Back to basics. Joskus tuntuu Tiimiakatemialla olevan niin kova vauhti ja eteneminen, että perusteet unohtuu. Osuikin ihan hyvään kohtaan kirja nimeltä Käytännön markkinointi Nyt. Se kertoo aika suoraviivaisesti ja yksinkertaisesti markkinoinnin perusteista. Tässä reflektiossa otan työkirjasta työkaluja, jotka palautan muistiin ja aion viedä käytäntöön.
Kirjassa mennään aika suuressa näkökulmassa, mutta perusteet ovat kuitenkin hyviä muistaa kaikessa tekemisessä. Kaikki lähtee visiosta, eli tavoiteltavasta määränpäästä. Visioon tarvitsee kuitenkin rakentaa tie, eli suunnitelma kuinka sinne päästään. Tarvitaan siis strategia, eli pelisuunnitelma keinoista jotka toteuttamalla päästään visioon. Strategiassa tulee ottaa huomioon omat sisäiset resurssit ja ulkoiset tekijät. Näiden pohjalta pitää siis löytää polku, joka vie kartalla kohti visiota.
Strategiaa pitää lähteä pilkkomaan osiin pienemmästä suurempaan, aina melko pieniin askelkuvioihin saakka. Otetaan esimerkkinä tutkimusryhmä, jonka pitäisi tuntemattomaan määränpäähän. Määränpäästä on olemassa kartta, eli on siis tiedossa perus olettamus siitä mitä vastassa tulee olemaan. Tiedetään että matkan varrella tulee vastaan ainakin joki ja itse määränpää sijaitsee vuoren rinteellä. Tutkimusryhmä siis varustaa itsensä kumiveneellä, sekä vuorikiipeily välineillä. Lisäksi tutkimusryhmälle koulutetaan perusteet vuorikiipeilystä ja vesistöllä liikkumisesta. Erikseen vielä määritetään, kuka ottaa varusteisiin vuorikiipeilyyn tarvittavia välineitä ja kuka huolehtii pelastusliiveistä.
Tutkimusryhmä varautuu myös yllätyksiin, jonka vuoksi he ottavat mukaansa sairaanhoidon ammattilaisten mahdollisten yllättävien tapaturmien vuoksi.
Strategia on siis suunnitelma, joka lähtee visiosta pieniin yksityiskohtiin. Se on siis kattava suunnitelma, jonka käteen saatuaan kukin taho yrityksessä ymmärtää oman roolinsa ja tehtävänsä. Strategia siis vastaa siihen mitä tehdään ja miksi.
Tässä on esimerkki strategian toteutus suunnitelmasta:
Ensin on Visio(esimerkiksi tilanne 3 vuoden kuluttua), Missio ja Arvot (Tämä on ylätaso)
Sitten tulee strategiset teemat.
Esim 50% markkinaosuus, liikevoitto yli 25%, kansainvälisyys.
Strategiset teemat jaetaan kriittisiin tekijöihin. Eli 50% markkinaosuus saavutetaan
1.yritysostolla 2. Innovaatioilla
3.uusilla asiakkailla 4.Brändillä
Näistä tehdään action plan eli
tehtävä, kuka tekee ja milloin.
Kyseistä taulukko menetelmää voisi soveltaa esimerkiksi stiimin strategiaan, tottakai lähtökohdat olisivat erilaisia, mutta laittaisimme visiomme Yhdessä matkalla kohti tulevaisuutta, Missiomme oppiminen yhdessä tekemällä.
Yhtenä strategisena teemana voisi olla kaikki lähtevät yhdessä mymmille
Sen voisi jakaa neljään kriittiseen tekijään:
1.Rahaa tuottavat asiakkaat 2.Kaikki valmistuvat ajallaan
- aikataulu järjestelyt 4. matkan valmistelu
Kriittisistä tekijöistä sitten tehtäisiin toimintasuunnitelmat tiimin jäsenille, että kuka tekee mitä.
Ilari myy Mr.Paninille 24h synnytyksen 1.1.2016 mennessä.
Sanni kontaktoi viledan ja tarjoaa yms. yms yms.
Toimintasuunnitelma lista voi olla hyvinkin spesifi tai sitten se voi lähteä myös isoista kokonaisuuksista liikkeelle, joka sitten pilkkoutuu pienempiin palasiin ja siihen oleelliseen tekemiseen ja tavoitteeseen. Esimerkiksi Ilari kontaktoi Mr.Paniinin ja tekee 10K:n edestä kauppaa ja sitten miten —>.
Strategian ohella kirjasta tarttui mukaan markkinointisuunnitelman runko. Se olikin perimmäinen syy miksi tämän kirjan lainasin.
Eli kopioin sen tähän ihan itseäni varten.
Markkinointisuunnitelma
Markkinatilanne
1.Markkinoiden koko ja rakenne
Trendit
Kilpailijat vahvuuksineen ja heikkouksineen
Yhteiskunnalliset ja muut toimintaympäristöön liittyvät tekijät ja muutokset
- SWOT (Strengths, weaknesses, opportunities, threats)
- Asiakasanalyysi
Segmentit: Míten asiakaskunta jakautuu luontevasti eri ryhmiin?
Ono kaikki asiakkaat huomioitu? Mitä he haluavat? Asiakaskannattavuus ryhmittäin?
- Tavoitteet
Myynti, tuotto, markkinaosuus, jonkin erityisen markkina-aseman saavuttaminen – positiointi (Suomen nopein ja luotettavin palvelu yms.)
Asiakasryhmäkohtaiset tavoitteet
Tuotekohtaiset tavoitteet
Asiakassegmenteittäin ja tuotteittain(nelikenttä): Kenelle myydään ja mitä ja kuinka paljon?
- Budjetti Asiakassegmenteittäin ja tuotteittain.
6.Tuotepäätökset
- Hinnoittelupäätökset
- Toimenpiteet
Vuosikello/aikataulujana esim vuosi
Sisäisen markkinoinnin toimenpiteet
Jakelutie ja yhteistyökumppanit
Myynti
Mainonta, myynninedistäminen ja viestintä
Messut, näyttelyt ja muut tapahtumat
Muut toimenpiteet (360
Muista asettaa jokaiselle toimenpiteelle vastuuhenkilön ja deadlinen
- Seuranta
Myynnin Seuranta
Markkinatutkimus
Asiakaspalaute
Kyseistä pohjaa aion käyttää seuraavassa Kahvila Myllytuvan projektissa. Ja tietysti muissakin vastaa tulevissa. Esimerkiksi 24h synnytysten markkinoinnissa.
Keskustele artikkelista