Mikko Ojalan kirja Kaswu tarjoaa lukijalleen erilaisia vinkkejä asiakassuhteiden luomiseen sekä
myyntityöhön. Valitsin kirjan luettavakseni, sillä koen tarvitsevani molempiin jatkossa panoksia.
Myyntityötä harjoitan ilmakuvaus projekti Filmien myötä ja asiakassuhteiden rakennus keskittyy
elektronisen urheilun puolelle. Ojala on listannut viisi steppiä ”KASWU”n tapahtumiseksi – sekä henkisesti,
että liiketoiminnallisesti. Stepit ovat Kehitä, Avarra, Sovella, Warmista ja Uudista.
Ojalan lähtökohtana on, että koskaan ei ole oppinut tarpeeksi ja säilyttääkseen työn mielekkyyden ja
tuloksellisuuden on jatkuvasti oltava omia kehityskohtia. Ojala kertoo tarinan miehestä, jonka jokainen
asennoituminen on kiinni hetkellisestä päätöksestä. Kaikkiin meille tapahtuviin asioihin voi asennoitua
kahdella tai useammalla tavalla. Joka päivä herätessään voi kysyä itseltään, haluaako tämän päivän olevan
hyvä vai huono päivä. Harvemmin kukaan valitsee huonoa päivää ja tiedostetun valinnan myötä myös teot
ohjaavat päivän kulkua mukavammaksi. Vaikkei Ojalan esimerkki miehestä olekaan realistinen, sillä kukaan
ei jaksa aina olla yltiöpositiivinen kaikista asioista, ideologia tulee selvästi esille. On mahdollista valita
yleinen elämänasenteensa positiiviseksi ja valita työpaikkansa niin, että tekeminen on miellyttävää eikä
aiheuta negatiivista asennetta. Työn mielekkyys syntyy sopivasta haastetasosta, intohimosta tekemistä
kohtaan ja jatkuvasta oppimisen halusta. Ojala jakaa työntekijän elinkaaren kolmeen osaan:
Ensimmäinen steppi Kehitä käsittelee itsensä kehittämistä ja omien arvojensa löytämistä.
1) Noviisi
Noviisi on vasta työelämään mukaan päässyt vasta-alkaja, joka on täynnä uusia ideoita ja
innokkuutta. Noviisi ei kuitenkaan usein tuo esille uusia ideoitaan vaan ottaa mallia
vanhoilta ”konkareilta” ja tekee työnsä hyvin järjestelmällisesti sekä sääntöjä
kunnioittavasti. Noviisi ei ota turhia riskejä ja toimii ikään kuin pelon vallassa – pelko
siitä, että tekee jotain väärin. Kehittyäkseen Noviisista amatööriksi tulee kerätä ylös
omiin toimintatapoihinsa ja arvoihinsa liittyvät vahvuudet. ”Mitä paremmin osaa
arvioida itsensä, sitä nopeammin osaa kehittyä”.
2) Amatööri
Amatööri on jo ollut töissä useamman vuoden ja hän omaa oman tyylinsä kohdata
ihmisiä työssään. Amatööri on oppinut työkavereiltaan, koulutuksista ja tietenkin
asiakkailta. Amatöörillä on usein taipumus pitää itseään jo lähes ammattilaisena, mikä
tietenkin hidastaa kehittymistä. Ajatus siitä, ettei kehittymistä enää ammattilaisella ole
on täysin väärä. Oikeat ammattilaiset hakevat koko ajan uusia haasteita ja täyttävät
elämänsä mielenkiintoisilla keisseillä. Ojalan mukaan esimerkiksi urheiluharrastuksen
aloittaminen on kehityskohteena hyvä, sillä se virkistää mieltä sekä antaa levollisen
unen, mikä puolestaan näkyy työn tuloksellisuutena. Henkilökohtaisesti pidän itseäni
amatöörinä, sillä minulla on jo useamman vuoden työkokemus ja olen oppinut
tiimiakatemian aikana paljon yrittäjyydestä. Urheiluharrastuksen aloittaminen on ollut
pitkään jo mielessä ja lumilaudan hankkiminen alkaa olla käsillä. Toivotaan vaan, että
tänä vuonna tulee reilusti lunta, jottei kehityskohde jää pelkän idean tasolle. Toisaalta,
jos lunta ei tule, täytyy vain löytää jokin toinen harrastus.
