Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 08.09.16
Esseen kirjoittaja: Matleena Laaksonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju ja Reetta Maila
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 3. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Koskaan ei voi tietää minkälainen joku, asia, kokemus, elämäntilanne tai mitä näitä nyt on ennen kuin on käynyt itse saman asian lävitse. Asioita voi märehtiä ja puntaroida loputtomasti, uskallanko tehdä niin tai näin, vai olisiko turvallisempaa vaan pysyä tässä samassa tilanteessa. Turhalla jossittelulla ei kuitenkaan saavuta mitään, sillä elämä on kokeiluita ja elämyksiä varten. Parasta on, että antaa mennä vaan, kyllä sen sitten perästä alkaa huomaamaan oliko tämä hyvä juttu vai ei.

Tämä sääntö pätee ainakin minulla niin yksityiselämässä kuin myös koulutuksen hommaamisessa ja omalla uralla etenemisessä. Veikkaan, että melko moni täällä akatemialla pystyy jakamaan tämän ajattelutavan ja on siksi halunnut tulla juuri tänne hieman erilaiseen ympäristöön opiskelemaan ja oikeasti kokeilemaan ideoitaan käytännön kautta. Yrittäjämäiseen asenteeseen minun mielestäni kun kuuluu uskaltaminen kokeilla ja testata rohkeasti pelkäämättä sitä suuresti, että saattaa epäonnistua.

 

”Miltä oma organisaatio näyttäisi, jos erilaiset kokeilut olisivat osa jatkuvaa toimintaa ja niistä syntyneitä uusia ideoita otettaisiin käyttöön useampi kymmenen tai sata vuodessa?”

 

Kokeilun halu on kaiken a ja o menestyvää bisnestä rakennettaessa. Jotta pysyy kilpailijoitaan aina hieman edellä, on jatkuvasti pyrittävä keksimään uusia innovaatioita ja tapoja tehdä asioita. Samalla on kuitenkin pyrittävä pitämään ne asiakkaita miellyttävät elementit omassa yrityksessä. Uusien kokeilujenkin olisi suotavaa noudattaa yrityksen brändiä ja imagoa, mikäli ei halua tehdä kirjassakin mainittua niin sanottua eksprolatiivista kokeilua, joka tarkoittaa radikaalimpia uudistuksia esimerkiksi aivan toiseen alaan laajentamista.

Esimerkiksi vaatebisnes on sellainen, jossa uusia kokeiluja on vain tehtävä jatkuvasti. Jos miettii esimerkiksi tätä syksyä muodin kannalta, on jälleen syysmuoti rantautunut kauppoihin, mutta silti kaupoissa ei ikinä ole tismalleen samat vaatteet. Aina on jotakin ”uutta ja erilaista”, joilla pidetään asiakkaan mieli virkeänä ja hän on valmis tekemään jälleen ostopäätöksen, sillä tämä on jotakin uutta mitä minulla ei vielä ole ollut. Todellisuushan on se, että syysmuoti on jo maailman sivut rakentunut aina niistä samoista pilareista, neuleista eri harmaan ja mustan väreissä jota maustaa yleensä luumun sävyt. Löytyy nilkkuria, villakangastakkia sekä huiveja eri väreissä, sekä totta kai aina uusi farkkupesu hieman uudessa sävyssä. Mitään suuria kokeiluja ei ole välttämättä tehty syysmuodissa siis pitkään aikaan, mutta jatkuvaa kokeilevaa kehitystä tehdään aina joka mallistoon. Kulutushysteriaa lisäävä kikka, joka huijaa ihmiset ostamaan hyvin samanlaisen poolon hieman eri värissä, mutta erittäin toimivaa bisnestä. Sama hommahan toimii vaikka autokaupassa, joka vuosi saattaa tulla sama malli Fordista kauppoihin, mutta hieman eri varustelulla, silti ihmiset ostaa. Avain onkin uudistuminen sekä jatkuva kokeillen kehittäminen, jonka päämäärä on luoda asiakkaalle enemmän arvoa.

 

Mitä olen sitten itse lähtenyt kehittäen kokeilemaan? Akatemialle tullessani, minulla oli kova hinku lähteä kansainvälisiin projekteihin mukaan tai kehittää niitä itse. Minulla ei ollut oikeastaan muuta kuin kova tahtotila ja halu nähdä maailmaa. Toisena akatemia vuonnani pääsinkin sitten oikein homman äärelle. Olin ensimmäisen Team 4 Learning tapahtuman projektiryhmässä järjestämässä tiimioppimistapahtumaa Newcastleen sekä mukana projektiryhmässä Saaran ja Claudian kanssa Etelä-Afrikka projektissa, jossa lähdimme tekemään töitä yrittäjäyhteisöön palkkiona kokemus ja opit. Nämä projektit ovat olleet erittäin rikkaita projekteja kokemuksien kannalta, eivät niinkään rahallisesti. Ja tietenkin osoitus siitä, että kun uskaltaa sanoa ääneen mikä kiinnostaa ja lähtee mukaan rohkeasti juttuihin voi päästä kokemaan aika makeitakin juttuja.

