Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 28.04.20
Esseen kirjoittaja: Juho Ristolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä Kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju ja Reetta Maila
Kategoriat: 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kehitä kokeillen oli itselleni ensimmäinen e-kirja, jonka olen koskaan lukenut. Heti alkuun täytyy sanoa, että opin itsestäni sen verran, että tulevaisuudessa pysyn enemmän kuin mielelläni ihan fyysisten kirjojen parissa, sillä e-kirjaa lukiessa tuntui jatkuvasti, että putosin kärryiltä. Lisäksi normaalia kirjaa lukiessa tykkään tehdä muistiinpanoja, joihin merkkailen ylös sivunumeroita ja reflektiota kirjoittaessa on helppo palata kirjan pääkohtiin.

 

Miksi kehittää kokeilemalla?

Nykyisin, kun teknologia kehittyy nopeasti, kehittyy nopeasti myös liiketoimintaympäristöt. Se pakottaa yritykset tekemään nopeita päätöksiä ja nopeita ratkaisuja. Tällöin vanhan mallin mukainen tarkoin suunniteltu pitkä projekti on todella suuri riski yritykselle. Kun tuommoisessa pitkässä projektissa tehdään vaikka useampi vuosi töitä ilman minkäänlaista asiakkailla testausta, voi olla, että lopputulos onkin floppi. Tässä tapauksessa yrityksessä olisi käytetty useampi henkilötyövuosi ja satoja tuhansia euroja uuden tuotteen kehitykseen ja vasta tuotteen ollessa markkinoilla huomattu, että tuote ei toimi syystä x.

Kun kehitetään kokeilemalla ja aktiivisessa yhteistyössä asiakkaiden kanssa, olisi huomattu jo paljon aiemmin, että tuote ei toimi.

Tässä malli esittää miten kokeilemalla kehittäminen normaalisti etenee. Aivan alussa mietitään projektille tavoite. Sen jälkeen mietitään tarve, eli konkreettinen ongelma tai haaste jota lähdetään ratkaisemaan. Kun nämä kaksi asiaa ovat mietittynä ruvetaan ideoimaan ratkaisua eli kehitettävää ideaa. Kun on valmis idea, niin lähdetään kokeilemaan. Kokeilun jälkeen saadaan lopputulos, joka on joko kehitysprosessin valmis lopputulos, tai sitten uusi ongelma. Mikäli lopputuloksessa on uusi ongelma, niin sitten sitä lähdetään ratkomaan uudestaan tarve-kohdassa, jonka jälkeen toistetaan kaavaa niin pitkään, että lopputulokseksi saadaan valmis ratkaisu.

Mikäli mahdollista, niin prototyyppejä kannattaa myös tehdä ihan alusta lähtien, jotta uuteen prototyyppiin voidaan aina korjata vanhan prototyypin virheet. Jos laittaa kaikki paukut yhteen ja ainoaan prototyyppiin, niin voi olla, että se floppaa koska sellaiselle tuotteelle ei ollut kysyntää. Kysynnän puute taas olisi todennäköisesti selvinnyt jo paljon aiemmin, mikäli prototyyppejä olisi jo aiemmin esitelty asiakkaille. Tässä vaiheessa olisi ollut vielä helposti mahdollista muuttaa konseptia, mutta jos siihen yhteen prototyyppiin on laitettu parin vuoden työ ja sitten huomataan, että se ei kiinnosta ihmisiä, niin tuote todennäköisesti vedetään pois markkinoilta ja unohdetaan.

Olisi todella mahtavaa löytää asiakas, jonka kanssa yhteistyössä voisimme hyödyntää kokeilemalla kehittämisen kaavaa. Tuo olisi todella kehittävää ja tiimihenkeä nostattavaa, kun yhdessä pohtisimme ratkaisuja ja kokeilisimme ideoitamme käytännössä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!