huipussaan, jonka vuoksi myös vahvuuksia on kehitettävä.

Luin juuri Brian Tracyn kirjasta menestys ja onnellinen elämä, lauseen joka kolahti täysillä: ”Olet sisältä se, miltä ulospäin näytät.” Kaikki se miten olet läsnä tilanteissa, heijastuu omista arvoista ja asenteistasi. Sanattomalla viestinnällä on suurempi merkitys vuorovaikutustilanteissa kuin ikinä voisi kuvitella. Pienetkin eleet viestittävät paljon vastapuolelle, eivätkä ne jää huomaamatta. Kannattaa oikeasti miettiä omaa olemusta vuorovaikutustilanteissa. Tiedän itse, että usein pitkään paikalla oleminen saa minut levottomaksi, ja jotta pystyn keskittymään paremmin minun on saatava näprätä jotain. Tämä kuitenkin saattaa viestiä toiselle sitä, ettei minua kiinnosta hänen asiansa tai että olen hermostunut. Olemalla aidosti läsnä, viestittää kiinnostusta ja arvostusta asiakasta kohtaan. Suun ja korvien suhde ei turhaan ole 1:2 ja se pitäisi muistaa jokaisessa keskustelutilanteessa. Opit paljon enemmän kuuntelemalla kuin puhumalla ja usein silloin saa esimerkiksi asiakkaastakin äärimmäisen tärkeää tietoa irti. Kuuntelemalla ja tarkkailemalla asiakkaan kehonkieltä saa myös vastapuolesta paljon irti ja se helpottaa kanssakäymistä huomattavasti. Lukemalla vastapuolen käyttäytymistä pääsee helpommin samalle aaltopituudelle. Silloin asioiden hoitaminen onnistuu helpommin ja asiakas tuntee, että häntä kuunnellaan ja hänen tarpeitaan autetaan oikeasti.

Yksinkertainen asia, jonka merkityksen tiedostin kirjan luettuani, oli warmistus. Useimmiten asiat eivät ole niin selkeitä kuin luulisi, jonka takia warmistaminen on tärkeää niin asiakastapaamisissa kuin esimerkiksi treeneissä, jossa sovitaan asioita. Sovitut asiat voi esimerkiksi asiakastapaamisen jälkeen lähettää koottuna sähköpostilla. Itseäni puhelimessa puhuminen varsinkin uusien ihmisten kanssa jännittää kovasti, jolloin saatan hermostuneena merkitä asioita väärin tai unohtaa joitain kohtia. Tämän vuoksi koitan tarkistaa sovitut asiat vielä puhelun lopussa ja jos vielä jäi puhelun jälkeen epätietoinen olo, otan yhteyttä asiakkaaseen. Treenitilanteissa on muutamaan kerran huomattu, että kun sovitaan jonkun henkilön hoitavan jonkun asian, niin hetken päästä uudelleen warmistaessa hänellä ei ole aavistustakaan siitä mitä hänen pitää hoitaa. Usein asioiden warmistus unohtuukin treeneissä ja nyt sen tärkeyden ymmärrettyä haluan ottaa sen käytännöksi.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!