Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaverijohtaminen ja Brand Manager

Kirjoitettu 17.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaverijohtamisen Visuaalinen Innostuskirja
Kirjan kirjoittaja: Heikki Toivanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Syksy 2017 ja kevät 2018 oli jännittävää aikaa itselleni, sillä sain harteilleni aivan uuden haasteen, nimittäin Tiimiakatemian brand managerin pestin. Lähdin innolla suorittamaan. Suuret suunnitelmat kääntyivät lopulta ei niin suuriksi, mutta omasta mielestäni suoriuduin tehtävästä varsin hyvin ja sain lopulta periytettyä homman Vilille onnistuneesti. Ja uskoni häneen on suuri. Uskon, että valitsimme oikein!

Brand managerin titteli toi talon sisällä varsin suuren vastuun. Tiimiakatemiahan perustuu aika pitkälle kaverijohtamisen periaatteisiin, joten niitä hyödyntämällä tästä vastuusta oli selvittävä. Käytännössähän tehtäväni oli tuottaa asiakkailleni – tiimiyrittäjille – mahdollisimman paljon arvoa tekemällä heidän työnsä helpommaksi ja mielekkäämmäksi hyödyntämällä Tiimiakatemian brändiä.

 

Kaverijohtaminen voidaan jaotella kymmeneen eri periaatteeseen. Miten minä pärjäsin kaikissa niissä ja mitä olisi voinut tehdä paremmin?

  1. Ole herkkä johdettavien tunnetiloille ja toimi niiden mukaisesti. Kaverijohtajana olet ihminen.

Sain tästä tosi paljon palautetta positiiviseen suuntaan. Tavoitteeni olla helposti lähestyttävä manageri kaikille kaikissa tilanteissa onnistui erinomaisesti. Huomasin sen hyvin kaudenkin aikana, kun minulle tultiin juttelemaan niitä näitä ihan muuten vaan ja joskus asiastakin. Yritin aina elää koko akatemian ja sen yksilöiden tunteiden mukana ja suhtautua asioihin asiaankuuluvalla tavalla.

  1. Ole johtajana aina läsnä ja tavoitettavissa, kuuntele aidosti.

Tämä teesi sivuaa aika vahvasti myös ensimmäistä. Yksi tärkeimmistä asioista, mitä kauteni alussa esittelin tiimiyrittäjille, oli se, että pyrin olemaan aina tavoitettavissa. Minulle sai soittaa, laittaa sähköpostia, whatsapp-viestiä, tulla juttelemaan kasvotusten toimistolla tai sen ulkopuolella. Minua myös oikeasti kiinnosti, mitä kollegat ovat tehneet ja saaneet aikaan ja kyselin niistä miltei päivittäin.

  1. Vain teoilla on merkitystä kaverijohtamisessa.

Kyllähän paljon tuli tehtyä tuon vuoden aikana liittyen suoraan brand managerin hommaan ja vähän epäsuoremmin. Brand managerina olin johtamassa koko taloa siinä, missä tiimiliideri johtaa tiimiä. Omilla teoillakin oli siis näytettävä tekemisen suuntaa. Ihan kaikki tavoitteet ei tullut brändimasana täytettyä ja tehtyä loppuun asti, mutta sitäkin vahvemmin tuli keskityttyä tekemiseen myös omien projektien osalta. Toivottavasti joku huomasi senkin ja sai itsekin fiiliksen alkaa tekemään!

  1. Kaverijohtamisen perustehtävä on oppivan organisaation johtaminen, ja perustaito on saada muut ponnistelemaan kohti yhteistä päämäärää.

Onnistumisia ja epäonnistumisia. Vähän taitaa nähtävästi olla vielä tässä taidossa opittavaa. Uuden brändin johtaminen jäi ehkä hieman vajaaksi, vaikka sainkin mielestäni jonkin verran osallistettua siihen porukkaa ja tekemään asioita sen eteen. Sitä vastoin olin liian näkymätön esimerkiksi NKA-kampanjassa, joka oli täydellinen paikka näyttää, miten tätä taloa johdetaan. Siitä propsit Petalle ja muulle porukalle, jotka saivat johdettua projektia eteenpäin niinkin hyvin kuin saivat. Kaikki tietää, että tämän talon johtaminen on vaikeaa.