3) Ekspretti
”Ekspertti on raskaan sarjan mestari. Hän on huipputyöntekijä tai tehnyt työtä pitkään ja
tietää, että voi edelleen kehittyä”. Eksperttejä eivät siis ole elämäänsä ja työhönsä
kyllästyneet eläkettä odottavat levyseppähitsaajat. Heillä ei ole tavoitteita kasvaa ja
tekevät työtä vain sillä odotuksella, että se loppuu pian. Mielestäni tämä on elämän
hukkaan heittämistä pahimmalla mahdollisella tavalla. Ekspertin työmotivaatio syntyy
hyvin erilaisista tekijöistä kuin noviisilla. Ekspertti saa mielihyvää muiden auttamisesta
kokemuksellaan. Ekspertti nähdään ammattilaisena ja häneen on syntynyt luottamus.
4) Tulevaisuuden moniosaaja
Noviisi, amatööri tai ekspertti, työmarkkinoilla on Ojalan mukaan aina tilaa
tulevaisuuden moniosaajalle. Tulevaisuuden moniosaaja on ihminen, joka on
omatoiminen, sosiaalinen, pätevä ja mukava. Moniosaajalla osaa aidosti kohdata toisia
ihmisiä ja oppii työstään. Mielestäni malli tulevaisuuden moniosaajasta vastaa pitkälti
valmistunutta tiimiyrittäjää. Meille opetetaan asiakkaiden tärkeys, kohtaaminen ja
ammattitaito kohdistuen mielekkääseen osa-alueeseen kuten markkinointiin.
Tiimiakatemialla on höpötyskulttuuri ja kaikille vastaantuleville moikataan. Ojalan
mukaan persoona, työ ja koko elämä pitäisi niputtaa yhteen saadakseen parhaat
mahdolliset tulokset: ”Jos teemme työtä oman arvomaailmamme pohjalta, niin
väistämättä limittyvät yhteen niin persoona, työ kuin koko elämäkin.” Tiimiakatemialla
painostetaan omien unelmien tavoittelemiseen ja niihin liittyvien tavoitteiden luontiin.
Jos tavoitteet kohtaavat oman arvomaailman ja persoonan, pitäisi Ojalan mukaan pärjätä
hyvin.
Toinen steppi kohti kaswun ammattilaisuutta on jakaa ihmiset erilaisiin tyyppeihin. Erot
erilaisten ihmistyyppien näkemyksissä vaikuttavat heidän tapaansa reagoida erilaisissa tilanteissa. Toiset
ovat tunneperäisiä, jotka ajattelevat pääsääntöisesti ihmisiä ja toiset ovat ensisijaisesti kiinnostuneita
asiasisällöistä. Ihmistyypit jaetaan kaswussa kehittäjiin, avartajiin, soveltajiin, warmistajiin ja uudistajiin.
Ihmistä ei voida lokeroida yksittäin minkään tietyn ihmistyypin sisälle, vaan kaikissa on osia eri ryhmistä.
Tärkeää on tiedostaa oma temperamenttinsa ja tapansa kohdata maailma. Itse olen ekstrovertti – ainakin
suomalaisessa mittapuussa. Ekstrovertti rupattelee paljon ja eleilee ilmekkäästi. Ekstrovertillä on usein
voimakkaat näkemykset asioista, mutta ne ovat myös usein hyväntahtoisia. Vastakohtana ekstrovertille on
introvertti. Introvertti miettii ja pohtii asioita yhtä tunteikkaasti, muttei osoita niitä ulospäin. Introvertti on
analyyttinen ja pohtii nopeasti mielessään syy-seuraussuhteet. Ekstro/introvertit voidaan vielä jakaa
voimakastahtoisiin ja hyväntahtoisiin, joiden pohjalta kaswun viisi tyyppiä on luotu. En ala listaamaan
kaikkia viittä ihmistyyppiä vaan valitsen itselleni ominaisimman – avartaja.
