Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Katso. Näe. Kuvittele.

Kirjoitettu 24.10.14
Esseen kirjoittaja: Teemu Kukkonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Katso. Näe. Kuvittele. Visuaalisia avaimia bisnesluovuuteen.
Kirjan kirjoittaja: Jussi Luukkonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvä kirja, joka kertoo lopulta erittäin syvällisesti ja teoria pohjaisesti visuaalisesta oppimisesta, sekä visualisoinnin hyväksi käytöstä. Mielenkiintoisia asioita joista löytyi hyviä työkaluja joita haluaisin hieman jakaa.

Seitsemän perusperiaatetta luovaan ajatteluun.

  1. Uteliaisuus – Pyri pitämään mieli avoinna. Katsele eri asoita uteliaasti ja uusin silmin eri näkökulmista. Kyseenalaista kaikkea ja älä pidä mitään itsestään selvyytenä.
  2. Käytännön testi – Uskalla tehdä asioita eri tavalla ja vie teorioita käytäntöön. Kuten Tiimiakatemiallakin on tapana olla, jos on jokin idea niin toteuta se. Tässä on enimmäkseen kyse uskalluksesta ja uteliaisuudesta tehdä virheitä. ”Mitähän tapahtuu jos tekisinkin näin?”.
  3. Aistien valtakunta – Mielestäni vähän turha, mutta käytännössä pyri pitämään listaa tai ainakin ota merkille erilaiset aistit eri tilanteissa, kuten: Miltä ruoka tuoksuu, narskuuko lumi jalkojesi alla, kuka pieras. Tarkoituksena mitä ilmeisimminkin pitää mieli virkeänä ja valppaana. Huomioida pienimmätkin seikat ja tehdä niistä pikainen analyysi.
  4. Epävarmuus – Lainaus kirjasta: ”Poikkeus on ainoa sääntö elämässä” s.35. Itse tykkään pyrkiä ajattelemaan eritavalla ja suorastaan hirvittää ajatus kulkea massan mukana. Elä hetkessä ja älä kangistu vanhoihin kaavoihin, varsinkaan muiden opettamiin kaavoihin. Uskalla uskoa omiin uskomuksiin, mutta älä sulje mahdottomuutta pois.
  5. Tasapaino tieteen ja taiteen välillä – Eli järjen ja tunteen yhteispeli. ”Kolikolla on kaksi puolta” – on melko yleinen sananlasku. Tässäkin on tarkoituksena oppia katsomaan asoita erikantilta. Nyt mennään hieman syvemmälle. Pyri etsimään asioista faktat ja tunteet erilleen, sitten yhdistä ne takaisin. Hyvä työkalu kokonaisuuskuvien eli Big Picturen löytämiseen ja käsittämiseen. Hyvä työkalu tämän käsittämiseen on MindMap.
  6. Terve sielu terveessä ruumiissa – En itse tunne montaa ihmistä, joka olisi menestynyt ja ei piittaisi terveydestään lainkaan. Tosi tarina: Yksi ensimmäisimmistä asioista mitä ajattelin Tiimiakatemiaan tullessa oli, ”Mun pitää alkaa reenaamaan.” Minulla ei ole lähes minkäänlaista urheilu taustaa ja huomasin että täällä tarvitsee paljon energiaa. Se ei ole ainoa syy, mutta auttaa kovasti. Kun kroppa voi hyvin, niin pää raksuttaa paremmin ja mieli pysyy virkeänä. Perus juttuja.
  7. Kaikki liittyy kaikkeen – Jokaisella teolla on vaikutuksensa. Kaikki ja jokainen merkitsee jotakin, jollekin enemmän ja jollekin vähemmän. Tätä ajattelua on hyvä käyttää hyväkseen, kun esimerkiksi miettii ”puskaradion” tärkeyttä ja toimivuutta.

Kirjassa paneudutaan ennenkaikkea visuaaliseen oppimiseen ja visuaalisuuden tärkeyteen mm. opetuksessa ja asioiden tulkinnassa. Kaikki osaavat piirtää, edes jotakin. Olen monesti sanonut etten osaa piirtää, koska niin minulle sanottiin ala-asteella peruskoulussa, mutta ei se estä minua piirtämästä. Piirrän sen mitä osaan ja sitä voi hyödyntää itse kukin. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, eikö se niin ole, joten piirtäminen on hyvä työkalu vaikkapa luonnostelussa tai tulkin roolissa. Minulla oli asiakaspalvelu töissäni paljon venäläisiä asiakkaita, jotka eivät osanneet englantia saatipa sitten suomea. Eräällä asiakkaalla oli ilmapallo kassan takana, jonka halusi antaa takaisin tyttärelleen. Hän yksinkertaisesti sanoi sanan omalla kielellään ja piirsi ilmaan käsillään pallon. Ymmärsin noin viiden sekunnin sisällä mitä hän oli vailla. Myös muistiinpanoihin piirtäminen on suositeltavaa, kun oikein yrittää. Yksinkertaisin piirroksin ja vähin sanoin saa jo paljon irti muistiinpanoista, kun niitä myöhemmin vilkaisee. En ole ennen tykännyt katsoa muistiinpanoja sen vuoksi, koska en saa itsekkään välillä selvää omasta käsialasta. Vähentämällä kirjoittamista ja panostamalla visuaaliseen antiin saa paljon enemmän irti vähällä effortilla.

Opettamisessa tai esittämisessä visuaalisuus on kaiken a ja o. Sadan eri taulukon ja valkokankaalla olevan pienen präntin sijaan on hyvä paneutua seuraavaan lauseeseen: ”Less is more”. Turha tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat. Aina on joitakin ketkä eivät vähästä ymmärrä tai uteliaita ja halukkaita saada enemmän irti. Siksi on hyvä kysyä yleisöltä ja antaa mahdollisuus kysymyksille tai jopa laittaa kysymään lisää. Yksinkertaisesti, värikkäästi ja isosti. Kuvin, mielikuvin ja näkökannoin. Herätä mielenkiinto. Suosittelen kirjan lukua, sillä sieltä löytyy paljon hyödyllisiä työkaluja.

Teemu Kukkonen

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!