Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kirkas Brändi

Kirjoitettu 13.05.13
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kirkas Brändi
Kirjan kirjoittaja: Lindroos, Nyman
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pidin tästä kirjasta erityisen paljon, koska vahvisti montaa omaa ajatustani ihan faktaperäisiksi, eikä enää tarvitse ajatella, että ne omaan mututuntumaan pohjautuisivat. Monet nämä asiat ovat ihan perusjuttuja, ja pitäisi varmaan olla jo aivon syvimpään lohkoon painautuneita, mutta jotenkin ne käytännön kiireen ohella pääsevät aina silloin tällöin unohtumaan.

 

Kokosin tähän kolme asiaa, jotka herättivät paljon ajatuksia:

 

Suomalaisen markkinoinnin opetuksen heikkous

Monista lähteistä saa tietyn välein lukea siitä,  kuinka ruotsalaiset ovat meitä suomalaisia niin monessa asiassa parempia. Näistä asioista yksi on markkinoinnin ammattimaisuuden taso maassa. Ei siinä vielä, että Ruotsi on meitä monta vuosikymmentä edellä, mutta tämän kirjan mukaan oikeastaan koko Keski-Eurooppa on (Amerikkaa en edes uskalla ajatella). Näihin maihin verrattuna Suomi on täysin lapsen kengissä.

 

Jos verrataan Suomea muihin Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan, puuttuu Suomesta tärkeä elementti opetuksesta, joka yleensä maailmassa rankataan huippuluokkaan. Tämä puuttuva palanen on markkinoinnin opetus yläasteilla ja lukioissa. Muissa maissa markkinointi on kattavana osa-alueena siinä samassa, missä taloushallinnonkin kurssit oikein ovat.

 

Ehdotankin siis seuraavaa: viedään meilläkin markkinoinnin opetus kattavana satsina yläasteiden ja lukioiden yhteiskuntaopin tunneille: sen perus talouskurjuuden viereen. Uskon, että jo ensimmäisen viiden vuoden aikana saadaan kehitystä aikaan (ihmisten tietoisuuden lisääminen ja kiinnostuksen herääminen). Kymmenessä tai kolmessakymmenessä vuodessa tulokset ovat jo varmasti entistä ällistyttävimpiä.

 

Tämän palvelun lanseeraaminen lukioihin onnistuu kaikkein helpoiten yrittäjyyslukioiden kautta, pilottihankkeella esimerkiksi Muuramen lukioon. Tehdään 10 oppitunnin satsi ja kurssille yksi luettava markkinointikirja. Tuntien sisältö on mahdollisimman osallistavaa, niin että oppilaat pääsevät kokeilemaan vaikka sosiaalisen median mainontaa käytännössä. Lopputyönä voisi olla jonkin sortin portfolio.

 

Pilottihanke kun on vedetty yhdessä asiakkaan kanssa, lukion rehtori Aki Puustinen, kehittäen, niin voidaan se lopullisesti konseptoida ja lähteä myymään muuallekin.

 

Olen muistini sopukoiden mukaan paasannut joskus tästä samasta asiasta, siitä, kuinka joskus jossain lajissa haluaisin ruotsalaiset voittaa. Voi olla, että urheilussa oma rajapyykki on tullut tällä saralla jo vastaan, mutta omassa intohimossani – markkinoinnissa, ei.  Odotan innolla syksyä, ja Tiimiakatemialle paluuta: toivottavasti silloin rupeaa tapahtumaan tämän parissa!

 

Tuotteiden samankaltaistuminen

Rupeamme olemaan siinä pisteessä maailmassamme, että samanlaista tuotetta saa joka paikasta useassa erivärisessä pakkauksessa. (Havainnollistava esimerkki: Pirkan kermajuusto vs. Oltermanni) Hinnalla kilpaileminen näiden tuotteiden välillä rupeaa olemaan erittäin kulunut juttu, koska molempien yritysten talous ei pitkässä juoksussa moista kestä. Asiakkaathan tästä ovat kyllä onnellisia, kun Valion maito ja Ingmanin maito ovat toisiaan vastaan hintasodassa, ja pian eurolla saa 10 litraa maitoa.

 

Hinnalla kilpailulle on toinenkin vaihtoehto. Tämä on erottautuminen kuluttajan silmissä brandin avulla. Brandin kanssa jumppaaminen on pikku hiljaa jo alkanut, ja se on tasaista vauhtia koko ajan kasvanut. Kaikkein tärkeintä kumminkin on se, että sitä ei nyt taantuman aikana missään nimessä lopeteta. Jos lopetat brandisi kehittämisen & markkinoinnin, tulet olemaan se häviäjä nousukauden alussa, koska asiakkaasi laittavat silloin tuplamäärän kilpailijan tuotteeseen.

 

Mutta niin, siitä itse brändillä erottautumisesta nykyhetkessä. Brändin tulisi kuvastaa tuotteen/yrityksen sisintä, sitä mikä sen lupaus oikein on. Valio mainostaa suomalaisilla lehmillä ja Ingman taas jugurtin avulla saatavaa pitkää ikää. Ovatko molemmat totta? Toteutuuko asiakkaalle luvattu tuotetta käyttäessä? Oli totta tai ei, on loistava asia, että nämä kyseiset, täsmälleen samaa tuotetta myyvät yritykset, erottautuvat toisistaan.

 

Erottautuminen on hyvä, koska vaikka kuinka tuotteet samanlaistuisivat, yritykset pysyvät aina erilaisina. Tätä erilaisuutta pitäisi korostaa entisestään, eikä pieniä särmiä hioa pois. Asiakas nimittäin arvostaa paljon enemmän ärsyttävää brändiä kuin mitään sanomatonta.

 

Työntekijät herättävät brändin eloon

Niin kuin aiemmin mainitsinkin, yrityksen/tuotteen lupaus herää henkiin asiakkaalle myönteisiä kokemuksia tuottamalla. Näiden kokemusten tuottamiseen on koko yrityksen sitouduttava, koska kokonaisuus muodostuu pienistä yksittäisistä teoista.

 

Tästä pääsemmekin aasin sillalla aivan ruohon juuri- tasolle: asiakaspalveluun ja asiakasprosessiin. Mikä on ensivastaanotto/-kokemus asiakkaalle, ja mitä kaikkea sen jälkeen tapahtuu. Millaiseen kokemusten paratiisiin hän oikein joutuukaan.

 

Brändin pitää olla olla yrityksen oma taideteos, jota kaikki luovat yhdessä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!