Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 12.05.16
Esseen kirjoittaja: Essi Järviö
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila
Kategoriat: 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kokeilemalla kehittäminen on Tiimiakatemialla tuttu juttu. Projekteja kehitetään nollasta saakka, monesti asiakkaiden kanssa, ja ollaan valmiita tekemään nopeitakin muutoksia suunnitelmiin, jos tarve vaatii. Projektien suunnitteluvaihe on yleensä lyhyt ja moni projekti ja asiakassuhde saa todellisen liekin alleen vasta ensimmäisen kokeilun jälkeen, kun kokeilusta on saatu uutta tietoa ja kokemusta suuremman projektin toteuttamiseen. Kokeilukulttuuri alkaa olla yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa todellinen elinehto yrityksille.

Mitä kokeilemalla kehittyminen on parhaimmillaan?

Kokeilujen avulla voidaan luoda uutta tietoa asiasta, jota ei ole ikinä ennen tehty. Voidaan esimerkiksi kokeilla, onko täysin uudelle palvelulle kysyntää. Voidaan kehittää täysin uutta liiketoimintaa. Voidaan parantaa olemassa olevaa liiketoimintaa, luoda uusia ja parempia käytänteitä. Kokeiluissa otetaan asiakas mukaan heti idean alkuvaiheessa ja asiakkaalta otetaan vastaan kaikki palaute, mitä irtoaa. Palautteen perusteella tehdään muutoksia, ja näin tuote tai palvelu palvelee asiakasta entistä paremmin. Kokeilu vastaa monesti niihin kysymyksiin, joihin suunnittelemalla ei löydetä vastausta.

Itselleni kokeilujen tekeminen on ollut tosi vaikeaa. Pelkään epäonnistumista enemmän kuin haluan ylittää itseni ja harvoin uskallan edes alkaa ideoimaan mitään omia uusia kokeiluja.

Tämä onkin suunnittelemalla kehittämisen haaste. Kun ei ole tietoa asioista, on vaikea suunnitella. Kun on vaikea suunnitella, projekti tuntuu mahdottomalta toteuttaa. Kokeilujen avulla puuttuva tieto voidaan luoda itse.

Pari kokeilua on kuitenkin tullut tehtyä Bisneran rohkeiden tyyppien kanssa.

Ekoteko joulupop-up oli huikea kokeilu, joka aloitettiin ihan tyhjästä ja vietiin loppuun asti. Idea kokeiluun saatiin vartti ennen Torikeskuksen asiakaskäyntiä ja asiakashan olikin juuri kaivannut jotain tällaista joulun alle! Oppien määrä oli huikea, sillä paljon juttuja meni pieleen. Silti asiakkailta tuli hyvää palautetta ja kokeilusta jäi hyvä fiilis ja halu jatkaa Ekoteko pop upia ensitalvenakin. Haluan myös kokeilla uusia juttuja pop upissa edellisestä kokeilusta saadun kokemuksen pohjalta. Myös jonkinlainen asiakasanalyysi ensisyksynä voisi olla paikallaan. Tutkimuksella voisimme kerätä tietoa, jonka avulla osaisimme valita tuotteet paremmin.

Toinen kokeilu on nyt käynnissä oleva Elosen Ruiseväsralli. Ruiseväsrallin tarkoituksena on herättää mielenkiintoa Elosta kohtaan, saada tunnettuutta ja lisää seuraajia Facebookiin. Parasta kokeilussa on se, että sitä kehitetään alusta asti asiakkaan kanssa ja asiakas on ihan innoissaan!

Näissä kokeiluissa on ihan vahingossa tullut käytettyä kokeilemalla kehittämisen metodeja. Varsinkin Ekotekon kohdalla myös kokeilun sisällä on tehty erilaisia kokeiluja. Muun muassa markkinoinnissa on tehty erilaisia testejä aina flyerin jaosta joululahjakeräykseen. Samoin tuotteiden esillepanossa ja erilaisten valmiiden pakettien kokoamisessa on kokeiltu juttuja. Toimivat jutut on tehty uudestaan, toimimattomat on jätetty historiaan.

Ekoteko pop upissa huomattiin erityisesti, että vastaanottokeskuksen lapsille tehty joululahjakeräys sai paljon huomiota asiakkailta ja jopa medialta. Huomasimme, että yhteiskunnallinen sanoma markkinoinnissa auttaa herättämään todellista kiinnostusta ja sitä kannattaa käyttää jatkossakin. Samalla yrityksen yhteiskuntavastuu konkretisoituu ja hyvä maine leviää. Tätä ideaa sovelsimme myös silloin, kun ideoimme Eloselle markkinointikampanjaa. Lopulta päädyimme kuitenkin vähemmän yhteiskunnalliseen Ruiseväsralliin.

Opimme myös, ketkä ovat asiakkaitamme. Ideoimme pop upia ensin opiskelijoille, sillä totta kai omalle kohderyhmälle riittää aina eniten ideoita. Lopulta tärkeimpiä asiakkaitamme olivat naiset, jotka ostivat lapsilleen ja lastenlapsilleenkin joululahjoja. Samat asiakkaat kehuivat sisustustamme, joka toi heille mieleen lapsuuden maalla, kun meille se toi mieleen muodikkaan second hand –kaupan jossa yhdistellään retroa ja uudelleen käytettyä tavaraa uuteen.

Ruiseväsrallissa on huomattu, että ensimmäiset kuvatut videot olivat aivan liian pitkiä someen, eikä tavoiteltuja tykkääjämääriä ole saavutettu. Nyt lähdimme kokeilemaan, saavatko lyhemmät videot enemmän tykkäyksiä ja jos se ei toimi, kokeilemme, jos yksi video viikossa kolmen sijaan herättäisi tarpeeksi kiinnostusta. Koko ajan keräämme tietoa, miten rallipäivät menevät ja miten tykkäyksiä ja seuraajia tulee, ja pohdimme muutoksia huomioidemme pohjalta. Hieno juttu, kun pääsee opettelemaan asiakkaan kanssa tällaista.

Parempia kokeiluja

Kokeilujamme voisi kuitenkin vielä kehittää. Asiakasprofiileja, visualisointeja ja muita pitäisi olla enemmän ja niiden kautta voisi kehittää esimerkiksi tulevan Ekoteko pop upin asiakaspalvelua ja asiakaskokemusta elämyksellisemmiksi. Sekä kuluttaja- että yritysasiakkailta voisi kysyä palveluun ja markkinointiin liittyviä kokemuksia ja tehdä niiden pohjalta kokeiluja. Myös lisämyyntiä voisi kehittää erityisesti yritysasiakkaiden kokemuksilla.

Sisustusta voisi alkaa visualisoimaan heti syksyn alussa. Visualisoinnilla saataisiin hyvin hahmotettua, mitä kaikkea tilassa voisi olla, mitä hyvä asiakaskokemus vaatii tilalta ja miten tunnelma saadaan luotua mahdollisimman elämykselliseksi.

Vaikka kokeileminen on pelottavaa, on Tiimiakatemia-uran aikana tullut huomattua, että kokeiluista ne isoimmat opit ovat tulleet ja sitä kautta rihkeutta ja kunnianhimoa tehto lisää ja isommin. Syksyn Ekoteko-kokeiluja odotellessa!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!