Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kirkas Brandi

Kirjoitettu 02.04.13
Esseen kirjoittaja: Elmo Jussinoja
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kirkas Brandi
Kirjan kirjoittaja: Satu Lindroos , Göte Nyman, Katja Lindroos
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Helposti ymmärrettävä, nopeasti luettava ja paljon esimerkkejä sisältävä kirja. Suosittelen jokaiselle joka haluaa enemmän ymmärtää brandi sanan merkitystä.

 

Brandi on mielikuva tuotteesta tai yrityksesta. Tämä mielikuva kertoo jo etukäteen mitä voit odottaa tuotteelta. Jos ostat vaikka Sonyn television tiedät jo ennen kuin olet sen saanut pahveista ulos, että on laatutelevisio kyseessä. Joka kerta kun näet Sonyn merkin jossain tulee mieleen positiiviset muistot omista käyttökokemuksista ja saman tien ajattelet paria eri sanaa joka kiteyttää koko Sonyn olemuksen -> laatu, design. Joillain vahvoilla brandeilla on tämä päähän tuleva oma henkilökohtainen kiteytys asetettu sinne iskulauseen avulla esim. Nike:lla ”Just do it”. Päässä kiteytetty brandin olemus koostuu kaikista mahdollisista asioista jolloin olet ollut brandin kanssa tekemisissä. Yrityksen asiakkaana oleminen, nettisivuilla vierailu, lehdestä luettu uutinen jossa yritys on keplotellut, työntekijänä yrityksessä ja niin edelleen. Kaikki edellä ollut kiteytyy pariin sanaan päässä. Kuulostaa aika vaikealta tehtävältä saavuttaa niin hyvä taso kaikilla yrityksen osa-alueilla, että pystyy pitämään brandin mielikuvan positiivisena ja muita kilpailijoita parempana. Vahva brandi toimii kuitenkin turvaverkkona. Jos yritys toimii huonosti jollain alueella ihmiset voivat katsoa jonkin aikaa toimintaa läpisormien ja antaa mahdollisuuden korjata tilanne. Heikko brandi menettää saman tien kunnioituksen ja tästä seuraavaa mielikuvaa on vaikea korjata.

7 Brandin kuolemansyntiä

1.Brandi ei erotu

Liian yleinen lähestymistapa brandiin. Ihmisten on vaikea saada saada otetta brandista ja siitä mitä se edustaa. Muita seuraavat brandit eivät ansaitse asiakkaiden huomiota.

2.Brändi on ontto

Perusta on mitätön. Brandi on tehty vain tyylikkyyden kosmettisen pinnan parantelun vuoksi

3.Brandi on epämääräinen

Tarjotaan liikaa erilaisia lupauksia ja vaihdetaan suuntaa liian usein. Brandi on epävarma omasta asemastaan markkinoilla ja se ei vie eteenpäin omaa ideaansa.

4.Brandi jyrätään

Kun onnistuu vihdoinkin määrittelemään ainutlaatuisen ja kiinnostavan näkökulman saa nopeasti idealleen jäljittelijöitä. Kilpailutilanteessa pitää pystyä perustelemaan oikeutus asemaansa-> brandin pohjan pitää perustua todellisuuteen yrityksen toiminnassa tai muuten pohja murenee.

5.Brandi ei vetoa

Ei panosteta elämyksellisyyteen vaan paukut laitetaan vain toiminnallisuuteen. Yleisö valitsee kuitenkin aina myös elämyksiä tarjoavan brandin-> se voittaa jolta saa eniten ja hieman ylimääräistä iloa.

6.Brandin lupaus on toiveajattelua

Ihmiset ovat nykyään skeptisempiä ja luottamus yrityksiä/mainontaa kohtaan on heikkoa. Jos lupailee ylimaallisia tulee kusemaan nilkoilleen.

7.Brandi on muodin orja

Brandin ydinta ei kannata melkein koskaan kiinnittää muoti-ilmiöihin. Muoti on ohimenevää ja alati vaihtuvaa joten brandikin tulee menemään pois muodista jossain vaiheessa.

 

On olemassa kolmea erilaista branditasoa ja kolme erilaista kuluttamisentasoa joihin ne vaikuttaa.


Voimabrandit = Tarpeiden tyydyttäminen/kuluttamisen perustaso

-> on vessahätä joten ostanpa lambia.

Identiteettibrandit = Sosiaalinen identiteetti/persoonallisuuden ilmaisija/yhteisöön kuuluminen

-> haluan olla cool ja varakas teini joten ostan lacosten paidan.

Ikonibrandit = Henkinen taso/Ihmisten arvot/toiveet/ihanteet/vakaumukset/elämykset

-> pelastan ihmisiä joten lahjoitan kolikon unicefille.

 

Brandit ovat kaikkialla ja vaikuttavat huomaamatta meidän ostopäätöksiin. Brandin rakentaminen ei ole selkeästikään helppoa, koska harvat brandit tekevät pysyvän vaikutuksen vaikka kaikki yrittävätkin sitä samaa. Ehkä tärkein opetus kirjassa oli ymmärtää paremmin mitä brandi tarkoittaa ja kuinka paljon sen avulla voi oikeasti saavuttaa etua kilpailijoihin, sekä kuinka paljon brandit vaikuttavat omaan ostokäyttäytymiseen, vaikka tätä asiaa ei koskaan tulisi edes ajateltua. Brandeissa on voimaa, mutta miten tämän saisi valjastettua ja vietyä käytäntöön. En tiedä, koska tällä hetkellä ei ole muuta projektia kuin vohvelsson jossa voi yrittää edes luoda jonkunlaisen brandin. 7 kuolemansyntiä on varmaan parhain apu luomisessa, koska tietää ainakin mitä välttää. Lisäksi on tärkeää pohtia Vohvelssonia jokaisen eri brandi –ja kuluttamisentason kautta. Ehkä se aukaisee lisää luovuutta ja tuo koko Vohvelssonin tarinaan enemmän sisältöä, kun pohtii millä keinoilla jokaista tasoa pystyisi tyydyttämään.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!