Näissä kahdessa projektissa pääsimme tekemään kehitystä koko projektin käynnissä olo ajan ja muokkaamaan suunnitelmia lyhyessäkin ajassa, mikäli se oli tarpeellista. Aloittaessamme järjestämään yhdessä kansainvälisen projektiryhmäni kanssa tapahtumaa ensi kertaa Newcastleen astuin täysin tuntemattomalle tielle ja jouduin kehittämään omaa uskoani luottaa prosessiin. Lähtökohdat ja tilanteet olivat välillä hyvinkin epävarmoja ylipäätään tapahtuman onnistumisen kannalta, sillä budjetti oli nolla euroa. Kuitenkin pääsimme kehittämään tapahtumaa ja saimme verkoston ihmisiltä paljon apua, jotka tulivat pitämään mm. workshopppeja tapahtumaamme. Otimme tässä kokeilussa kyllä riskin siitä, että tulisivatko akatemialaiset ympäri maailman samaan paikkaan vain sovitun päivämäärän perusteella, mutta lopuksi kaikki järjestyi ja tapahtumamme oli onnistunut. Olen erittäin onnellinen, että nykyisessä Team 4 Learningin projektiryhmässä on kaksi tapahtumaamme viime vuonna osallistunutta henkilöä, jotka saivat tapahtumassamme kipinän päästä tekemään myös itse tahoillaan kansainvälistä projektia.

Etelä-Afrikan projektissa lähdimme siitä lähtökohdasta, että koko tiimimme lähtee mukaan reissulle ja teemme Kapkaupungissa Innovate or die- tapahtuman isolla mittakaavalla. Tämän lisäksi lähinnä Saara oli kaavaillut jotain muutakin hommaa. Täysin päinvastaisesti kuitenkin kävi. Vain minä, Saara ja Claudia päädyimme tiimistämme tekemään harjoittelua kuukaudeksi kyseiseen kaupunkiin. Projektin matkana tapahtui monta käännekohtaa, jossa piti kysyä itseltään ja muilta, olemmeko oikeasti lähdössä toiselle puolelle maapalloa vai emme. Kuitenkin me kolme sitten viime metreillä sanoimme, että kyllä me lähdetään, tapahtui mitä tapahtui. Rohkenimme tehdä akatemialla uuden kokeilun, harjoittelun kaukana kotoa ilman valmista tukiverkkoa ja toisaalta myös ilman sitä perinteistä tulokulmaa. Uskoimme harjoittelun ja kokemuksen olevan itsessään niin hieno kokemus, että se kantaisi ja antaisi hedelmää uusille kansainvälisille projekteille ja mahdollisuuksille.

Myös viime kesän kokeilumme Kahvila Ainola oli oikeastaan kokeilemalla kehittämisen malliesimerkki. Lähdimme kahvilabisnekseen ummikkoina ja hieman pelonsekaisissa fiiliksissä sitten saimme kahvilamme auki kesäkuun alussa. Konseptimme ja tuotteemme olivat valmiiksi mietittyjä ja halusimme omissa mielikuvissamme juuri tietynlaisen kahvilan ja tietynlaisen tyypin, joka olisi kahvilamme asiakas ja osaisi arvostaa uusia kokeiluja, esimerkiksi puustivohvelia, joka ei ollut perinteinen vohveli, vaan pullasta tehty erittäin herkullinen uutuus. Puustivohvelista kyllä pidettiin, mutta pian aloimme huomata, että kahvilassamme vierailevat asiakkaat halusivatkin ostaa myös sitä perinteistä pullaa. Totta kai vastasimme asiakkaan toiveeseen ja pulla ilmestyi valikoimaan. Sama tapahtui myös isomman suolaisen toiveesta, kehitimme Ainolan taskun, parilassa paistetun isomman leivän, joka oli myös kannattava ja suosittu kokeilu. Tässä projektissa ehdottomasti ymmärsin sen, että asiakasta pitää kuunnella ja hänen tarpeidensa ja toiveidensa mukaan pitää pystyä tekemään muutoksia sekä kehityksiä omaan toimintaan. Muuntautumiskyky sekä joustaminen on yrittäjänä toimimisessa elintärkeä ominaisuus.

 

Tällä hetkellä meneillään oleva kokeillen kehitettävä projekti on minulle Tiimiakatemian syntymäpäivät, joissa olen projektipäällikkönä. Kyseessä on siis vuosittain järjestettävä juhla Akatemian verkostoille sekä ennen kaikkea alumneille, jotka pääsevät tapaamaan toisensa mahdollisesti jopa vuosienkin jälkeen. Itse olen tähän mennessä osallistunut luonnollisesti vain kaksiin Tiimiakatemian synttäreihin, mutta uskon jo sisäistäneeni TA-synttäreiden perimmäisen tarkoituksen ja idean. Tapahtuma, jota on järjestetty jo vuosia samaan aikaan tammikuussa, mutta aina vähän eri twistillä, on nyt minun ja huikean projektiryhmäni kehitettävänä.

Me lähdimme tekemään omaa kehitystyötämme kyseiseen tapahtumaan keräämällä asiakastyytyväisyyttä ja pientä kyselyä alumneilta, jotka ovat käyneet Tiimiakatemian synttäreillä jo useampikin kertoja. Keräämästämme tiedosta on jo nyt ollut hyötyä ja olemme pystyneet luomaan projektillemme tietynlaisia suuntaviivoja siitä mitä haluamme. Tietenkin myös oma tavoitteemme tehdä synttäreistä ennen kaikkea hyvät bileet täynnä jälleennäkemisen riemua, tulee olemaan yksi tärkeä osviitta meille.

Lähitulevaisuudessa meillä on tarkoitus keskittyä tehokkaan markkinointisuunnitelman tekoon sekä ajoissa aloitettavaan myyntiin. Ehdottomasti itselleni suurin kehittämisen paikka on kehittyä projektin johtajana ja pitää inspiroitunut ja iloinen meininki tekemisessä yllä jatkuvasti. Projektin johtajan pitää olla toisaalta tiukka mutta toisaalta tukea ja apua antava henkilö tarvittaessa, joka ei panikoidu vastoinkäymisistä. Tällä hetkellä uskon pärjääväni tehtävässä ihan hyvin, ja eikö odutuksetkin ennakoi tulevaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!