Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

KESKITY OLENNAISEEN ESIMIES

Kirjoitettu 18.05.14
Esseen kirjoittaja: Marjo Heiskanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: KESKITY OLENNAISEEN ESIMIES
Kirjan kirjoittaja: Henrietta Aarnikoivu
Kategoriat: 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.4. Johtamisen haasteet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

KESKITY OLENNAISEEN ESIMIES

Henrietta Aarnikoivu

Tässä kirjassa käsitellään hyvin tärkeänä asiana esimiehen roolia alaistensa keskuudessa. Kirjan kirjoittaja oikein haastaa yrityksien esimiehet pitämään esimiestyötään pääroolinaan eli keskittymään olennaiseen työssään. Johtajien ja esimiesten tulisi vaatia tukea omalta esimieheltään ja koko yritykseltä. Kirja painottaa kokonaisvaltaista johtamista kaikilla organisaatiotasoilla. Kirjasta saa neuvoja johtamisen perusteista ja miten luodaan vahva ja toimiva organisaatio sekä mitkä asiat ovat tärkeimpiä esimiestyössä. Jotta esimies ja johtaja onnistuivat hyvin työssään, vaaditaan vahvaa panostusta myös alaisilta ja koko yritykseltä.

Vauvamessut projektissani toimin toista vuotta myyntivastaavana. Nyt toisena vuonna olen päässyt paremmin tarttumaan työhöni, kun ylipäätään messujen järjestäminen on jo tutumpaa ja myös messujen järjestämiseen varattu aika on ollut huomattavasti pitempi kuin viime vuonna. Myös myynnin johtamisen lisäksi minulla on ollut haasteena kouluttaa ja perehdyttää tiimi Nimionin Ellaa Vauvamessujen myyntiin. Ellan ohjaaminen myyntityöhön on ollut oikein mukavaa, koska hän on ollut innostunut ja helppo koulutettava. Mielestäni hyvin tärkeä asia myyntityössä on aito innostuneisuus ja motivaatio, mitkä ovat huokuneet hänestä. Tammikuun alussa, kun Ella aloitti myynnissä, oli alussa tärkeää käydä läpi hänen omia tavoitteitaan meidän tavoitteiden eli esimotorolan pohjalta myynnin viikkotavoitteet. Myös henkilökohtaiset oppimistavoitteet Ella mietti itse ja mitä mahdollisia teoriatietoja hän tulisi Vauvamessut projektin yhteydessä tarvitsemaan sekä miten projekti tulisi viemään häntä kohti tavoitteita. Messujen jälkeen voi sitten jälkimotorolaa tehtäessä tarkastella onko eri tavoitteisiin päästy.

Haluan jakaa Ellalle kaikkea mahdollista uuta tietoa mm. yhdessä tekemämme elämyskolmio ja riskianalyysi pitää vielä käydä hänen kanssaan läpi, sillä näistä on varmasti hänelle hyötyä tulevaisuudessa. Ella on ollut hyvin oma-aloitteinen ja ahkera myynnissä sekä hän on ollut hyvin läsnä viikottaisissa tärkeissä Vauvamessut palavereissa, jossa olemme käyneet akuutteja ja tärkeitä asioita liittyen myyntiin sekä muihin messuasioihin. Myyntivastaavana minulle on ollut tärkeää, että teemme toisen vuoden Vauvamessujen myynnin mahdollisimman tehokkaasti, että pääsisimme tavoitteisiin ja sellaiseen plussamerkkiseen tulokseen, että saisimme jokainen vähän palkkaa tehdystä työstä. Tähän mennessä myynti on sujunut ihan hyvin. Myynnissä hyvänä apuna Ellan lisäksi on ollut myös Priiman Juho, joka on kontaktoinut Stride nimisiä lasten potkupyöriä myyvän yrityksen ja he ovat lupautuneet messuille mukaan. Tämä on loisto juttu, että saadaan lapsille kiva aktiviteetti. Juho kontaktoi myös Mcdonaldsia yhteistyöhön kanssamme, mutta harmi he loppumetreillä peruivat. Myös projektipäällikkö Julia ja markkinointivastaava Elmo ovat tehneet myyntiä vähän, kun ovat omilta vastuualueiltaan ehtineet.

