Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 30.04.20
Esseen kirjoittaja: Daniel Hakasaari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju ja Reetta Maila
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Otinpas elämäni ensimmäiseksi e-kirjaksi kirjan nimeltä Kehitä kokeillen. Yhtään mielelläni en e-kirjoja lukisi, mutta vallitsevan tilanteen johdosta minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa. Varsinaisesti palvelujohtaminen ei ollut se itseäni sytyttävin aihe, joten motivaatio kirjan lukemiseen ei ollut se kaikista suurin. En tiedä mikä asenneongelma itselläni oli, sillä kirjaa lukiessani palvelujohtaminen vaikutti kuitenkin varsin mielenkiintoiselta aiheelta. Eihän tuota kirjaa nyt ahminut, mutta kyllä sitä luki paremman puutteessa. Isoin ongelma itselleni oli lähinnä vain tuo kirjan muoto e-kirjana, sillä en millään pysty tuijottamaan ruutua pidempää aikaa putkeen. Myöskin kirjan ottaminen aina yhä uudelleen luettavaksi on jotenkin kauhean työn takana, sillä haluan lukea tuota nimenomaan läppäriltä käsin. Konkreettista kirjaa on vain niin paljon helpompi lukea pätkissä vähän ennen nukkumattia.

 

Nopeiden kokeilujen toimintamalli on pienten yritysten kilpailuetu

Kirjan mukaan erityisesti start-up yritykset suosivat nopean kokeilun toimintamalleja, joilla he pystyvät haastamaan isojakin yrityksiä. Isot yritykset ovat monesti liian kankeita nopeisiin suunnanmuutoksiin, joten kerrankin pienuudesta on etua. Nopean kokeilun toimintamallissa keskiössä on kokeilu jo siinä vaiheessa, kun tuote ei ole vielä valmis. Tuotetta muokataan kokeilujen pohjalta ja usean kokeilun jälkeen saadaan valmis ja laadukas tuote. Pilotoinnit tehdään kohderyhmällä, jonka takia asiakas on todella tärkeässä roolissa kehitysprosessia. Nopean kokeilun toimintamalli vaatii paljon yhteistyötä asiakkaan kanssa, joka vie paljon myös asiakkaan resursseja. Tätä toimintamallia käyttäessä asiakkaasi tulee olla halukas sitoutumaan tiiviisti kehitysprosessiin. Sitoutuminen tarkoittaa aina paljon ylimääräistä ajallista panostusta, joten kannattaa miettiä, keitä kehittämiseen pyrkii sitouttamaan.

 

Kokeilujen avulla syntyy vaihtoehtoja

Kirjan tämä otsikko herätti itsessäni erityisen paljon ajatuksia. En ole koskaan aikaisemmin ajatellut asiaa tuolla tavalla, että mikäli kokeilen asiaa, saatan löytää siihen useampia hyviä vaihtoehtoja, joista sitten voi päättää mieleisensä. Olen aina ajatellut lähinnä niin, että kokeilemalla pyrin muokkaamaan sitä tiettyä toimintamallia aina vain yhä paremmaksi, mutta tuo ajatushan nimenomaan kitkee kokeilemiselta yhden tärkeistä ominaisuuksista pois. Ajatus kitkee minulta mahdollisuuden rajoittamattomaan vapaaseen kehittämiseen. Itselläni kun on aina ollut vahva visio, miten haluan jonkun jutun toteuttaa, niin menen herkästi vain laput silmillä kohti sitä omaa ja ”oikeaa” näkemystäni. Välillä olisi myös hyvä katsoa sivuille, jolloin minulle ei tulisi niin herkästi seinä vastaan, vaan osaisin ehkä valita paremman polun kohti tavoitetta. Joka tapauksessa kyseinen lause avasi minulle taas paljon siitä, kuinka suppeanäköinen katsomukseni rajoittaa kehittämistä. Olen ehkä tällä hetkellä sellainen vanhan koulukunnan puurtaja, joka haluaa tehdä kaikki tietyllä tavalla. Toivottavasti minusta kasvaa Akatemian myötä avarakatseisempi ihminen!

 

Kokeilu epäonnistuu

Ei, kokeilu ei epäonnistu, vaan onnistuit löytämään ratkaisun, miksi kyseinen asia ei toimi! Perinteinen suomalainen pessimistinen ihminen ajattelee, että mikäli kokeilu ei tuotakaan sellaista dataa, mitä olit toivonut, kokeilu on epäonnistunut. Näinhän asia ei kuitenkaan ole, sillä vaikka data ei olekaan sitä mitä toivoit, se on laadukasta ja erityisesti todellista dataa. Se kertoo vain siitä, että toimintaa täytyy muokata. Silloinhan kokeilu on erityisen onnistunut, mikäli huomataan vikakohtia. Useiden kokeilujen myötä joku kokeilu sitten meneekin maaliin toivotusti, jolloin vihdoin pitkäjänteinen kokeilu palkitaan. Ei siis saa luovuttaa helposti, tai varsinkaan jättää kokeilua puolitiehen, jotta varmasti kaikki vikakohdat havaitaan ja oikeat ratkaisut löydetään. Hyvä lopputulos vaatii vain kovaa työtä.

Kirja oli joissain mielessä hyvin käytännönläheinen, mutta joissain mielessä vei minut taas ajattelemaan vähän turhankin pitkälle. Kaikenlainen ajattelu on minusta hyvästä, joten ei kirja voinut aivan huono olla. Lisäksi opinhan siitä kokeilemalla kehittämisen perusjuttuja. Tärkeintä itselleni on kuitenkin aina oppia jotain uutta, oikeastaan mitä tahansa…ehkä jopa mieluiten siitä, miksi toimin itse ihmisenä niin kuin toimin. Ja tässä kirjassa oli kuitenkin kohtia, jotka saivat taas pohtimaan omaa toimintaani ihmisenä. Kannatti siis lukea!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!