olen puhelias, verbaalisesti lahjakas ja helposti innostuva. Minulla on taipumus saada ympärilläni olevat
ihmiset innostumaan asioista hetkellisesti. Jos edellä mainitut ovat vahvuuksiani, heikkouksiksi voi laskea
impulsiivisuuden myötä tulevan suunnittelemattomuuden, innostuksen lyhytaikaisen keston sekä
analyyttisen ajattelun unohtumisen hetkittäin. Keskustelussa avartajan on vaikea keskittyä yksityiskohtiin –
hän on kiinnostuneempi tunnelmasta ja yleisistä linjoista. En ole ennen miettinyt tarkasti omaa
ihmislokeroani, sillä en usko niiden määrittelevän ihmistä. Ojalan avartaja-malli osui kuitenkin aika
kohdalleen. Minulle joutuu usein kertomaan uudelleen sovitut päivämäärät ja asiat – kaikki yksityiskohdat
käytännössä. Silti minulla on jatkuvasti suurempi kuva asioista hallussa ja kyky nähdä potentiaaliset
kasvumahdollisuudet tulevaisuudessa. Otan helposti itseeni ja ryhdyn marttyyriksi yllättävän suoran
palautteen saatuani, mutta onneksi avartajakin voi kehittää itseään.
välttää suunnitelmien ja toiston kautta liian analyyttistä ja turruttavaa mallia. Kun seurataan
asiakastapaamisessa vanhoja rutiineja ja systemaattisia strategioita, saadaan vanhoja ja systemaattisia
Avartajana olen ekstrovertti ja hyväntahtoinen visionääri. Pidän tulevaisuuteen katselusta ja
Kolmas steppi kaswussa on soveltaminen. Työssä pitäisi päästä jatkumasti soveltamaan ja
asiakassuhteita, jotka eivät ole innostavia. Jokainen ihmisten välinen kohtaaminen on oltava
ainutkertainen. Se myös helpottaa henkilöbrändäystä ja asiakkaan muistamista. On paljon helpompi
muistaa, että asiakas pitää kalastamisesta, kuin se, mitä sopimuksessa oli kirjoitettuna pikkupräntillä.
Kappale käsittelee pitkälti oppimista ja oppimistyylejä. Jos osaat lukea ihmisen oppimistyylin sinun on
helpompi myydä itsesi. Tärkeintä tässä on kuunteleminen, minkä tärkeyttä on korostettu laajalti.
Asiakkaalle on annettava mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen ja siihen, miten hän ymmärtää ja oppii. Kirjan
teesinä on ”opettaminen on myymistä – myyminen on opettamista.” Se kuvaa tilannetta, missä asiakas
oppii myytävästä tuotteesta tai palvelusta ja häntä johdatellaan osallistuvan toiminnan aikana kohti
päämäärää – kauppaa tai yhteistyötä. Asiakkaan mielentilan kuunteleminen on äärimmäisen tärkeää ja
myyjällä ja asiakkaalla tulee olla samat vireystilat. Jos asiakas kuulostaa väsyneeltä ja huono vointiselta, on
ehkä fiksumpaa lähettää lisätiedot sähköpostissa ja palata asiaan myöhemmin. Ojala lainaa kirjassaan
kirjailujaa Crstopher Darlington Morleytä: ”On vain yksi hyvä puhujan sääntö: opi kuuntelemaan.”
sovitut asiat varmistetaan ja klousataan. Asiakkaalle ja myyjälle jää molemmille täydempi kuva käydystä
keskustelusta, koska harva pystyy muistamaan kaikki keskustellut asiat innostuessaan. Warmistus on
tärkeää myös välttyäkseen väärinkäsityksiltä. Kun on warmistettu keskustelun ydinkohdat voidaan keskittyä
uudistumiseen, mikä on viimeinen kaswun osa. Keskeinen lähtökohta on, että jokainen voi aina uudistua ja
uudistaa. Vanhoja asiakassuhteita voi ja pitää kehittää ja niistä voi aina löytää jotain uutta. Palautteen
saaminen asiakkaalta on tärkeää, sillä sitä pohtiessa löytyy uusia mahdollisuuksia. Palaute pitää ottaa
vastaan avoimesti ja sitä ei saa lähteä kritisoimaan. Palaute pitää niellä ja pureskella osiksi, jonka jälkeen se
peilataan omaan toimintaan ja vaihdetaan toimintamallia. Tämän päiväiset palautetreenit ovat hyvä testi
minulle ottaa vastaan palautetta rakentavasti. Sitä voi ja pitää harjoitella jatkuvasti, sillä taidot, joita ei
harjoita ruostuvat.
Warmistamiskappaleessa asiakastapaaminen on edennyt tilanteeseen, missä aiemmin
Keskustele artikkelista