Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehity, Avarra, Sovella, Warmista ja Uudista

Kirjoitettu 22.05.13
Esseen kirjoittaja: Miikka Niininen
Kirjapisteet: 2
Kirja: KASWU
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikko Ojanen toteaa kirjassaan Kaswu, että ”myyminen on opettamista ja opettaminen myymistä”. Kun asiaa rupeaa tarkemmin miettimään oman pienen mielen sisällä, asiahan oikeasti menee juurikin noin. Myyjä opettaa asiakkaalle miksi asiakas tarvitsee juuri tämän tuotteen tai palvelun, kun asiakkaalle on opetettu nämä myyjä opettaa asiakkaalle tarvittavat tiedot tuotteesta tai palvelusta ja asiakas ostaa. Opettaja taas myy koulussa oppilailleen opetettavan asian ja käyttää argumentteina miksi ja mihin oppilas tietoa tarvitsee.

Ojanen käy kirjassaan KASWU menetelmää läpi ja menetelmän osat ovat alla ja mitä minulla heräsi niistä.

Kehitä

Kaswu alkaa kehittämisellä. Millä arvoilla ja asenteella teet työtäsi. Miten voisit kehittyä työssäsi? Jälleen kerran luen kirjan jossa puhutaan asenteen merkityksestä. Onkohan sillä oikeasti merkitystä… Kehittyminen alkaa itsestäsi ja asenteestasi. Jos et halua, et voi kehittyä.

”Ajattelemme harvoin sitä mitä omistamme mutta aina sitä mikä meiltä puuttuu.” – Filosofi Arthur Schopenhauer

Ojanen kehoittaa kirjassa tuntemaan vahvuutesi, ja keskittymään niihin, koska heikkouksien pohtiminen vie turhaan energiaa. Minun mielestä kannattaa aina keskittyä omiin vahvuuksiin, koska niitä kehittämällä voit tulla huipuksi. Mutta omat heikkoudet kannattaa myös tiedostaa ja pyrkiä karsimaan niitä. Näistä mielestäni on tärkeämpi kuitenkin keskittyä vahvuuksiin.

Avarra

Myynti/asiakaspalvelu työssä ollaan aina tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Näin ollen Ojanen kehottaa avartamaan katsomusta ja opettelemaan ymmärtämään muita ihmistyyppejä.

Sovella

Olet asiakaskäynnillä myymässä tuotetta x, mutta huomaatkin että asiakas ei tarvitse sinun myynti tiimille kuuluvaa tuotetta x, vaan tuotteen y joka on saman yrityksen tuote, mutta ei kuulu sinun alueeseen. Mitä teet? Totta kai kerrot tuotteesta y ja annat asiakkaalle kyseisen tuotteen myyjän tiedot. Okei joo vähän huono esimerkki soveltamisesta myyntityössä mutta aina se sinun kauppaama ratkaisu ei ole asiakkaalle sinällään sopivin, vaan välillä joutuu karsimaan tuotepaketista osia ja lisäämään osia asiakkaan tarpeiden mukaan. Jotta voit soveltaa myyntityössä sinun on osattava kuunnella asiakasta ja osata lukea asiakasta. Soveltamisen alle myyntityössä kuuluu myös asiakkaan mukaan toimiminen, eli jos asiakas ei ymmärrä tuotteesi teknisistä erikoisuuksista hönkäsenpöläystä ei sinun tarvitse niitä hänelle mahdottoman tarkasti selvittää. Riittää kun selvität asiakkaan tarpeen ja kerrot asiakkaalle mikä on hänen tarpeeseen sopiva tuote ja kerrot tuotteen perustiedot.

Warmista

TUPLAWARMISTUS. Se kuuluisa. Eli myyntityössä ja asiakaspalvelutyössä on tärkeää varmistaa, että molemmat osapuolet ovat samalla sivulla ja kerrata asiat moneen kertaan, että tulee varmasti oikein. En jaksa tästä turinoida sen kummemmin tämä on jo aikaisemmin lukemista kirjoista tuttu juttu. Eli muista aina varmistaa ja mielellään varmistaa vielä toiseen kertaan, että asia on varmasti selvä.

Uudista

Uudista toimintaasi palautteen perusteella à kehityt. Eli tästä kappaleesta jäi päällimmäisenä mieleen palautteen merkitys. Muilta saadusta palautteesta pitää ottaa opiksi ja koettaa parantaa. Myöskään pieni itse tutkiskelu ja itse arviointi ei ole pahasta. Esimerkiksi asiakaskäynneistä ja projekteista tehdyt motorolat ovat loistava toiminnan uudistamisen ja kehittämisen työkalu.

Lopuksi kolme sanaa KUUNTELE, SOVELLA JA WARMISTA, eli kuuntele mitä muilla (asiakkaalla) on mielenpäällä, reagoi tilanteen mukaan ja warmista.

Miikka Niininen

Osuuskunta Mittava Innovations

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!