  1. Et voi johtaa muita, jos et osaa johtaa itseäsi.

Tässä onkin nyt itsereflektion paikka. Vasta hiljattain olen herännyt siihen, että itsensä johtaminen on oikeasti tärkeä taito, joka pitää opetella. Sen näkee ehkä myös hiljattain lisäämistäni esseistä, joista suuri osa liittyy jollain tavalla itsensä johtamiseen ja tehokkuuteen. Esimerkiksi viime syksynä ja jopa nyt tämän vuoden keväälläkin itseohjautuvuuteni on ollut suoraan sanottuna täyttä paskaa. Mutta onneksi kehitys kehittyy ja samalla minä. Kyllähän tämä esseiden massatuotanto jonkin näköistä itsensä johtamista on vaatinut.

  1. Kaverijohtamisessa on tärkeää rakentaa kaikille tiimiyrityksessä pelipaikat ja keskittyä tiimiläisten vahvuuksiin. Tiiminrakentamisen taidot ovat ehdoton edellytys tiimiliiderin onnistumiselle.

Tätä pointtia joutuukin hieman soveltamaan omassa yhteydessäni. Ehkä lähimpänä tiimiä tuossa tilanteessa oli talon johtajat. Alumnipäle, rekrypäle jne. Kaikki nämä pälet olivat hommissaan vapaasta tahdostaan ja kiinnostuksestaan omaa rooliaan kohtaan. Kaikki roolit olivat elintärkeitä myös brändin kannalta. Tässähän näyttää siltä, että nämä roolit olivat siis jo valmiiksi rakennettu ympärilleni palvelemaan tiimiyrittäjien ja TA-brändin parasta. Minun ei siis tarvinnut rakentaa omaa tiimiä, se luotiin valmiiksi.

  1. Kaikki kaatuu johtamiseen ja johtaminen viestinnän puuttumiseen.

En nyt sanoisi, että mitään tässä on kaatunut. Tokihan viestinnässä oli omaltakin osalta huimasti parannettavaa, mutta esim. sisäisen viestinnän tehtävät hoidin mielestäni huimasti paremmin, kuin edeltäjäni. Siitä pisteet kotiin.

  1. Kaverijohtajuus ei ole koskaan palkinto, sillä se on ansaittava joka päivä.

Ja se tuli kyllä huomattua. Jokapäiväinen haastaminen piti minut kyllä varpaillani. Helposti lähestyttävyydessä oli sellainen käytännön ongelma, että jos jotain oli pielessä, myös silloin minua lähestyttiin ongelmitta. Hyvä asiahan se oli, sillä hommat olisi voinut mennä pahastikin puihin, jos kukaan ei olisi kertonut asioista, jotka oli päin persettä. Valehtelisin jos väittäisin, että hoidin kaikki mutkitta. Kaikkiin ongelmiin kuitenkin yritin jollain tapaa puuttua ja ansaita sen johtajan asemani päivittäin niillä teoilla.

  1. Kaverijohtajan tehtävä on luoda tiimiyritykseen hyvä yhteishenki ja positiivinen ajattelu yhdessä valmentajan kanssa.

No kyllähän se hyvä yhteishenki onnistuu! Se tehdään omalla asenteella ja läsnäololla. Tässä tapauksessa se tosin tehtiin koko Tiimiakatemialle. Olen kuitenkin hiukan eri mieltä tästä teesistä. Omasta mielestäni se ei ole kenenkään yksittäisen ihmisen tehtävä saada koko akatemiaa innostumaan. Se vaatii jokaiselta oman positiivisen asenteen. Negatiivisuus nimittäin tarttuu huomattavasti helpommin ja nopeammin. Positiivisuuden korostamisen tosin voisi lisätä brändimasan työnkuvaan. Kaipa ne hassut kuvat, läsnäolo ja onnistumisista (sekä epäonnistumisista) huutelu auttoivat ainakin jonkin verran.

  1. Kaverijohtajuus on aina esimerkkinä olemista. Mihin kiinnität huomion, siihen muutkin kiinnittävät.

Eiköhän tähän paneuduttu jo aiemmin. Positiivisiin asioihin tukeutuminen ja innostaminen menivät kyllä mielestäni varsin hyvin ja niihin se huomio pääasiassa pyrittiin kiinnittämään!

 

Näin tiivistettynä, paljon meni hyvin, paljon huonosti, mutta asioista on otettu opiksi ja kehitystä itsessä tapahtuu. Sen vuoksi alun alkaen tehtävään lähdinkin. Tsemiä kaikille muille tähän pestiin lähteville!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!