Myös myynnin seuranta on ollut asia, joka otettiin käytäntöön tammikuussa. Sitä olen painottanut kaikille projektiryhmän jäsenille, että jokainen merkkaa päivän tiedot soitetuista myyntipuheluista päivän päätteeksi Google docsiin kohdalle ”soittojen mittaus”. Tässä hyvänä apuna oli yksinkertainen tukkimiehenkirjanpito, josta oli helppo lopussa kerätä soitettujen puhelutapahtumien tiedot. Tämä on hyvin tärkeää, sillä siitä näemme miten paljon soittoja otamme viikossa ja miten paljon oikeita henkilöitä tavoitetaan sekä miten kauppoja syntyy suhteessa myyntiin käytettyyn aikaan. Myös on ollut tärkeää merkata Googe docsiin aina jokaisen kontaktin kohtaan mitä on tapahtunut, koska muuten tulee helposti päällekkäisyyksiä. Myös eri värikoodit ovat helpottaneet, mitkä yritykset on jo kontaktoitu, kenen kanssa on tehty kaupat ja kuka ei lähde mukaan. Tänä vuonna meillä oli helpompi tilanne lähteä tekemään myyntiä, kun vanha kontaktilista oli jo valmiina ja paljon lämpimiä kontakteja. Viime vuodelta meillä oli n. 300 kontaktia, kun nyt toisia messuja tehdessä niitä on ollut n.1000.

Myös tänä vuonna on ollut monia yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita lähtemään ensi vuonna, joten nämä ns. ”helpot kaupat” on sitten helppo löytää docsista, kun alamme tekemään ensi vuoden myyntiä. Minun on ollut paljon helpompi seurata myös myynnin tilannetta, kun kaikki ovat merkanneet myyntitapahtumat aika hyvin docsiin. Kun kaikki merkkaavat asiat säännöllisesti sinne, niin vältytään turhilta kyselyiltä myynnin suhteen. Tässä asiassa on aina parantamisen varaa, mutta ymmärrän, että kiireessä asioita helposti unohtuu. Projektipäällikkö Julia on ollut hyvänä apuna myynnissä, kun itselläni on ollut välillä muita töitä ja juttuja mm. kun olin MT:ssä, hänelle oli helppo delegoida tärkeitä myyntiin liittyviä asioita.

Mielestäni viestintä on ollut hyvin tärkeä asia, jota on ollut hyvin tärkeää pitää hyvin yllä. Sitä ei voi koskaan olla liikaa. Projektissamme sitä on mielestäni ollut välillä ihan liian vähän. Facebook on ollut erinomainen paikka, jossa meillä on ollut oma Vauvamessut ryhmä, johon on ollut helppo laittaa tärkeitä projektiin liittyviä asioita. Välillä olisin kaivannut sitä enemmän ja kun sitä on liian vähän, jää vähän ulkopuolelle mitä jossakin asiassa on tapahtunut. Info ähkyyn asti ei tarvitse infota, mutta itse olen pitänyt tärkeänä esim. että kaikki positiiviset asiat infottaisiin faceen ja näin se innostaisi sekä motivoisi muita myös hyviin onnistumisiin. Olen myös pitänyt tärkeänä asiana, että messuille lähtevä yritys merkattaisiin säännöllisesti nettisivuillemme, sillä se auttaa saamaan meitä helpommin myös muita yrityksiä mukaan.

Vauvamessut projektissa meillä markkkinointivastaavana on ollut Elmo Priimasta, joka on tuonut paljon uusia ideoita markkinointiimme. Myös jokainen projektimme jäsen messujen lähestyessä on osallistunut paljon markkinointiin. Myynti ja markkinointi kulkevat aina käsi kädessä, joten olemme tehneet paljon asioita markkinoinnin suhteen, jotta markkinointi onnistuisi ja saisimme messuillemme paljon kävijöitä ja sitä kautta hyvät lipputulot. Minulla on ollut vastuulla markkinoinnissa Vauvamessujen facebook sivujen tykkääjiemme päivityksien seuranta eli olen noukkinut sieltä parhaat päivitykset ja jakanut ne eteenpäin. Olemme saaneet tästä yrityksiltä paljon positiivista palautetta. Olemme tehneet yhteistyötä mm. Askartelupuoti Piian kanssa, joka toteutti messujemme somistuksen ja hänen kanssaan teimme myös yhteiskampanjan faceen, jossa kaikkien tykkääjien kesken arvottiin perhelippu messuille ja ihana ilmapallosomistus.

Pidin kirjasta ja siitä sain hyviä neuvoja ja oppeja ensi vuoden Vauvamessujen projektipäällikön tehtävään. Pidin varsinkin kirjan käytännönläheisyydestä. Kirjan kirjoittajasta huokui laaja kokemus erilaisten yrityksien kehittämisestä ja henkilöstön valmentamisesta sekä toimimisesta monissa esimiestehtävissä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!